שיא של 9 חודשים: הדולר היציג זינק ב-1.55% ל-3.87 שקלים

האירו היציג נקבע בעלייה של 0.21% לרמה של 4.721 ובעולם צונח בעוד 0.9% ל-1.222 ד' ■ האופציות על הדולר והאירו פקעו עם קביעת היציגים ■ מחר ישודרג השוק הישראלי ב-MSCI

יום לאחר הותרת הריבית על כנה ברמה של 1.5%, המסחר בשוק המט"ח המקומי מתנהל היום (ג') בהתחזקות דרמטית של הדולר. בנק ישראל קבע את השער היציג החדש בעלייה של 1.55% לרמה של 3.87 שקלים על רקע המשך התחזקותו בעולם. מדובר ברמתו הגבוהה ביותר של הדולר מאז 12 באוגוסט 2009.

האירו היציג נקבע בעלייה של 0.21% לרמה של 4.721 ובעולם צונח בעוד 0.9% ל-1.222 דולרים.

מנהל המסחר במט"ח ונגזרים בחדר המסחר של בנק לאומי, צחי אליאש אמר "לגלובס" "מחזורי המסחר היום גבוהים מן הממוצע בתקופה האחרונה, בשוק פועלים גם הגופים הזרים וגם הגופים המוסדיים המקומיים. שוק המט"ח המקומי מושפע מהקורה בעולם, המתיחות הצבאית בצפון קוריאה והמשך החששות ביחס למשבר החוב באירופה שממשיך להפיל את האירו ולהוביל את המשקיעים אל הדולר, מה שמתבטא גם בשוק האג"ח האמריקניות שם עולים המחירים ויורדות התשואות". בטווח הקצר מעריכים בבנק לאומי כי רמת ההתנגדות הבאה הינה 3.9 שקלים והתמיכה מצויה ברמה של 3.82 שקלים.

ד"ר אדם רויטר, מנכ"ל חברת היעוץ חיסונים פיננסים מציין כי הדולר מתחזק לא רק כנגד האירו אלא גם כנגד מרבית המטבעות המובילים והמשניים בעולם, ודווקא כנגד השקל ההתחזקות היא מתונה יחסית. "הגופים הזרים אשר עובדים באמצעות מודלים מושפיעים בעיקר מהתחזקותו של הדולר בעולם כנגד מרבית המטבעות, התחזקות הדולר כנגד השקל הינה מתונה יחסית להתחזקות שרושם הדולר כנגד המטבעות הזרים כגון הדולר האוסטרלי, הדולר הניו זילנדי, הלירה הטורקית, הראנד הדרום אפריקני והוון הדרום קוריאני, זאת מאחר וכנגד התחזקות הדולר בישראל ישנן מכירות מאסיביות של יצואנים המנסים לנצל את ההתחזקות בדולר לצורך גידורים".

בשוקי העולם נמשכות הירידות החדות, כאשר במזרח צונחות הבורסות על רקע עליית החששות לעימות ביטחוני בצפון קוריאה. עפ"י דיווחים מקוריאה, הממשל הצפון-קוריאני הורה לצבא שלו וכן לציבור להתכונן למלחמה מול קוריאה הדרומית. אמש השעה נשיא המדינה את הסחר בין שתי המדינות לאחר שצוות חקירה בינלאומי קבע כי טיל טורפדו שנורה מצוללת צפון-קוריאנית הטביע ספינה של הצי הדרום קוריאני בסוף מארס והוביל למותם של 46 חיילים.כנגדהין היפני צולל האירו ב-2.3% ל-109.17 ין, שפל של 8.5 שנים.

נציין כי על אף שלא העלה אתמול הנגיד פישר את הריבית הבסיסית במשק, הוא בחר לנקוט בצעד דרסטי ומפתיע אשר מטרתו לצנן את שוק הנדל"ן המקומי, שהיה גורם מוביל בעליית המדד האחרון בשיעור של 0.9%. בנק ישראל הקשיח את התנאים הנדרשים מהבנקים למתן משכנתאות, מהלך שבפועל מייקר את הריבית על משכנתאות ששיעור המימון עליהם גבוהים מ-60%. בהראל פיננסים מציינים כי "השוק לא קיבל את מהלך בנק ישראל כאקט מקביל להעלאת ריבית ולראייה מוסיף לתמחר את הדולר כנגד השקל באותן הרמות".

נזכיר כי היום פקעו האופציות למאי הנסחרות בבורסה על הדולר והאירו. השער הקובע לאופציות על הדולר נקבע על 3.87 שקלים ועל האירו נקבע על 4.7322 שקלים.

[לאתר המט"ח][לטבלת שערי חליפין]