נשיא סוריה: פרס הציע לנו "גולן תמורת איראן" - פרס משיב אש

פרס מכחיש את הדיווח בעקבות הראיון שהעניק אסד לעיתון הלבנוני ובו נטען כי קיבל הצעה לסגת מהגולן בתמורה לניתוק היחסים בין סוריה לאירן ■ פרס: "הפרסום שגוי. פני ישראל לשלום, אך לא תהיה מוכנה שסוריה תרקוד על שתי החתונות"

נשיא המדינה שמעון פרס דוחה היום (ג') את הפרסום בעיתון הלבנוני, לפיו הציע לנשיא סוריה בשאר אסד נסיגה ישראלית מהגולן בתמורה לניתוק היחסים עם אירן וארגוני הטרור. "מדובר בפרסום שגוי", נמסר בשעות הצהריים מלשכת הנשיא, וכן הודגש כי המסר הישראלי לאסד כלל לא עסק בנושא.

"ישראל אינה מתכננת לתקוף את סוריה ואין בכוונתה להוביל להסלמה בגבול הצפון", אמרו בלשכת הנשיא בהתייחס למסרים שהעביר פרס לאסד באמצעות נשיא רוסיה דימיטרי מדבדב. "פני ישראל לשלום. אנו מוכנים לשיחות שלום מיידיות עם הסורים אולם ישראל לא תהיה מוכנה שסוריה תמשיך לרקוד על שתי החתונות - מצד אחד תדרוש נסיגה מרמת הגולן ומצד שני תציב טילים אירניים על הרי הצפון ותמשיך לתמוך בטרור החיזבאללה והחמאס. ישראל לא תהיה מוכנה לשיחות שלום תחת איומים!", אמר הנשיא.

הבוקר פורסם בעיתון "א-ספיר" הלבנוני, כי בשאר אסד קיבל השבוע מעמיתו הרוסי דימיטרי מדבדב מסר בשמה של ישראל, לפיו תסכים ירושלים לוותר על רמת הגולן - בתנאי שסוריה תנתק את קשריה עם אירן. אסד אמר כי את המסר העביר מדבדב במהלך ביקורו ההיסטורי בדמשק, מפיו של נשיא המדינה שמעון פרס.

"איני מבטיח לישראל ביטחון" אסד טען כי פרס דרש במסגרת אותה הצעה, כי סוריה תנתק גם את יחסיה עם ארגוני הטרור. "תשובתנו הייתה ברורה, והיא שהמציאות מוכיחה כי ישראל לא פועלת למען השלום", אמר אסד בראיון, במהלכו התייחס גם לאפשרות שתפרוץ מלחמה נוספת בין ישראל ללבנון. "אני מניח שבישראל מצפים לשמוע מה תשובתי לשאלה אם סוריה תעמוד לצדה של לבנון במלחמה שכזו. איני מבטיח לישראל ביטחון. מדובר בעניינים צבאיים, לא נדבר על תכניותינו", אמר הנשיא הסורי. "עלינו לדאוג אם ישראל שותקת ולא מאיימת במלחמה", המשיך אסד.

"לאיומים ששמענו אין שום קשר לאפשרות שתפרוץ מלחמה, בדיוק כפי שאין לראות בניסיונות ההרגעה שבאו אחרי אותם איומים אפשרות שהשלום מתקרב". הוא הדגיש כי "לסוריה אין אמון בישראל", וכי "סוריה צריכה להיערך למלחמה ולשלום בכל עת". בתוך כך ציטט היום עיתון היוצא לאור בכווית גורם בכיר בחיזבאללה, לפיו "אם ישראל תצא למלחמה נוספת בלבנון, ימטיר חיזבאללה 25 טונות של חומר נפץ מדי יום על ישראל". הגורם הזהיר את חיל האוויר הישראלי לצאת למתקפה על חיזבאללה והוסיף: "היא אינה מסוגלת להרתיע אותנו".

"קודם כל הגולן חייב לחזור במלואו, על השאר נתפשר"

בשבוע שעבר ערך נשיא רוסיה דימיטרי מדבדב ביקור היסטורי בדמשק, במהלכו קיים מסיבת עיתונאים עם עמיתו הסורי בשאר אסד. על רקע הביקור, דווח בכלי התקשורת כי פרס העביר מספר מסרים של שלום לנשיא אסד באמצעות הנשיא הרוסי. פרס עצמו מתח באותו היום ביקורת חריפה על אסד וטען כי "הוא היחיד באזור שחושב שניתן לעשות שלום באמצעות טילים".

אסד הדגיש בדבריו כי יש להשיב את אדמת הגולן במלואה במסגרת המשא ומתן עם ישראל, ומתח ביקורת על ישראל בגין המשך התעקשותה להמשיך ולהקפיא את המגעים עם הסורים. "קיים צד ערבי שמוכן לשלום", אמר אסד, "והוא הביע זאת במסגרת היוזמה הערבית לשלום בשנת 2002. הצד הישראלי - כולנו יודעים, ורוב מדינות העולם הרוצות שלום, יודעות כי הוא אינו מוכן לשלום". נשיא סוריה הוסיף כי "אדמת הגולן חייבת לחזור במלואה וכל נושא אחר - כמו היחסים עם ישראל, ההיערכות הבטחונית ופרטים אחרים - לכולם יש פיתרון פשרה".