עובד FBI הדליף מידע לאתר פרו-פלסטיני - ונדון ל-20 חודשי מאסר

עו"ד שמאי קדם ליבוביץ', נכדו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ולשעבר מתרגם ב-FBI, הודה כי הדליף מידע מסווג לבלוגר שאינו מוסמך לקבלו ■ עפ"י הערכות, מדובר בבלוג הפרו-פלסטיני "אלקטרוניק אינתיפדה"

שמאי קדם ליבוביץ', עורך דין ישראלי-אמריקני בן 40, נכדו של פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ולשעבר מתרגם ב-FBI, נדון אתמול (ב') בבית משפט פדרלי במרילנד ל-20 חודשי מאסר בפועל, לאחר שהורשע על-פי הודאתו במסירת מסמכים סודיים למי שאינו מוסמך לקבלם. לפי מסמכים של בית המשפט, מדובר במידע על פעולות מודיעיניות.

מקבל המידע היה עורך של בלוג באינטרנט, שפרסם באתר שלו מאמרים שמושתתים על המידה המסווג שקיבל מליבוביץ'. התביעה הפדרלית לא חשפה את זהותו של מקבל המסמכים, אך לפי רסיסי מידע ברשת, לרבות באתר של חוקר פרטי מפלורידה, מדובר באתר הפרו-פלסטיני "אלקטרוניק אינתיפאדה", כפי שפורסם ב"גלובס" אשתקד. מכל מקום, אין לכך כל אישור רשמי.

בעסקת הטיעון הסכים ליבוביץ' כי מאסר למשך 20 חודשים הוא "עונש מתאים" על העבירה שעבר. בישיבת בית המשפט לפני מתן גזר הדין אמר התובע, סטיבן דיון, כי ליבוביץ' "בגד ב-FBI" כאשר עבד שם, אך לא מסר פרטים.

השופט אלכסנדר וויליאמס אמר כי תגובת השלטונות הפדרליים שכנעו אותו כי ליבוביץ' ביצע "עבירה חמורה מאוד מאוד", אך הודה כי הוא עצמו אינו יודע מה בדיוק מסר ליבוביץ' למקבל המידע.

לפני מתן גזר הדין אמר ליבוביץ' כי הוא שגה, אך לדבריו, כאשר הדליף את המידע המסווג הוא האמין כי המסמכים המודלפים מראים על "הפרת החוק". ליבוביץ' אמר כי הוא היה צריך לחפש אופציות אחרות בתוך הממשל כדי לדווח על חששותיו.

בתחילת ההליכים המשפטיים אשתקד אמר דייוויד קריס, עוזרו של שר המשפטים האמריקני לענייני ביטחון לאומי: "עסקת הטיעון של ליבוביץ' צריכה לשמש אות אזהרה לכל עובד ממשלתי ששוקל לחשוף סודות מדינה".

בהודעה של ה-FBI שפורסמה אז נאמר: "כחבר בצוות של ה-FBI, שזכה באמונם של עמיתיו, הממונים עליו והציבור האמרקני, ניצל ליבוביץ' לרעה את האמון הזה והשתמש למטרותיו שלו במידע מסווג שהיתה לו גישה אליו".

לפי ההודעה, ליבוביץ' שימש כלשונאי (כנראה מתרגם, ר.ד.) בחוזה מיוחד במשרד ה-FBI בקאלוורטון, מרילנד. לצורך מילוי תפקידו קיבל ליבוביץ' סיווג ביטחוני גבוה ביותר ונהנה מגישה חוקית למסמכים סודיים ולמידע שקשור לפעילויות מודיעיניות של ארה"ב.

ליבוביץ', בלשן עברי, הפעיל אתר משלו ברשת, "צדק תרדוף" (Pursuing Justice), שבו תיאר את עצמו כך: "אני עורך דין ישראלי אמריקני, שמואמן לעסוק בעריכת דין בישראל ובניו-יורק. אני גם מתרגם מוסמך בעברית ובאנגלית. בבלוג הזה אני חולק את מחשבותיי על נושאים משפטיים מעניינים ומשתעשע במחשבות גם על נושאים אחרים: דת, חינוך, תרגום, מדע... כל מה שעובר לי בראש ושבא לי לכתוב עליו. האימרה החביבה עליי: 'חוקים לבדם אינם יכולים להבטיח את חירות ההבעה'. כדי שכל אדם יוכל להציג את דעותיו ללא עונש, חייבת לשרור רוח של סובלנות באוכלוסיה כולה".

במאמר שכתב ל"אלקטרוניק אינתיפאדה" במארס 2005 הציג ליבוביץ' את עצמו כעורך דין מתל-אביב המתמחה בזכויות האדם, שייצג מחפשי מקלט במדינה, עובדים עונתיים זרים ופעילים למען זכויות האדם, ישראלים ופלסטינים. ב-2005 הוא היה (ואולי הוא מוסיף להיות) חבר בצוות טנק במילואים בדרגת סמל. הוא היה גם חבר ב"קבוצה של יותר מ-1,400 חיילים שסירבו לשרת בשטחים הפלסטיניים הכבושים".

ליבוביץ', שלמד משפטים באוניברסיטת בר-אילן ולימים בבית-הספר למשפטים של אמריקן יוניברסיטי בוושינגטון, התפרסם כאשר הצטרף לצוות עורכי הדין שהגן בזמנו על מארוואן ברגותי, שנמצא אשם ברצח ובביצוע מעשי טרור.

ליבוביץ' הטיף פעם, לפי דיווח בסוכנות JTA, לפיתרון של שני עמים במדינה אחת, ששלל למעשה את זהותה היהודית של ישראל. ב-2005 הוא קרא לנקיטת סנקציות כלכליות על ישראל, לרבות חרם ומשיכת השקעות, אך כעבור שנה, במאמר ב"ג'רוזלם פוסט", הוא הודה כי מאמצים כאלה לא יורידו את ישראל על הברכיים.