האיסור הגרמני על מכירת "שורט עירום" לא הרגיע את אירופה ולא זכה לתמיכה - להיפך: המדדים נפלו 2.5%

(עדכון) האירו מתחזק ב-0.9% ונסחר מעל 1.23 דולר על רקע ספקולציות להתערבות של ה-ECB ■ מרקל: "זוהי משימתנו ההיסטורית; אם האירו ייכשל, אירופה תיכשל" ■ גרמניה הודיעה על איסור לביצוע פעולות "שורט עירום" על אג"ח ממשלתיות ומניות של 10 בנקים וחברות ביטוח

המסחר באירופה נסגר היום (ד') בירידות שערים אותן הובילו מגזרי הפיננסים והסחורות, זאת לאחר שאירופה קטעה אתמול רצף של 3 ימי ירידות וסיימה את יום המסחר בעליות. ירידות השערים במרחב האירופי שהיו חדות בתחילת היום, התמתנו לאחר שבארה"ב פורסם מדד המחירים לצרכן שהפתיע לטובה כאשר ירד באפריל ב-0.1%, ירידה ראשונה מזה יותר משנה, אך שבו והחריפו לקראת סיום המסחר. המסחר ביבשת הושפע היום מהחלטתה של גרמניה לאסור על מכירות חשופות או "שורט עירום" על אג"ח ממשלתיות ועל מניות בנקיםשל 10 בנקים וחברות ביטוח גרמניות בהם גם דויטשה בנק ואליאנץ .

האירו התחזק בשיעור חד של כ-0.9% ושב להיסחר מעל ל-1.23 דולר. התחזקותו של האירו לאחר שנפל לרמת שפל של 4 שנים, הינה על רקע התגברות הספקולציות בשוק כי משבר החוב המתפשט באירופה ומביא לנפילת השווקים יאלץ את ה-ECB, הבנק המרכזי של האיחוד האירופי להתערב במסחר לטובת האירו. שמועות נוספות בשוק היו ביחס לאפשרות לעזיבתה של יוון את האיחוד, דובר ממשלת יוון דחה את השמועות על הסף.

קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, קראה היום שוב להידוק הפיקוח על השווקים באזור. "זוהי משימתנו ההיסטורית; אם האירו ייכשל, אירופה תיכשל", אמרה מרקל אמרה לחברי הבית התחתון של הפרלמנט. בנוסף, היא חידשה את התחייבותה לקדם מיסוי בשווקים הפיננסיים באירופה ומחוצה לה. נציין כי שר האוצר הצרפתי הודיע היום כי צרפת אינה מתכוונת להצטרף לגרמניה ולאסור על מכירות בשורט חשוף על אג"ח, וגם הולנד לא מתכוונת לאסור פעולות מסוג זה.

אנליסטים בשוק הביעו את חששותיהם כי איסור שכזה יגביל את היכולת של הסוחרים בשווקים אלו לנהל את הסיכונים ולבצע גידורים של הפוזיציות שלהם. "הצעד של גרמניה מבלבל מאד ופשוט מעציב. במקום להוריד את התנודתיות ואת הסיכונים, גרמניה הוסיפה דלק למדורה והבריחה את המשקיעים הזרים" אמר מנהל המכירות הפיננסיות בחברת גלובל אקוויטיס בפריז, "אם המטרה היתה למרכז את שווקי האג"ח ולהפוך אותם לשקופים יותר, יופי, אך גרמניה לא יכולה לעשות זאת לבד וזה גם אינו דבר שניתן לביצוע תוך יום אחד".

בהודעה שמסר הבנק הצרפתי, קרדיט אגריקול , ללקוחותיו נכתב כי "ההחלטה של הממשלת הגרמני צפויה לעורר הד בשוק הפיננסי. עדיין יש חוסר ודאות לגבי ההחלטה - לא ברור אילו מדינות ינסו לחקות את גרמניה ואיך תהיה דרך האכיפה".

למרות שמטרת המהלך היא להחזיר ביטחון לשווקים, האנליסט מייקל או'רורק אמר לסוכנות בלומברג כי "זה נראה כמו פאניקה - דבר שמוריד עוד את הביטחון של המשקיעים. הגרמנים עשו עבודה גרועה בהעברת המסר".

באירופה בלטו בירידות מניות הפיננסים ביניהן נציין את ברקליס שנפלה ב-5.1% ויוניקרדיט שאיבד 5.4%, ובין מניות יצרניות הסחורות שבלטו היום בירידות על רקע נפילת מחירו של הנפט זה היום השביעי ברצף, נציין את ריו טינטו שצנחה ב-6.7% ואת אקסטרטה שאיבדה כ-7.6%.

בורסות אסיה ננעלה בירידות שערים

מוקדם יותר, המסחר בבורסות אסיה הסתיים בירידות שערים בהובלת מניות הבנקים והשבבים. ברקע, האיסור הגרמני על פעולת "שורט עירום" והנעילה השלילית בוול סטריט אמש.

מניות השבבים ירדו בעקבות דיווחים על הסכם תיאום מחירים בין יצרניות השבבים הגדולות בעולם, וכן מניות הבנקים נפלו על רקע חששות ממשבר החוב באירופה וניסיון הממשלות לאזן התקציבים.