הרעב למניות הטכנולוגיה גובר - האם כדאי לקפוץ על העגלה?

חברות הטכנולוגיה האיכותיות נהנות מכך שעסקים רבים מתחילים לשחרר את הרסן, ולהגדיל הוצאותיהם בתחום ■ תוצאות החברות המובילות בסקטור מצביעות שוב ושוב על מגמה מתחזקת שעשויה להוביל לחדשות משמחות עבור שוק המניות ■ איך התיק שלכם יכול להרוויח מזה

למרות הכלכלה הגלובלית המתנדנדת, תוצאותיהן של חברות טכנולוגיה מובילות החל מ-HP , דרך אינטל וכלה בסיסקו מצביעות שוב ושוב על מגמה מתחזקת שעשויה להוביל לחדשות משמחות עבור שוק המניות.

התיאבון של העולם העסקי לטכנולוגיה גובר. ג'ון צ'יימברס, מנכ"ל סיסקו, היה מראשוני המנהלים בענקיות הטכנולוגיה להכריז על המגמה, כשהציג זינוק של 63% ברווחים. מנהל אחת מאימפריות הטכנולוגיה העולמיות לא התבייש להצהיר ש"הוצאות הטכנולוגיה ללא ספק לוהטות, והולכות בכיוון הנכון".

לפני כן, דיווחה גם אינטל על גידול עצום ברווחים. ולפני כשבועיים היו אלה היולט פקארד (HP) ודל (DELL) שתפסו את מקומותיהן במצעד הרווחים המרשים הזה.

הנתונים הצדיקו את האופטימיות המתונה של המשקיעים בסקטור הטכנולוגיה, שבתקופות של שווקים שוריים קודמים שימש כמנוע הצמיחה העיקרי. "הצמיחה בהוצאות ה-IT של ארגונים מדביקה את שיעור ההשקעות שנדחו על ידם במהלך תקופת בדשדוש", אומר האנליסט מייקל דורטש. "קיזוז עלויות האנרגיה יחד עם שיפור נתוני ה-IT והניהוליות מאוד מעודדים".

עד כה השנה, אינטל ו-EMC, הפועלת בתחום אחסון המידע, היו בין מעט מניות הטכנולוגיה האיכותיות שנהנו מהתחושה הטובה שמנשבת בסקטור ונותרו יציבות, בעוד יתר הסקטור ירד במהלך השבועות האחרונים.

HP וסיסקו, על רקע תוצאותיהן האחרונות, ממוצבות היטב על מנת להרוויח מהעלייה בהוצאות החברות. ועדיין, מניותיהן של השתיים, שכשכו בתחום האדום מאז תחילת השנה, כשהן אינן ממלאות את ציפיות המשקיעים לפוטנציאל הצמיחה שלהן.

מניות טכנולוגיה אחרות שהפגינו ביצועים חזקים היו חברות תוכנה כמו Salesforce (CRM), שמתמחה באפליקציות מבוססות רשת, ו-VMWare, שמספקת שירותי רשתות לחברות.

חדשות מצוינות לאינטל

סך הביקושים בסקטור הטכנולוגיה נשען על הצורך של מנהלי הטכנולוגיה בחברות להחליף מחשוב מתיישן, כולל מחשבי PC ושרתים. אותם מנהלים דוחפים גם לאמץ טכנולוגיות שדורשות פחות אנרגיה ומאפשרות יותר קונסולידציה ואוטומציה.

עד כה, גל הביקושים עולה בהדרגה, אבל הוא נע מעלה בצורה יציבה, כפי שאמר לאנליסטים מנכ"ל HP, מארק הרד. מניות HP עלו בחדות לאחר הדיווח על רווחיה, למרות שהן עדיין נמצאות במחיר שנמוך בכ-10% ממחירן בתחילת השנה. "מה שראינו עד כה", אמר הרד, "הוא שיפור מסוים בצנרת. זמני קבלת ההחלטות השתנו, וזה דבר חשוב מאוד. ההחלטות על שדרוגים מתקבלות מהר יותר מכפי שהיה לפני שנה".

אלו הן חדשות מצוינות עבור אינטל, שפרט למערבולת בשווקים בשבוע האחרון, הייתה בין מניות הטכנולוגיה הגדולות היחידות שהניבו תשואה חיובית עד כה השנה. נכון לסגירת המסחר ביום שישי האחרון, מניית החברה עלתה ב-2.5% בשנת 2010.

גם בקרב אנליסטים ממחלקות ה-Buy Side של וול סטריט ישנן ציפיות אופטימיות בכל הנוגע לסקטור. הברוקרים העלו את מחירי היעד שלהם למניות HP וסיסקו בעקבות התוצאות האחרונות שלהן. אינטל זכתה למחיר יעד של 28 דולר למניה בעקבות הדו"ח האחרון, מחיר הגבוה בכ-9% ממחיר היעד הקודם שניתן לה.

מכיוון שיצרניות השבבים מייצרות אותם בטרם יגיע הגידול בביקושים למוצרי קצה, המכירות החזקות של אינטל מבשרות טובות לגבי הביקושים למחשבים ולשרתים. בחודש שעבר, דיווחה EMC על צמיחה של 92% ברווחים. מנייתה עלתה ב-3% ב-2010.

האנליסט שאו וו, מחברת קאופמן ברדרס, טוען שמגמת הצמיחה בחומרה הפכה מוחשית יותר לאחר התוצאות האחרונות של HP, שהצביעו על רווחים גדולים במחשבי האישיים ובשרתים. זאת מכיוון "שהחומרה הוכחה כיצרנית מזומנים מהירה יותר", הוא אמר בראיון.

קווי המוצרים החדשים של השרתים, שכוללים את אלו שמבוססים על השבב החדש של אינטל, Nehalem, מאפשרים לחברות לחתוך בצריכת האנרגיה שלהן באופן דרסטי.

גם דל גם דיווחה לאחרונה, בדו"ח שפרסמה לפני שבוע, על ביקושים חזקים מלקוחותיה העסקיים. אבל הצמיחה החלשה מהצפוי בשולי הרווח החלישה את סנטימנט הצרכנים כלפיה. מניות דל צנחו לאחר פרסום התוצאות והמניה ירדה בכ-7% מאז תחילת השנה.

עם זאת, עבור יצרניות החומרה הגדולות ישנם עדיין חששות לגבי צמיחה מואטת, במיוחד בצל חוסר הוודאות הכלכלי והתחרות הגוברת. האנליסט פול מנסקי ציין שחששות המשקיעים הנוגעות לסיסקו הן שעד סוף הרבעון, החברה תעמוד בפני "אתגרים גדולים יותר, כמו תחרות גוברת מצד HP/3COM וג'וניפר נטוורקס (JNPR)". HP השלימה לאחרונה את רכישת 3COM, והגדילה את רמת התחרותיות בזירה. מניית סיסקו ירדה בכ-2% מתחילת השנה. אבל מנסקי מציין עוד, בהתבסס על המגמות, ש"תחום לקוחות הקצה בשוק ה-IT יתפקד טוב יותר במחצית השנייה, מה שישחק לידי יתרונותיה היחסיים של סיסקו".

תלויות ב-IT בשביל לשרוד

תוכנה ושירותים נחשבים גם הם לקריטיים, במיוחד כשארגונים רבים מאמצים את מחשוב הענן, שמאפשר להם להגיע לכוח מחשוב דרך הרשת במקום בניית מרכזי מחשוב עצמאיים. החברות פונות גם לרשתות הווירטואליות, מה שדוחף משקיעים לעבר VMWare, שמניותיה זינקו ביותר מ-40% מתחילת השנה. יצרנית תוכנות אחרת, Salesforce, נהנה מקפיצה של 12% במנייתה מתחילת השנה.

"בסופו של דבר, הוצאות ה-IT צומחות בגלל שמשתמשים מבינים עד כמה הם תלויים ב-IT בשביל לשרוד בשוק התחרותי", אומר דורטש. "והחברות הללו שיכלו לשמור על תשתיות ה-IT שלהן מעודכנות, הן אלה שממוצבות טוב ביותר על מנת לשרוד ולשגשג כשהתנאים הכלכליים ישתפרו".

כל הזכויות שמורות ל-MarketWtach.com 2010