גוגל משיקה חנות אפליקציות לדפדפן שלה ופורמט וידיאו חדש

ענקית האינטרנט הודיעה בכנס המפתחים השנתי כי תרחיב את פלטפורמת מחשוב הענן

גוגל פתחה את כנס המפתחים השנתי שלה ביום ד' בסן פרנסיסקו בעדות נוספת לצמיחה האדירה של האינטרנט. על-פי נתוני חברת המחקר פורסטר, שנחשפו בכנס, בין השנים 2004-2009 זינק זמן השימוש היומי באינטרנט ב-117%, לעומת ירידה של 17% בקריאת עיתונים, ירידה של 6% בקריאת מגזינים וקיפאון בזמן הצפייה בטלוויזיה.

היום הראשון בכנס המפתחים של גוגל היה עמוס בהכרזות. אחת המרכזיות שבהן נגעה לחנות אפליקציות הווב שגוגל עתידה להשיק בהמשך 2010. החנות מיועדת לדפדפן הכרום שלה, שהצליח להגיע לכ-70 מיליון משתמשים בתוך פחות משנתיים.

החנות החדשה, שתעבוד עם כל דפדפן תומך HTML5, תאפשר להריץ אפליקציות ישירות מהדפדפן - החל מאפליקציית מייל, דרך שירות גוגל דוקס וכלה במשחקים. בדומה לחנויות אפליקציות אחרות, גם בחנות זו ניתן יהיה לדרג את האפליקציות ולראות סקירות שלהן.

בגוגל ציינו כי מפתחי האפליקציות יוכלו להציע בחנות את היישומים תמורת תשלום, ולא רק להתבסס על הכנסות מפרסום באפליקציות חינמיות. מלבד זאת, מדובר בצעד משמעותי של גוגל במסגרת המאבק מול אפל ומיקרוסופט. בניגוד לאפל, בגוגל מאמינים כי עתיד האפליקציות נמצא בווב, והחנות עתידה לפעול גם על מערכת ההפעלה כרום OS, שתושק בהמשך השנה ותתחרה בחלונות של מיקרוסופט.

גוגל הודיעה עוד כי היא עתידה להרחיב את Google App Engine, פלטפורמה לבניית אפליקציות ווב שנועדה לאפשר גם לעסקים לפתח אפליקציות על-גבי תשתית הענן של גוגל. במסגרת זו הודיעה גוגל על שיתוף פעולה עם VMware, שמאפשר לה להרחיב את פלטפורמת שירותי מחשוב הענן שהיא מציעה ולהוות אלטרנטיבה לשחקניות ענק אחרות בתחום, בהן מיקרוסופט ואמזון.

בהכרזה נוספת, הפעם בתחום הווידיאו, הודיעה גוגל כי תשיק גרסה חדשה של מפענח וידיאו באיכות גבוהה המבוסס על קוד פתוח ועל אינטגרציה עם HTML5. המיזם, המכונה WebM Project, מושק בשיתוף עם מוזילה, אופרה ואדובי, שכבר הודיעו כי יטמיעו את מקודד החדש בטכנולוגיות ובדפדפנים שלהן. נציגי אפל לא נכחו באולם.

מפענח הווידיאו הוא התשובה של גוגל למפענח H.264, ששולט היום בשוק הווידיאו באינטרנט, ושמצריך תשלום תמלוגים לבעלי הפטנט (MPEG LA). המפענח החדש יתבסס על רישיון חינמי ולא יצריך תשלום תמלוגים. עבור גוגל, המייצגת כ-40% מתוכני הווידיאו באינטרנט באמצעות יוטיוב, מדובר בחיסכון משמעותי. החברה כבר הודיעה כי תמיר את כל המאגר של יוטיוב לפורמט הווידיאו החדש.

הגל נפתח

קשה שלא להתייחס לעוד הכרזה אחת, שגוגל מקווה שגם היא תיחשב למשמעותית: שירות Google Wave נפתח לכלל משתמשי האינטרנט. שירות זה, שהושק בכנס המפתחים השנתי של 2009, היה אמור, לטענת גוגל, לשנות את פני הרשת. אך כיום משתמשים בו רק אלפים בודדים, ויש הרואים בו את אחד הפלופים הגדולים של ענקית האינטרנט. כעת, מצפה החברה שפתיחתו לקהל הרחב תניע את הפופולריות שלו קדימה.