סאב-פריים בישראל? "בצפון ובדרום מקבלים גם 90% משכנתא"

עדינה חכם, מנכ"לית אנגלו-סכסון: "גם אם המהלך של פישר במשכנתאות ישפיע על מחירי הדירות, ההשפעה תהיה מזערית" ■ יו"ר ועדת הכספים גפני: "זוגות צעירים פשוט לא יעמדו בזה"

נמשך זרם התגובות על הנחיית נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לחייב את הבנקים בביצוע הפרשה מיוחדת במקרה שייתנו משכנתא גבוהה יותר מ-60% מערך הדירה.

עדינה חכם, מנכ"לית רשת תיווך הנדל"ן אנגלו סכסון, אמרה היום: "פישר הנגיד יצא בהצהרה כזו לא בגלל שהוא חושב שיש בועת נדל"ן, אלא כי הוא רוצה לצנן ביקושים. הוא יוצא מנקודת הנחה שיוכל לעלות את הריבית במשק בתקופה הקרובה, אך דוחה את העלאת הריבית בגלל מה שקורה באירופה ולכן מעלה ריבית באופן סלקטיבי, ועושה זאת להלוואות הקשורות למימון נדל"ן.

"להערכתי, שיעור הריבית יעלה בממוצע עד 0.2% ולא בשיעור ניכר ולכן אני לא רואה עד כמה ההחלטה שלו תשפיע. אם היא תשפיע, ההשפעה תהיה מזערית. רוב העסקאות שמבוצעות במשק הן במימון של עד 60% מערך הנכס ולכן השינוי של בנק ישראל ישפיע במידה מועטה על ציבור לווי המשכנתא לצורך רכישת דירה. יש עוד פרמטרים רבים שיש לקחת בחשבון כמו פירעון מוקדם, שחיקת הקרן ועוד ולכן עדיין מוקדם לצאת במסקנות. הגיע הזמן שהממשלה תפעל בכיוון ההיצעים. מדובר אומנם בתהליך ארוך, אך כדאי להתחילו בתקופה הקרובה".

עמי פרץ, מנכ"ל בוני התיכון, אמר היום: "החלטת הנגיד להקשיח את הריבית על המשכנתאות לא תוריד את מחירי הדירות באזורי הביקוש במרכז וביישובי הפריפריה של המרכז. רוב הרוכשים היום לא לוקחים משכנתא של יותר מ-60% ולכן החלטה כזו לא תביא לשינוי משמעותי. לעומת זאת, בפריפריה הרחוקה יותר (דרום וצפון), אנשים לוקחים משכנתאות של עד 90%, ולכן באזורים האלה אנשים ייפגעו יותר והקושי שלהם לרכוש דירות יהיה גדול יותר. הדבר יכול להוביל אף לירידה במחירי הדירות של כ-5% באזורים האלה".

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, אמר בדיון בוועדה: "ההוראה החדשה של המפקח על הבנקים, היא מכה קשה לזוגות צעירים שמייחלים לרכישת דירה ראשונה וקורת גג למגורים. כעת על פי ההוראה החדשה, הם יצטרכו לממן במזומן ובכוחם 10% נוספים מהסכום שתכננו להוציא על רכישת דירה, כלומר 40% במקום 30% משוויה של הדירה שגם כך עלותה יקרה מדי. הם פשוט לא יעמדו בזה. הוראת המפקח על הבנקים אולי טובה להורדת המתח בשוק הדיור, אבל את המחיר ישלמו בעיקר השכבות החלשות".