פועלים: למרות הרגישות בטווח הקצר - ההשקעה במניות כדאית

יש למקד את התיק המנייתי בעיקר במניות נבחרות, ופחות במדדים ■ עדיפות להשקעה בחברות הפועלות בענפים דפנסיביים, וכן לחברות המוטות לשוק המקומי, כגון חברות התקשורת

"שוק המניות המקומי ממשיך להיות מושפע מהאירועים מעבר לים, והשבועות האחרונים המחישו את הרגישות לאירועים המתרחשים בכלכלה הגלובלית, עם תנודות חדות שנרשמו בשוק המקומי בתגובה לאלו שנרשמו בשוקי העולם" כותבים כלכלני בנק הפועלים בסקירתם השבועית וסבורים כי "רגישות זו תימשך גם במבט לעתיד, וכל זמן שאי הודאות בשווקים הגלובליים תימשך, הדבר יקשה על חזרתה של מגמה חיובית בת קיימא לשוק המניות המקומי".

עם זאת, אומרים בפועלים כי יש לזכור שבמישור המקומי הכלכלה ממשיכה להיות חזקה, בעיקר זו הנשענת על הביקושים המקומיים, ודוחות החברות המתפרסמים חדשות לבקרים מוכיחים זאת. על כן, הם סבורים כי למשקיעים ארוכי טווח, המסוגלים לעמוד בענן הערפל האופף כעת את השווקים ואת התנודות החריפות במחירי המניות, ההשקעה במניות עודנה טומנת בחובה תשואה פוטנציאלית גבוהה יותר ביחס לאפיקים הסולידיים, אם כי יש להדגיש כי רמת הסיכון גבוהה יותר מכפי שהיתה לפני חודשיים-שלושה.

לאור זאת, ממשיכים בפועלים לראות בחיוב את ההשקעה במניות בראיה לטווח בינוני וארוך, עם דגש על האזהרה כי בטווח הקצר תיתכן עדיין רגישות גבוהה לנעשה מעבר לים. בפועלים ממשיכים בהמלצתם למקד את התיק המנייתי בעיקר במניות נבחרות, ופחות במדדים. מבין המניות, הם סבורים כי ישנה כיום עדיפות לחברות הפועלות בענפים דפנסיביים, וכן לחברות המוטות לשוק המקומי, כגון חברות התקשורת (יש לבחון כל את תמחורה של כל מניה לגופה). כאמצעי הגנה לטווח ארוך מומלץ להשתמש בפקודות Stop loss.

אג"ח צמודות ממשלתיות במח"מ הבינוני מתחילות להיות מעניינות

בהתייחסם להשקעה במק"מ סבורים בפועלים כי רמת התשואות הנמוכה הגלומה באג"ח הממשלתיות מפחיתה במידה רבה את כדאיות ההשקעה בהן, ומצדיקה הגדלה משמעותית של רכיב הנזילות בתיק האג"ח. לאור האמור ובהתחשב ברמת התשואה הגלומה במק"מ הם סבורים כי השקעה במק"מ לשנה (2.7%), מהווה אלטרנטיבה למשקיע המחפש השקעה בסיכון נמוך.

בפועלים מדגישים עוד כי אין יתרון להשקעה בגילונים בתקופה זו, על אף הציפייה לעלייה בריבית. לאור תוספות התשואה הנמוכות בגילונים אפיק זה אינו מומלץ להשקעה.

הכלכלנים סבורים כי אגרות החוב הקונצרניות בריבית משתנה עדיין מתומחרות גבוה ואינן מומלצות להשקעה. גם השחרים הקצרים אינם אטרקטיביים להשקעה, בשל הצפי להמשך עליית ריבית בשנה הקרובה. להערכתם, חלקו הארוך של העקום עשוי לייצר תשואה ברוטו נומינלית חיובית נמוכה. הפיצוי עבור הארכת המח"מ קטן יחסית, וסטייה מהתחזיות עלולה לגרור הפסדי הון. לפיכך, המלצתם בשוק האג"ח הינה על השקעה בשחרים במח"מ בינוני במשקל נמוך תוך שהם מדגישים את התנודתיות הצפויה באגרות אלו בשנה הקרובה.

בהתייחסם לצמודים הקצרים אומרים בפועלים כי לאור התשואה נטו השלילית באגרות החוב הממשלתיות הצמודות, הם סבורים כי צמודי המדד הממשלתיים לטווחים הקצרים אינם מומלצים. מנגד, ממליצים על השקעה בצמודי המדד הקונצרני בדרוג גבוה, לאור המדדים החיוביים החזויים בחודשים הקרובים ובהתחשב בתוספות התשואה הגלומות בהם. בהתייחסם לצמודים בינוניים וארוכים מציינים הכלכלנים כי ציפיות האינפלציה בטווחים הבינוניים עד מח"מ 4 שנים ירדו בשבוע האחרון לרמה סבירה של 2.75%. לפיכך, הם סבורים כי אגרות החוב הצמודות הממשלתיות במח"מ הבינוני מתחילות להיות מעניינות. הציפיות האינפלציוניות הגלומות בצמודים הארוכים גם הן סבירות, ועומדות על 2.8% בממוצע. כך שלסיכום הם ממליצים על השקעה בצמודים הארוכים אם כי, במשקל נמוך בשל התנודתיות הגבוהה המאפיינת אותן.

ציפיות להעלאת ריבית נוספת יתמכו בהתחזקות השקל

המסחר בשוק המט"ח הישראלי המשיך גם השבוע להיות מושפע בעיקר מהסערה הגלובלית. שבוע המסחר היה קצר במיוחד, בשל חג השבועות. השקל נחלש מול הדולר, שנהנה ממעמדו כמטבע מקלט, בזמנים של ירידה באטרקטיביות של השקעות אקזוטיות. השער היציג של הדולר חצה ביום חמישי כלפי מעלה את קו 3.8 שקלים, בפעם השנייה בלבד השנה, והוא נסחר כעת ברמת שיא של כחצי שנה.

להערכתם, השקל צפוי להיסחר בתקופה הקרובה במגמה מעורבת, בהשפעת התפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא רכישת דולרים אפשרית על ידי בנק ישראל. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאת ריבית נוספת ע"י בנק ישראל (אם כי בקצב מתון) ובעקבותיה, הרחבת הפער בין הריבית השקלית והדולרית. לאור האמור לעיל, ממליצים בבנק הפועלים להחזיק מט"ח בשיעור של כ- 10%, תוך פיזור מטבעי כולל דולר ארה"ב, דולר אוסטרלי ודולר קנדי, במטרה לצמצם את הסיכון.