אין שלום ללא אטום

צריך להסביר לאובמה שישראל בלי פצצת אטום זה יותר גרוע בהרבה מאיראן עם פצצת אטום

כשהיה נראה שאובמה מפעיל לחץ, זה לא נראה לי כבעיה גדולה, אולי אפילו משהו חיובי, מכיוון שקשה לראות משהו זז פה בלי קצת לחץ. אבל עכשיו כשהנשיא האמריקאי נוגע בגרעין, זה כבר סיפור אחר לגמרי. לא שזה מוכיח שהאיש "שונא ישראל", כפי שבוודאי יהיו שיטענו. אבל הצטרפות ארה"ב להחלטה באו"מ שמשמעותה פיקוח על מתקני הגרעין שלנו - זו כבר בהחלט פרשת דרכים מסוכנת.

לא כל כך ביחסים עם ארה"ב, כי אחר הכל ארה"ב היא יותר מנשיא כזה או אחר המתחלף מדי כמה שנים. אבל בהחלט יש כאן בעיה של ממש עם הנשיא הנוכחי.

הבעיה אינה רק שההחלטה למעשה מתעלמת מהעמימות שנקטה ישראל בענין הגרעין. בעולם כולו מתקבלת היכולת הגרעינית של ישראל כעובדה, וזה כולל כמובן את העולם הערבי. העמימות היתה תמיד פורמלית, מעין מחסה שאפשר להסתתר מאחוריו כדי להכחיש.

הנוסחה שלפיה ישראל לא תהיה הראשונה להכניס נשק גרעיני לאזור, שימשה לא רק את ישראל, אלא גם ראשי המדינות שהבינו כי משמעות הגרעין בשביל ישראל היא גורלית. לא, הרבה יותר מכך: קיומית. הבנה זו נבעה ממצבה הייחודי של ישראל כמדינה בין מדינות שאינן מכירות בקיומה, ואינן משלימות אתו.

כששמעון פרס, אז סגן שר הבטחון, הציג בשנות החמישים את הצורך ביכולת גרעינית לפורומים שלטוניים שונים, ההסבר שלו היה פשוט בתכלית: לא לאורך זמן תוכל ישראל לעמוד במרוץ נשק קונבנציונאלי נגד מדינות ערב עתירות הנפט, הכסף והאוכלוסיות. לכן ישראל זקוקה לנשק שירתיע מדינות אחרות מלנצל נגדה את עליונותן הקונבנציונאלית.

לא כולם הבינו את זה אז, בשנות החמישים, רוב השרים דאגו שלא יהיה מאיפוא לשלם את זה, דאגה מאד ריאלית באותה תקופה. אבל ראש הממשלה ושר הבטחון דוד בן גוריון כן הבין, וזה היה מספיק.

עמימות מבורכת

נשיאים קודמים של ארה"ב, רובם ככולם, גם הם הבינו את הצורך הקיומי של ישראל, והסכימו לחסות בצל העמימות. נראה שאובמה אינו מבין, הוא חושב שניטרול הגרעין בעולם יהיה לטובת כולם, כולל ישראל. וזו טעות נוראה. כי אם אובמה יצליח במשימתו, לאף אחד לא יהיה נשק גרעיני, ואז מה יקרה? - נחזור למצב עליו דיבר פרס. כולם יאגרו נשק קונבנציונאלי. ומי יאגור הכי הרבה? - מי שיש לו הכי הרבה כסף. וזה בטח לא מדינת ישראל, וזה בטח כן מדינות ערב וארגוני הטרור שהן מממנות.

אני גם לא מקבל שישראל תוכל לוותר על הגרעין אם וכאשר יהיה שלום נורמלי עם כל מדינות ערב. כי מצבים כאלה משתנים. וישראל ללא אטום מהווה פיתוי לנסות להתנכל לה. ולכן הערובה לתקפותו של שלום כזה, אם יבוא, היא ישראל עם גרעין.

לישראל יש עכשיו מטלה ראשונה במעלה להסביר ולשכנע את הנשיא האמריקאי שמבחינת קיומה עדיף מצב של איראן עם גרעין, מאשר ישראל בלעדיו. זו שעת מבחן לנו, ליהדות ארה"ב וגם לאורחנו בימים אלה, רם עמנואל.