ראש הממשלה נתניהו נגד העלאת שכר המינימום והגבלת שכר הבכירים בחקיקה

בדרכו לטקס הצטרפות ישראל ל-OECD בפריז אמר נתניהו ל"גלובס" בסוגיית שכר המינימום: "כדאי שנהיה מאוד זהירים" ■ "הריכוזיות היא בעיה שלא מצטלמת, אבל ישראל צריכה יותר רפורמות לטיפוח התחרותיות במשק, ועל כן אטפל בבעיית הריכוזיות בסקטור הפרטי"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד להעלאת שכר המינימום. נתניהו סירב להביע עמדה פומבית בסוגיה, ובדרכו לכנס ה-OECD בפריז, בירת צרפת - שבו תצורף ישראל באופן רשמי לארגון - אמר ל"גלובס": "אביע דעתי בצורה ברורה ביותר בישיבת הממשלה הקרובה שתעסוק בכך. אבל כדאי שנהיה מאוד זהירים". על פי הערכות, נתניהו מתנגד להעלאת שכר המינימום ל-4,600 שקל, וצפוי לטרפד את הצעת החוק של ח"כ עמיר פרץ מהעבודה.

בתחילת השבוע אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת פרץ. נגד פרץ התייצב שר האוצר, יובל שטייניץ, וגם נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, הביע את התנגדותו להעלאת שכר המינימום. לדברי מקורבים לראש הממשלה, העלאת שכר המינימום בזמן של טלטלה כה גדולה בשווקים מסוכנת, וצריך להיזהר מאקט פופוליסטי, שבסופו של דבר יפגע בחלשים.

"חצי שעה מחיפה לטבריה"

נתניהו רואה בהצטרפות ישראל ל-OECD הישג גדול. "העולם מכיר בישראל ככלכלה מפותחת. הכניסה למועדון המדינות המפותחות תביא לישראל השקעות זרות, ותחייב אותה לעמוד בסטנדרטים בינלאומיים, תוך השוואה מתמדת למדינות אחרות", אמר ראש הממשלה.

בתדרוך העיתונאים במטוס שעשה דרכו לצרפת התייחס נתניהו בהרחבה למה שהוא מכנה 'משולש הצמיחה' - תשתיות התחבורה, קרקעות ותכנון בנייה. נתניהו הביע תסכול עמוק מהביורוקרטיה הממשלתית, ואמר כי הוא סבור שכל יוזמה ממשלתית ש"חוצה שני משרדים" נתקעת בגלל הביורוקרטיה, ודברים לא מתבצעים. לכן, רק ראש ממשלה יכול להגדיר יעדים, להזיז דברים ולהוציא לפועל החלטות.

למקורביו אמר נתניהו כי הוא שם דגש מיוחד על תשתיות תחבורה בנגב ובגליל, וכי הוא מקדם בניית כביש מהיר חדש "שיביא אותנו מחיפה לטבריה תוך 20 דקות עד חצי שעה, תלוי במהירות הנסיעה".

ידרוך על יבלות

בסוגיית שכר הבכירים, נתניהו לא יתמוך בהצעות חקיקה להגבלת השכר. לדעתו, בעיית שכר הבכירים תיפתר כחלק מהפתרון הכולל של בעיית הריכוזיות במשק, וכחלק ממהלך נרחב לבלימת "המונופולים הרוחביים". לדברי מקורבים, נתניהו מציע להיזהר מאוד לפני קביעת מסקנות. "כי אם הפופוליזם מנחה אותך - אתה משתק את הכלכלה", אמר למקורביו.

ראש הממשלה מתכוון לטפל באופן מיידי בבעיית הריכוזיות במגזר הפרטי, שלהערכתו פוגעת מאוד בתחרות. הטיפול יתמקד בחברות שאותן מגדיר ראש הממשלה "מונופולים רוחביים", כלומר קבוצות שליטה הפרוסות בכל המשק. שתי הקבוצות העיקריות העונות לקריטריון הן קונצרן אי.די.בי של נוחי דנקנר, וקבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה.

"ריכוזיות היא בעיה שלא מצטלמת, אבל ישראל צריכה יותר רפורמות לטיפוח התחרותיות במשק, ועל כן אטפל בבעיית הריכוזיות בסקטור הפרטי. דרך אחת לטפל בבעיה היא מניעת השליטה של תאגידים ריאליים בתאגידים פיננסיים (בנקים וחברות ביטוח, ע.פ), שליטה הפוגעת בתחרותיות ובאשראי במשק", אמר נתניהו בתדרוך לכתבים.

בתשובה לשאלת "גלובס" הבהיר נתניהו כי לוח הזמנים דוחק וכי "כבר בשנה הקרובה ינקטו צעדים אופרטיביים, ואם צריך חקיקה, תהיה חקיקה". למקורביו אמר נתניהו כי: הם (אנשי העסקים הגדולים, ע.פ) לא חברים שלי ולא מתחככים איתי. זה גם לא יעזור, כי ממני אף אחד לא מקבל הקלות. אני לא מפחד ולא חושש מאף אחד. מקורבים לנתניהו אמרו כי הוא מחויב למטרה שהציב לעצמו, ולא יחשוש לדרוך על יבלות של גורמים חזקים.