הערכות: פישר לא יעלה את הריבית בגלל משבר החוב באירופה

סקר בלומברג: 14 מתוך 18 החזאים צופים כי הריבית תיוותר מחר על 1.5% ■ החשש: קריסת האירו תפגע בייצוא, ש-20% ממנו מופנה לאירופה ■ מריל לינץ' מפחית את תחזית הריבית לשנת 2010

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, צפוי להותיר מחר (ב') את הריבית במשק על כנה, ברמה של 1.5%. זוהי הדעה הרווחת בשוק ערב החלטת הריבית, כאשר 14 מתוך 18החזאים בסקר בלומברג צופים כי הריבית תיוותר על כנה. רק 4 גופים צופים העלאה של הריבית מחר ב-0.25% ל-1.75%: פסגות, בנק דיסקונט, קרדיט סוויס ובית ההשקעות אלומות.

בשוק מעריכים כי משבר החובות באירופה יגרום לפישר להותיר את הריבית על כנה זה החודש השני ברציפות. זאת, עקב קריסת האירו בעולם ובישראל, אשר עלולה לפגוע בייצוא ולהאט את הצמיחה במשק. כ-20% מהייצוא הישראלי מופנה לאירופה ומתחילת הרבעון השני של 2010 נפל האירו ב-4.1% מול השקל. מתחילת השנה הוא קרס ב-12%.

משבר החובות האירופי החריף אמנם החודש, אולם בבנק ישראל כבר רמזו בהחלטת הריבית הקודמת כי המשק עומד בפני סיכון בגלל המשבר.

"עדיין נותרו סיכונים משמעותיים - בעיקר משבר החוב העולמי, שהחריף לקראת סוף התקופה הנסקרת, על רקע משבר החוב ביוון", נכתב בהודעת הריבית הקודמת שפורסמה ב-26 באפריל.

ואכן, נתוני הצמיחה שפורסמו לאחרונה העידו על האטה בצמיחה בשל ירידה חדה בייצוא. לפי נתוני הלמ"ס, המשק הישראלי צמח ב-3.3% ברבעון הראשון של השנה (בקצב שנתי), לעומת 4.8% ברבעון האחרון של 2009. ההאטה נגרמה בעיקר בגלל ירידה של 7.3% בייצוא ברבעון הראשון. הייצוא בישראל מהווה כמעט מחצית מהתמ"ג.

בתוך כך, הבנקים הזרים ממשיכים לעדכן מטה את תחזיות הריבית שלהם לשנה הקרובה. אחרי גולדמן זאקס ומורגן סטנלי שעשו זאת בתחילת השנה, מריל לינץ' הפחית את תחזית הריבית שלו ל-2010 לרמה של 2.5% בסוף השנה מ-3% בתחזית הקודמת.

"הריבית לא תעלה החודש", כתבו כלכלני מריל לינץ' בסקירה עדכנית ללקוחותיהם. "עם זאת, ריבית של 1.5% הנהוגה כיום אינה מוצדקת נוכח תחזיות הצמיחה של 3.5-3.7% לשנה הנוכחית. בנק ישראל צפוי, להערכתנו, להעלות את הריבית ל-2.5% עד סוף השנה".