ניופאן וסטימצקי השיקו קורא ספרים אלקטרוני בשם "עברית"

בניופאן הבינו שאין סיכוי להצליח עם קורא ספרים, שלא יגיע עם חנות תוכן עשירה ברבי מכר - ניתן למצוא באתר 200 כותרים ובכל שבוע אמורים לעלות עוד 30 ספרים

בשבוע הבא ייפתח שבוע הספר בישראל, שעם הזמן התארך לכדי חודש שלם בחנויות הספרים, שממשיכות עם המבצעים האטרקטיביים כדי למשוך את הקהל הישראלי. בניגוד לשנים קודמות, השנה צפויה לשוק הספרים המסורתי תחרות מצד שוק קוראי הספרים האלקטרוניים, שהחל לצבור תאוצה בעולם, בעיקר בזכות מכשיר הקינדל של אמזון.

ישראל, בניגוד למדינות רבות, נשכחה מאחור במהפכה הזו, כשקוראי הספרים הפופולריים בעולם לא מציגים ספרים בעברית. אבל בשבוע הספר הנוכחי יוצע בפעם הראשונה לחובבי הספרים בארץ קורא אלקטרוני, שגם תומך בעברית וגם מציע חנות ספרים עשירה.

מי שהתחילו באמת את שוק הקוראים האלקטרוניים היו אמזון שהשיקה את מכשיר קינדל שלה בסוף 2007 וסוני, שהוציא את הדגם המתחרה כשנה קודם לכן. השתיים ניסו לדחוף קדימה את קטגוריית המוצרים הזאת אך ההתחלה הייתה קשה יחסית. הדחיפה הגדולה הראשונה הגיעה לאחר שבאוקטובר 2008 אופרה ווינפרי הודיעה בתוכנית האירוח שלה כי הקינדל הוא הגאדג'ט האהוב עליה בעולם. ווינפרי לא הפסיקה לשבח את המכשיר בתוכנית שבה אירחה את מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס.

לדברי ווינפרי, היכולת להוריד ספרים חדשים בכל מקום הייתה שימושית עבורה כשהמתינה פעם במטוס לקראת המראה וראתה פרסומת לספר בעיתון. היא סיפרה שהורידה את הספר לפני ההמראה, וקראה אותו על גבי הקינדל במהלך הטיסה. ווינפרי אמרה עוד כי למרות שהקינדל יקר, "זו אינה הוצאה חסרת ערך, מכיוון שהיא מחזירה את ההשקעה. הספרים זולים יותר, ויש כאן גם חיסכון בדפים". לא ברור עד כמה תרמה התלהבותה של ווינפרי למכירות הקינדל, אך תרומתה לחשיפה התקשורתית שלו הייתה גדולה.

200 כותרים כבר נמצאים בחנות

ואחרי שהשוק הלך ונפתח לקוראי ספרים אלקטרוניים, הגיעה, כאמור, הזמן גם לגרסה עברית שלו. אמזון וסוני עדיין לא גיירו את המכשירים שלהם, כך שהאלטרנטיבה באה דווקא מכיוון מקומי. היום (ה') הושק קורא אלקטרוני עברי ראשון המלווה בחנות ספרים מקוונת המוצר מכונה בשם עברית, או evrit, בפרפרזה על שם הקטגוריה, eBook. על הפרויקט אחראים שלושה גופים: ניופאן, שטיפלה בגיור ובהתאמת המוצר; רשת סטימצקי, שתמכור את המכשיר, וידיעות טכנולוגיות, שמנהלת את אתר האינטרנט ואת החיבור שלו למכשיר.

הצורך בחיבור של שלושה גופים למכשיר היה הכרחי, אם מסתכלים על ניסיון העבר של חברת יאמי טכנולוגיות ממוחשבות, שהשיקה בספטמבר 2009 קורא ספרים אלקטרוני תומך עברית בשם eSlick, של חברת Foxit Software. החיסרון הגדול של eSlick היה היעדר תכנים. הוא לא היה מחובר לחנות ספרים בעברית, ולכן רוב הציבור לא מכיר, ככל הנראה, את המוצר הזה, שמחירו עמד על 1,500 שקל בזמן ההשקה.

הפרויקט החדש של "עברית" מנסה ללמוד מהטעות, ולחבר בין הקורא לבין החנות. מחיר הספרים בחנות יהיה זול בעד 50% ממחירם הרשמי בחנויות הפיזיות, כשצריך לקחת בחשבון שבחנויות הפיזיות יש כל הזמן מבצעים משתלמים. כיום ניתן למצוא באתר 200 כותרים דיגיטליים, ובכל שבוע אמורים לעלות 30 כותרים חדשים. לצורך כך חתמה ניופאן הסכם עם מספר רב של הוצאות ספרים, בהן כתר, עם עובד, ידיעות ספרים, אחוזת בית, קשת, עליית הגג, בבל, מטר, פן, גרף, רימונים, אסטרולוג, סימנים וטל מאי.

שתי הוצאות גדולות שאינן כלולות בהסכם הן כנרת זמורה ביתן ומודן. שתי ההוצאות מחזיקות ברשת צומת ספרים המתחרה בסטימצקי, כשהאחרונה היא גם הבעלים של רשת באג, המתמחה במכירת מוצרי אלקטרוניקה ומתחרה בניופאן.

האתר, שנמצא בכתובת www.e-vrit.co.il, יעבוד גם במחשב וגם במכשיר שמגיע עם התקן WiFi אלחוטי לגלישה באינטרנט. המשתמש יכול לרכוש את הספרים גם כאשר הוא נמצא בבתי קפה או בטיול בחו"ל. פרט לכך, ניתן יהיה להוריד פרק ראשון של כל ספר בחינם.

"יש היום בישראל ספרים אלקטרוניים, אבל אין להם מודעות", אומר סמנכ"ל השיווק בניופאן, צביקה שיינפלד. לדבריו, אחת הבעיות המרכזיות בהרמת הפרויקט, שנמשכה כשנה, הוא גיור המכשיר והעברה של ספרים אליו. שיינפלד מציין כי הקהל שאליו מכוונות החברות את המכשיר הוא "אנשים בני 30 עד 50 שלא מפחדים מטכנולוגיה".

כניסתו של "עברית" לשוק היא מתוזמנת - גם בדיוק בשבוע הספר, וגם רגע לפני שהמפעילות הסלולריות הישראליות מתכננות גם להיכנס לשוק הזה ולהציע מכשירים משלהן. כרגע סלקום, פרטנר ופלאפון לא מדברות יותר מדי על המהלך הזה, אבל שלושתן רוצות להשיק קורא ספרים אלקטרוני עם מודם סלולרי.

לא חוששים מתחרות

סמנכ"לית השיווק של סטימצקי, אורלי פינקלמן, לא חוששת מתחרות על מחירי הספרים ברשת חנויות שלה, למרות שהיא זו שתמכור בסופו של דבר גם את המכשיר עצמו. "מדובר על ספרים במחיר של 50% פחות מהמחיר הקטלוגי, ולא מחירי מבצעים. קשה לי להאמין שזה ישפיע על מחירי הספרים. חוץ מזה, אנחנו חושבים שצריכים להגן על מחירי הספרים בשביל שהסופר יקבל שכר הוגן".

בעיקרון מדובר במוצר שיתחרה במוצר העיקרי שסטימצקי מוכרת - ספרים, אך פינקלמן אומרת כי הסיבה שהם החליטו למכור אותו היא החידוש הטכנולוגי. לדבריה, "אנחנו מאמצים מוצרים מהסוג הזה וחשוב לנו לחדש ללקוח ולייצר לו ערך. כמו כן, חשוב לנו להיות הראשונים בשוק שמוכרים ספר אלקטרוני".

קהל היעד, לדברי פינקלמן, הוא בעיקר אנשים שאוהבים לקרוא, ושרוצים שבכל רגע נתון יהיה איתם ספר. אחד היעדים שסטימצקי תצטרך להתמודד עימם, לדבריה, הוא המכירה שלו, מכיוון שהמוכרנים בחנויות לא רגילים למכור מוצר מהסוג הזה.

פינקלמן גם מנסה להסביר את העיכוב הרב בכניסת קוראי ספרים אלקטרוניים לישראל. לדבריה, בניגוד לארה"ב, שבה אמזון מוכרת גם את המכשיר וגם התוכן, בארץ לא היה גוף כזה. "במיזם שלנו, בפעם הראשונה, יש גוף שיכול לספק את החבילה המלאה".

האם יקפיץ את שיעור הקריאה?

ואיך המכשיר החדש ישפיע על מכירות הספרים? לדברי פינקלמן, "קשה להתנבא, בגלל שזוהי טכנולוגיה חדשה. זה יכול לגרום לאנשים מסוימים לקרוא יותר, מכיוון שהם יכולים לקחת איתם הרבה ספרים לכל מקום. בכל אופן, אני לא רואה את שוק הספרים נעלם בעשר השנים הקרובות, אפילו הדיסקים עוד לא נעלמו".

פינקלמן אומרת שיש ספרים, כמו ספרי ילדים או ספרי בישול, שהספר האלקטרוני לא יוכל להחליף, מכיוון שאחת המטרות בהם היא היכולת לקרוא אותם על דפים גדולים עם תמונות.

בינתיים מכירות הספרים הדיגיטליים בעולם עולות באופן קבוע, כשב-2009 הן קפצו ב-177% בארה"ב. עם זאת, הן עדיין מהוות אחוז קטן מסך מכירות הספרים. על-פי נתוני ארגון הוצאות הספרים, אשתקד היוו מכירות הספרים האלקטרוניים 5% מסך מכירות הספרים בבריטניה, שהסתכמו ב-3.1 מיליארד ליש"ט. לפי נתוני ארגון הוצאות הספרים האמריקני, בארה"ב הן היוו 1.3% מסך המכירות, שעמדו על 23.9 מיליארד דולר.

עד 10 שעות של קריאה רצופה ב-1,400 שקל

קורא הספרים האלקטרוני החדש של ניופאן וסטימצקי - עברית - שוקל 240 גרם, ומגיע עם מסך מגע בגודל 6 אינץ' וזיכרון פנימי של 1 ג'יגה, המאפשר לאחסן כ-2,000 ספרים. הזיכרון ניתן להרחבה באמצעות כרטיס SD לנפח של עד 32 ג'יגה, שמאפשר, למשל, אחסון של קובצי מוזיקה.

הסוללה של "עברית" אמורה להספיק לכ-10 שעות של קריאה רצופה. המכשיר משתמש בטכנולוגיית E-Ink, שמשמשת גם את המכשירים האחרים בשוק. מדובר בטכנולוגיה שמספקת תצוגה ללא תאורה אחורית, כך שהעמודים נראים כאילו הם מופיעים על נייר אמיתי, ללא בוהק, ומבלי לעייף את עיני הקורא.

המכשיר יימכר תמורת 1,400 שקל, כשבמסגרת מבצע ההשקה, מקבלים הרוכשים 400 שקל לרכישת ספרים באתר. לשם השוואה, קינדל בסיסי עם מסך 6 אינץ' עולה היום 1,000 שקל (259 דולר), כשדגם DX של קינדל, עם מסך 9.7 אינץ', עולה 1,890 שקל (489 דולר).

המחיר הממוצע לספר בחנות המקוונת של "עברית" עומד על 44 שקל, לעומת 88 שקל בחנויות, אם כי בחלק מהמקרים אפשר למצוא את הספרים הלא אלקטרוניים באותו מחיר או בפחות, במסגרת מבצעים מיוחדים. עלות ממוצעת של ספר אלקטרוני באמזון היא 39 שקל (10 דולר), לעומת 62 שקל (16 דולר) לספר רגיל.