פרס במסר לאובמה: בלום את איראן, נעשה שלום עם הפלסטינים

במסר שמכוון לבית הלבן אומר נשיא ישראל: מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני פוגעים ביכולת נתניהו לגבש תמיכה רחבה בוויתורים לפלסטינים ■ מתנגד לטענה שאובמה אינו ידידותי מספיק לישראל

במסר שמכוון, קרוב לוודאי, לבית הלבן אומר נשיא המדינה, שמעון פרס, כי יש סיכוי גדול יותר שישראל תחתום על הסכם שלום עם הפלסטינים אם יסוכלו מאמצי איראן לפתח נשק גרעיני.

בראיון שמתפרסם היום (ב') בוול סטריט ג'רנל, אומר הנשיא, כי קיומה של ישראל כמדינה יהודית תלוי ביכולתה להגיע לעסקת שלום עם הפלסטינים, עסקה שתהיה מבוססת על התפיסה של שתי מדינות לשני עמים.

אבל, אומר פרס, היזמה האיראנית לייצר פצצת אטום עלולה לפגוע במאמצי רה"מ בנימין נתניהו לגבש תמיכה רחבה יותר בוויתורים לפלסטינים.

"לנתניהו יש חלום ויש סיוט''', אומר הנשיא. "חלומו, כך אני מאמין, הוא השלום, כמו החלום של כולנו. הסיוט שלו היא איראן. אם ניפטר מהסיוט, אני חושב שהדינמיקה של השלום תהיה ברורה יותר".

באופן רשמי, ממשלות ישראל וארה"ב מצהירות שאין בכוונתן ליצור זיקה בין תהליך השלום לבין המאמץ הבינלאומי לסכל את תכנית הגרעין של איראן. אך, לדברי הג'רנל, נראה שממשל אובמה נראה להוט יותר מאשר ישראל להשגת הסכם עם הפלסטינים, ואילו ישראל נראית להוטה יותר מאשר ארה"ב לייזום צעדים נוקשים בעוד מועד נגד איראן. נראה אפוא ששתי הסוגיות עשויות להשתלב במו"מ בין ישראל לארה"ב.

לפי המראיין, נראה שנשיא המדינה רומז, כי לא יתמוך בפעולה ישראלית חד-צדדית נגד איראן תוך התעלמות משאיפות ארה"ב והקהילייה הבינלאומית: "אני מציע שנניח למנהיגי תבל לטפל (באיראן) וישראל תהיה משתתפת ממושמעת".

בעוד שאין להוציא מכלל אפשרות פעולה צבאית ישראלית, מסלול הפעולה הטוב ביותר יהיה סנקציות קשוחות, הפגנת בהירות מוסרית של הקהיליה הבינלאומית ומאמצים מוגברים לפתח מערכות הגנה יעילות נגד טילים, אמר פרס.

הנשיא הביע דאגה מהיחסים המתוחים בין נתניהו לבין וושינגטון אך הוא דחה את הטענות שמשמיעים רבים בישראל, לרבות שרים בממשלה, כאילו נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אינו מפגין תמיכה מספיקה בישראל.

"הדבר הטוב ביותר שאני יכול לומר הוא, שמה שקרה בין ישראל לבין אמריקה לא היה נחוץ לאף אחד", אמר פרס. "נפגשתי כמה פעמים עם אובמה והושפעתי עמוקות מדבר אחד - מחויבותו של אובמה לביטחון ישראל היא קבועה, בלתי ניתנת לערעור ובאה לידי ביטוי במעשים. לא הייתי מקטין בערך הדבר הזה".

הנשיא אף דחה טענות של מבקרי נתניהו, שלפיהן רה"מ אינו מחויב לשלום במידה מספקת. "יש תפיסות שגויות של כל סיפור השלום הן בישראל והן מחוצה לה", אמר פרס. "ישראל רוצה בשלום לא מפני שהיא רוצה לעשות מחווה לערבים או בגלל לחץ אמריקני. ישראל זקוקה לשלום לטובתה שלה. הבחירה ברורה: או לחיות במדינה אחת עם שני עמים, או להגיע לפיתרון של שתי מדינות".

פרס אמר עוד, כי תכנית השלום הכלכלי של נתניהו, שמעודדת פיתוח כלכלי בגדה המערבית, אמנם זוכה לקיתונות של ביקורת מפי אלה שסבורים שהיא תחליף בלתי מספיק לוויתורים טריטוריאליים, אבל, למעשה, תכנית זו חוללה שיפורים מוחשיים בחיי היום-יום של הפלסטינים וסייעה לחזק את אמונם בתהליך השלום.