היום בוועדת הכספים: האוצר יציע ערבויות ליצרני חשמל פרטיים

היוזמה החריגה מעוררת ביקורת מצד גורמים בממשלה ובסקטור הפרטי בין היתר בטענה כי נתפרה למידותיה של חברה אחת

ועדת הכספים של הכנסת תדון היום (ג') בבקשת החשב הכללי באוצר להעניק ערבויות מדינה ליצרני חשמל פרטיים, על רקע ביקורת מצד גורמים ממשלתיים וגופים עסקיים. גורמי ממשל טוענים כי ליוזמה לא נקבעה "אסטרטגיית יציאה" ברורה וכי היא יוצרת תקדים שעלול להיות מנוצל לרעה. לטענת המבקרים מדובר בצעד חריג שנתפר למידותיה של יצרנית החשמל הפרטית דוראד, הזקוקה לערבויות על מנת להשלים את הסגירה הפיננסית להקמת תחנת הכוח של החברה באשקלון.

כפי שחשף "גלובס" עלולה דוראד לאבד את ההסכם שיש לה עם משרד הביטחון, אם לא תשלים את הסגירה הפיננסית בחודשים הקרובים. יצוין כי נציג החשב הכללי מכהן כדירקטור במועצת המנהלים של קצא"א, חברה ממשלתית שהיא בעלת המניות העיקרית בדוראד (37.5%).

בראיון ל"גלובס", אמר החשב הכללי שוקי אורן בתגובה לטענות כי הערבויות נועדו לשני יצרני חשמל פרטיים לפחות וכי תחום ייצור החשמל הפרטי הוא "תעשיית ינוקא" שלממשלה יש אינטרס חיוני לעודדה.

הערבויות, בהיקף כולל של 7 מיליארד שקל יוענקו ליצרנים למקרה שבו חברת החשמל לא תעמוד בהתחייבויות לרכוש מהם חשמל. על-פי הצעת האוצר יוענקו הערבויות רק ליצרנים המקימים תחנות שהספקן 100 מגה ואט או יותר שישלימו את הסגירה הפיננסית לפרוייקט עד לסוף 2011. לפי הצעת האוצר הערבויות לא יוכלו להינתן ליצרן שזכה כבר במכרז - תנאי הפוסל את חברת OPC של החברה לישראל וויאוליה המקימה תחנת כוח באזור מישור רותם.