בובליל: "מה עוד יעשו באוצר להוזלת דירות? יגבילו ילודה?"

נשיא התאחדות הקבלנים תוקף את הצעת האוצר להעלות את המסים על רכישת דירה שנייה ויותר

נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, תוקף היום (א') את משרד האוצר וטוען כי ההצעה להעלות את מס הרכישה לרוכשי דירות שנייה ויותר לא תסייע בהוזלת מחירי הדירות.

"מה יעשו באוצר בשלב הבא? יגבילו את הילודה או יאסרו על זוגות להתחתן כדי להקטין את הביקושים לדירות?", שואל בובליל.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי במשרדו שוקלים מספר צעדים לקירור שוק הנדל"ן, בהמשך להחלטת המפקח על הבנקים רוני חזקיהו בשבוע שעבר שמשמעותה העקיפה הינה ייקור המשכנתאות.

אחת האפשרויות ששוקל האוצר היא העלאת מס הרכישה לרוכשי דירות שנייה ויותר, כדי לרסן את ספקולציית ההשקעות בשוק. לפי נתוני האוצר, תקופת החזקת דירה בישראל נפלה ל-3.7 שנים בממוצע, לעומת יותר מ-13 שנים לפני 4 שנים. נתון זה ממחיש את ה"סיבוב" שמנסים משקיעים רבים לעשות על ידי רכישת דירות בעסקאות ספקולציה.

להגדיל ההיצע

"במקום לטפל בבעיית השורש שהיא המחסור בדירות חדשות הם (האוצר - ע.ב.י) מנסים בכח למנוע מהצרכנים לקנות דירות", אומר היום בובליל. "הטלת מס על רוכשי דירה שניה, רק תגרום להם לגלגל את ההוצאה על שוכרי וקוני הדירות. המהלכים האילו לא יעזרו כי הצרכנים בישראל צריכים דירות לגור בהן".

ומה הפתרון של בובליל למחירי הדירות המאמירים, שזינקו ביותר מ-40% מאמצע 2007? ובכן, בובליל ממשיך לקרוא לממשלה להפשיר קרקעות ולהגדיל את מלאי הדירות וטוען כי בינתיים היא עושה בדיוק את הדבר ההפוך: מקטינה את ההיצע על ידי פעולות כגון הגבלת מספר העובדים הזרים בענף הבנייה (החלטה שתיכנס לתוקף בחודש הבא).

"הרבה יותר קל לממשלה להטיל מס או לתת מגבלות מאשר לבצע רפורמה אמיתית בשחרור קרקעות למגורים או פישוט הליכי התכנון בישראל; אבל המבחן האמיתי של הממשלה יהיה במתן פתרון אמיתי למחסור בדירות", אמר בובליל.