הפתעה של כי"ל: מחלקת דיבידנד ענק של 668 מיליון דולר

החברה רשמה זינוק ברווחים ובמכירות הודות להתייצבות שוקי האשלג ■ מחיר האשלג הממוצע ברבעון עלה ל-405 דולר לטון ■ האכזבה היחידה בדו"חות: שולי רווחיות נמוכים

ענקית הדשנים כי"ל פתחה את שנת 2010 עם זינוק במכירות וברווחים בשיעורים דו-ספרתיים. החברה אמנם פספסה את התחזיות בשורת הרווח ושולי הרווחיות שלה בחטיבות האשלג והפוספט היו מאכזבות אך הדו"חות מצביעים על שיפור ניכר בכל הסעיפים והחברה הכינה למשקיעים הפתעה: דיבידנד שמן הגבוה בחצי מיליארד דולר מההערכות המוקדמות.

כי"ל הרוויחה ברבעון הראשון של השנה 240 מיליון דולר, זינוק של 51% בהשוואה לרווחי הרבעון המקביל אשתקד, וזאת הודות לעלייה במכירות עקב התייצבות שוקי האשלג. ההכנסות ברבעון הראשון צמחו ב-54% ל-1.38 מיליארד דולר. בשוק ציפו לרווח של 254 מיליון דולר והכנסות של 532 מיליון דולר.

תוצאות החברה טובות יותר מהרבעון המקביל בכל הפרמטרים: מכירות האשלג, שהיוו כ-69% מסך המכירות, הסתכמו ב-538 מיליון דולר לעומת 244 מיליון דולר ברבעון המקביל, ומכירות הפוספט קפצו ל-189 מיליון דולר ברבעון הראשון מ-83 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל.

החברה מכרה 1.27 מיליון טון אשלג ברבעון הראשון, לעומת 300 אלף טון בלבד ברבעון המקביל, מה שמצביע על ההתייצבות בשוקי האשלג. כי"ל מציינת כי ברבעון הראשון יצרניות האשלג "החלו לחזור בהדרגה לרמות ייצור גבוהות יותר". מחיר האשלג הממוצע עמד על 405 דולר לטון ברבעון הראשון, לעומת 380 דולר לטון ברבעון המקביל.

הנה באים הדיבידנדים

הדו"חות מצביעים גם על שיפור ניכר ברווח הגולמי ובתפעולי. הרווח הגולמי של כי"ל עלה ב-51% ל-559 מיליון דולר והרווח התפעולי זינק ב-48% ל-303 מיליון דולר. שולי הרווחיות הגולמית ירדו מעט ל-40.4% ברבעון הראשון מ-41% ברבעון המקביל.

ואולם, האכזבה היחידה בדו"חות היא בשולי הרווחיות בשני הסגמנטים החשובים של החברה - האשלג והפוספט. שולי הרווחיות בסגמנט האשלג הסתכמו ב-44% בלבד בעוד שבשוק ציפו ל-48.7%. עם זאת, החברה הפתיעה את המשקיעים כשהודיעה על חלוקת דיבידנד גדול של 668 מיליון דולר. בשוק ציפו לדיבידנד של כ-170 מיליון דולר, כך שהחברה הפתיעה עם חלוקה גדולה של חצי מיליארד דולר נוספים, שהם גם חד פעמיים.

"בשל השיפור המתמשך במצבה הפיננסי של כי"ל, היקפי פעילותה, רווחיותה ותזרים המזומנים שלה ובשל הירידה במקביל בהיקף החוב של כי"ל, בחן הדירקטוריון בשיתוף עם יועצים חיצוניים, את ההשלכות האפשריות הנובעות מחלוקת דיבידנד לרבות ההשפעה האפשרית על מצבה הפיננסי של החברה, תזרים המזומנים הנוכחי והצפוי, תוכניות ההשקעה המאושרות והצפויות ומצבת ההתחייבויות של החברה. לאור בחינתו החליט דירקטוריון כי"ל לחלק דיבידנד בסכום חד פעמי של 500 מיליון דולר על מנת להביא ליחס חוב/הון נכון יותר בהיבט התשואה לבעלי המניות", מסרה החברה.

כי"ל החליטה גם להשיק מדיניות חלוקת דיבידנד חדשה, לפיה יחולק מדי רבעון דיבידנד בשיעור של 70% מהרווח הנקי. כי"ל מנוהלת על ידי עקיבא מוזס, אשר זכה היום לקבלת בונוס של 5.7 מיליון שקל בגין ביצועי החברה ב-2009, קרי 1.89% מהרווח של כי"ל אשתקד. ב-2008 קיבל מוזס בונוס של 7.2 מיליון שקל. החברה החליטה לחלק לבכירים אחרים בונוסים בהיקף של 7.56 מיליון שקל.