פסגת דרעי

צריך לאסור לא רק את הדיבור בין חשודים - אלא גם את עצם המפגש ביניהם

המשטרה אומרת שהיא תחקור מה בדיוק נאמר שם בפגישת הפסגה. הכוונה לפגישה שבה נכחו אהוד אולמרט, שולה זקן ויהושע פולק, לשעבר סגן ראש עיריית ירושלים. השלושה נפגשו במקום די מתאים למצבם המשפטי - בחתונה משפחתית של החשוד לשעבר אריה דרעי, שהיום הוא, להבדיל מהם, בחזקת מורשע.

על השלושה, כמו גם על חשודים אחרים במקרים כאלה, נאסר לדבר ביניהם מחשש לשיבוש חקירה. אולמרט דיבר עם השניים, אבל הוא טוען כי בעצם כל מה שאמר זה שלום ומה שלומך, משהו כזה. אבל המשטרה בכל זאת רוצה לבדוק מה דיברו ביניהם.

איך בודקים דבר כזה? בתמונה אחת מהאירוע רואים למשל את אולמרט רוכן אל זקן. האם המתיק איתה סוד? או שמא נישק קלות ללחייה כדרכם של בוסים ועוזרותיהם הנאמנות? בתמונה אחרת נראה אולמרט רוכן אל פולק. במקרה הזה אפשר לפסוח על אופציית הנשיקה, אבל האם היה שלום ולהתראות בלבד - או קצת יותר מזה?

ואולי כל עניין הרכינות אינו יותר מזווית של צילום? מי יוכל לפצח את החידה הזאת? הרי ברור כי זקן תאשר את גריסת אולמרט, כפי שבוודאי יעשה גם פולק. כי למה הם צריכים להזיק לאולמרט שנמצא איתם בסירה אחת? בעיקר כיוון שהצגת גירסה אחרת מצדם, שלפיה כן היה דיבור על המשפט, עלולה להזיק גם להם - שהרי גם הם אסורים בשיחה כזאת ביניהם.

מה זה אומר "תהיי חזקה"?

מה שברור הוא כי גם בפגישות הכי קצרות, אפילו שניות מעטות, אפשר בהחלט לשבש חקירה. למשל, אמירה כמו "תהיי חזקה" אינה בהכרח תמימה כמו שהיא נשמעת, היא יכולה להוות חיזוק לחשוד להמשיך בשתיקה, היא יכולה להישמע כהבטחה שאם אתה תשתוק - אני אנהג כמוך. או אמירה כמו "לא נשברתי" או "לא דיברתי".

בקיצור, די ברור כי האינטרס החקירתי הוא שחשודים לא יחליפו ביניהם מילים בכלל, שכן כל מילה יכולה לכלול בתוכה מסר כלשהו. זה נכון במיוחד בעת שהחקירה מתנהלת, וכל פירור של מידע מתוך חדרי החקירות, כל רמז, יכול להיות לעזר לנחקרים.

המקרה הזה - ובוודאי יש עוד רבים אחרים - ממחיש כי איסור הדיבור לא תמיד יכול לעשות את העבודה. וגם אם המשטרה היתה מסוגלת לבדוק מה נאמר בין חשודים, זה כבר מאוחר מדי מבחינת השיבוש. מה שמוביל למסקנה שצריך לאסור לא רק את הדיבור, אלא גם את עצם המפגש. הילכו 3 חשודים לחתונת הצדיק דרעי בלתי אם נועדו?

אני לא בא לטעון שהם קבעו להיפגש שם, אבל אני כן בא לומר שכל אחד מהם ידע כנראה שהאחרים יהיו נוכחים שם. לו היה עליהם איסור להיפגש, הם היו נאלצים להדיר את רגליהם מהחתונה. לו היה קיים איסור פגישה, זה היה מחייב חשודים לבדוק מי יהיו נוכחים.

מכל מקום, איסור כזה היה מונע את פסגת דרעי, ואיתו אולי גם הנזק שנגרם, אם אכן נגרם.