סוף עידן: "24" ו"אבודים", שהכניסו מיליארדי דולרים, יורדות מהמסך

"אבודים" של ABC ו-"24" של FOX היוו במשך שנים את הבוננזה של רשתות השידור ■ מלבד השורה הכלכלית החיובית, שתי התוכניות שיקפו את התקופה הפוליטית שלפני עידן אובמה ואת השינויים בהרגלי הצפייה

באפריל 2001 צולם פרק הפיילוט של "24" בעבור רשת FOX. פחות מחצי שנה אחר כך, פיגוע הטרור במגדלי התאומים שינה את פניה של ארצות-הברית, וברשת הטלוויזיה חששו להביא את נושא המלחמה בטרור אל המסך בארה"ב. ג'ק באואר, בגילומו של קיפר סאת'רלנד, התבקש בכל זאת להציל את העולם מפני הזוממים להשמידו - והפך לסמל של תקופה בחיי האומה האמריקנית. בשבוע הבא, 9 שנים אחרי, שעון העצר שלו יחדל לעבוד, והוא יזדכה על הנשק.

"24" נולדה בעידן הקדנציה הראשונה של ג'ורג' בוש הבן, אז היה ידוע היטב מי הרע ומי הטוב על-פני כדור הארץ המערבי. באואר היה לגיבור האמריקני האולטימטיבי, בסגנון הישן והטוב, כזה שכל אמצעיו קודשו על-ידי המטרה. הוא היה בדיוק מה שאמריקה היתה צריכה - קאובוי שאפשר לסמוך עליו מול האיום המזדחל במפתיע.

כש"אבודים" נולדה ברשת ABC, כ-3 שנים מאוחר יותר, כבר לא היה ברור כל-כך לאמריקנים מול מי הם נלחמים. בעוד ליריביו של באואר היו פנים ושמות, האויבים של ניצולי טיסת אושיאניק היו "האחרים".

"אבודים", שתבוא גם היא אל קצה בשבוע הבא ותסיים עידן בטלוויזיה העולמית, הציגה לראשונה דמות מרכזית של עיראקי, שנלחם עם הכוכבים האמריקנים באותו צד. הרב-גוניות של צוות השחקנים ומלחתמם מול ענן שחור ולא ברור, מסמלת אולי יותר מכל את שקיעת הגמוניית האימפריה הלבנה והצודקת של ארצות-הברית של אמריקה.

היום, בעידן הדמוקרטי של אובמה, לשתי התוכניות כבר אין מקום. אך מעבר למראה הפוליטית ששתי הסדרות הציבו, השפעתן על דפוסי הצפייה, אופי התוכניות שהופקו בעקבותיהן ובעיקר השפעתן הכלכלית - הן בלתי מעורערות.

פיילוט במיליוני דולרים

"אבודים" החזיקה עד השנה בתואר הסדרה עם פרק הפיילוט היקר בתולדות הטלוויזיה האמריקנית (באחרונה עורער תואר זה על-ידי סדרה חדשה של הבמאי מרטין סקורסזה עבור HBO). בשנת 2004 עלה הפרק הכפול בין 10 ל-14 מיליון דולר, בעוד פרק פיילוט רגיל בשנה זו עלה כ-4 מיליון דולר. הפקת כל פרק במהלך העונה הראשונה של הסדרה עמדה על בין 2.5 מיליון ל-2.8 מיליון דולר.

בסך-הכל הוציאה הפקת הסדרה 228 מיליון דולר באתרי הצילומים השונים באי הוואי, בו צילמה בין השנים 2006 עד 2009. בכל אחת משנים אלה הועסקו במדינה 973 עובדים - כך דיווח בחודש שעבר עיתון בהונולולו. על-פי הערכות, הקלות המס שקיבלה ההפקה בכדי לצלם באי הגיעו לכדי 32 מיליון דולר.

הפקת העונה הראשונה של "24" - על 24 פרקיה - עלתה, על-פי הערכות, 35 מיליון דולר. בהמשך עלה כל פרק כ-2 מיליון דולר. בשנת 2008, שנת המשבר הגדול, נאלצו כל הפקות הטלוויזיה האמריקנית לקצץ בין 15% ל-20% מעלויות ההפקה, וגם רשת FOX החזירה את עלויות ההפקה מעט לאחור.

אך כמו ההוצאות, גם הרווחים משמעותיים. בפרק הסיום של "אבודים", שמועדו נקבע כבר לפני שנתיים, נמכר ספוט שידור של 30 שניות ב-900 אלף דולר (כפול מ-MASH בשעתה, אך חצי מ"סיינפלד"). למעשה, מאז עלתה לאוויר, על-פי הצהרות של בכירים בטלוויזיה האמריקנית, הכניסה "אבודים" לרשת ABC קרוב למיליארד דולר. "24" הביאה ל-FOX כמעט כפול. בעונתה השמינית והאחרונה היתה "24" עדיין אחת מ-3 הסדרות המרוויחות בלוח האמריקני. שעה בחיי ג'ק באואר, על-פי המגזין "פורבס", הכניסה מפרסום 6 מיליון דולר.

תוכן שיווקי נרחב

רק 7 תוכניות הכניסו יותר מ"אבודים" של ABC בעונה האחרונה. הכנסות הסדרה מפרסום היו מעט יותר מ-5 מיליון דולר לשעה במהלך העונה. אלה הכנסות רק ממקבצי הפרסומות, והן אינן כוללות הכנסות מפרסום בדמות מה שמכונה "תוכן שיווקי", שמגיע אף הוא למאות מיליוני דולר בשנה.

לצד ההכנסות מפרסום נהנות ההפקות גם ממכירה בסדר גודל עצום של מוצרים הקשורים לתוכניות וכמובן ממכירות משמעותיות של מארזי DVD. בשל אופיין של 2 הסדרות, הן אטרקטיביות במיוחד לצפייה נוספת ומתוזמנת. מארז ה-DVD של העונה החמישית של "אבודים" הכניס למעלה מ-29 מיליון דולר במכירות, כשמארזי העונה השביעית של 24 נמכרו ב-22 מיליון דולר.

כמו משווקי התקליטורים, גם כוכבי הסדרות נהנו מההצלחה. קיפר סאת'רלנד, כוכב "24", נחשב לאחד המרוויחים הגדולים בטלוויזיה האמריקנית עם שכר של 13 מיליון דולר לעונה, כ-550 אלף דולר. כוכבי "אבודים" הרוויחו, על-פי נתונים שפורסמו בעונה הרביעית של התוכנית, בין 80 ל-90 אלף דולר לפרק, כששני הכוכבים הבולטים יותר (והלבנים ביותר) - מתיו פוקס ואבנג'לין לילי - הרוויחו כ-150 אלף דולר לפרק. על-פי ההערכה, בעונה האחרונה המשודרת כיום השכר הוכפל לכל הצוות. סאת'רלנד גם הפך להיות הקול מאחורי "בנק אוף אמריקה", ולילי (קייט אוזטן ב"אבודים") הפכה לפרזנטורית של ענקית הקוסמטיקה "לוריאל".

אפקט ברשתות החברתיות

שתי התוכניות היו שונות זו מזו בדפוסי הצפייה. "24" היתה מסוג התוכניות שחייבים לראות בזמן אמת. היא נולדה בתקופה בה לא היה ברור לאן נושב טרנד הממירים המקליטים, והיא עוצבה כ-"איוונט" טלוויזיוני שחייבים לראות בזמן אמת, ובמשך השנים היא זכתה ליותר ויותר צפייה. בעונה הראשונה של הסדרה צפו 8.6 מיליון אמריקנים בממוצע, בעונה החמישית 13.78 מיליון, ובעונה השמינית והאחרונה 9.36 מיליון צופים - כך על-פי מדד נילסן.

"אבודים", לעומתה, היא אחת הסדרות המוקלטות ביותר בארצות-הברית. בפרק הראשון של העונה האחרונה (השישית) של "אבודים" צפו 12.1 מיליון אמריקנים, 3.5 מיליון פחות מהממוצע בעונה הראשונה ב-2004. עם זאת, היה זה ערב הצפייה הגבוה של הסדרה, מאז 2007. מה ששימח במיוחד את הרשת היה העובדה שנרשמה עלייה של 12% ברייטינג של בני ה-18 עד 49, הנחשקים על-ידי המפרסמים. הסדרה מובילה על פני כל התוכניות האחרות בלוח בקרב גברים צעירים בגילאים שונים.

הסדרה מדורגת אמנם בעונתה הנוכחית רק במקום העשירי בקרב תוכניות הטלוויזיה, אך בכל הקשור למדיה החברתית, המסתוריות בסדרה מרתקת מספר שיא של גולשים - והיא מובילה אף על פני "אמריקן איידול" הבלתי מנוצחת.

בישראל, "אבודים" תשודר בשידור ישיר לצד השידור מארה"ב בבוקר ה-24.5 ב-HOT3. החל מהשעה 05:00 לפנות בוקר שעון ישראל ישודר פרק Recap מיוחד בן שעה וחצי המסכם את 6 העונות של הסדרה, המובילות לפרק הסיום הכפול שישודר אחריו בשעה 07:00 בבוקר שעון ישראל. פרק הסיום של העונה השמינית והאחרונה של "24" ישודר ביום רביעי, ה-25.5, בשעה 22:05, 24 שעות לאחר שידורו בארה"ב.

"24"

הכנסות מפרסום: 6 מיליון דולר לשעה

עלות הפקת העונה הראשונה: 35 מיליון דולר

מספר צופים בעונה האחרונה: 9.3 מיליון

שכרו של קיפר סאת'רלנד: 13 מיליון דולר לעונה

"אבודים"

הפקת פרק הפיילוט: כ-12 מיליון דולר

הוצאות ההפקה: 228 מיליון דולר

שכר הכוכבים: 150 אלף דולר לפרק

הכנסות מפרסום: 5 מיליון דולר לשעה

עלות ספוט בתוכנית הסיום: 900 אלף דולר