כ-90% מעוה"ד במחוז ת"א תומכים בחידוש משוב השופטים

חידוש המשוב, שבוטל לפני 3 שנים, צפוי להיות אחד הנושאים החמים בכנס העשור של לשכת עורכי הדין שייפתח הערב באילת ■ עו"ד אפרים נוה על נוהל דחיית הדיונים של נשיאת העליון: "ביניש לא סופרת אותנו"

יותר מ-90% מעורכי הדין במחוז תל-אביב והמרכז תומכים בחידוש "משוב השופטים" - כך עולה מתוצאות ראשוניות של סקר אינטרנטי שהחל הבוקר (א') בקרב 29 אלף עורכי הדין במחוז, המהווים כשני שלישים מכלל עורכי הדין במדינה.

ל"גלובס" נודע כי בשעות הראשונות שלאחר משלוח ההודעה במייל השיבו למעלה מ-2,000 עורכי דין לסקר, ומתוכם יותר מ-1,800 הודיעו כי הם תומכים בחידוש המשוב שערכה לשכת עורכי הדין עד לפני 3 שנים ובוטל.

השאלה אם לחדש את משוב השופטים צפויה להיות אחד הנושאים החמים של כנס העשור של לשכת עורכי הדין, שייפתח הערב באילת ויימשך כל השבוע. בכנס משתתפים שופטים רבים, לצד עורכי דין בכירים, שרים וחברי כנסת.

אם יחודש המשוב - הדבר עלול להצית מחדש את הגיזרה שבין הלשכה לבין השופטים, שהחרימו במשך כמה שנים את אירועי הלשכה, לרבות הכנס השנתי, במחאה על קיומו, בעקבות החרם שהטילו השופטים על הלשכה.

סקר במייל

הבוקר הפיץ ועד מחוז תל-אביב של הלשכה באמצעות הדואר האלקטרוני את ההודעה הבאה: "חברות וחברים יקרים, בשנים האחרונות הופסק משוב השופטים שנערך על-ידי לשכת עורכי הדין. המשוב שהופנה לכלל עורכי הדין התייחס להתנהלות השופטים במדינת ישראל במספר פרמטרים חשובים, כגון בקיאות בהליך ועובדות בתיק, התנהלות דיון ביעילות ובצורה נאותה ועוד. לאחרונה פנו יותר ויותר עורכי דין בדבר חידושו של המשוב, ולאור חשיבות העניין והשלכותיו השונות, נודה לך באם תביע עמדתך. האם הנך תומך בחידוש משוב השופטים?".

"משוב השופטים הוא כלי ראוי וחיוני שמטרתו לבחון את התנהלות השופטים, וחשוב שהמשוב לא יעסוק בתוכן החלטות השופטים ויגרום לפגיעה בעצמאות השפיטה, שהינה ערך עליון", אמר ל"גלובס" יו"ר ועד מחוז תל-אביב והמרכז בלשכה, עו"ד דורון ברזילי.

לדבריו, "במערכת מתוקנת ראוי שכל גוף יהיה נתון לפיקוח ובקרה, ועם זאת יש להתאים את חידוש המשוב תוך כדי בחינה מדוקדקת ומידתית של כלל הפרמטרים, כדי שייתן תשובה אמינה, ולא ככלי להתנגחות במערכת בית המשפט".

"ביניש לא סופרת אותנו"

לדברי ברזילי, אין קשר בהכרח בין היוזמה לחדש את משוב השופטים להתמרמרות בקרב עורכי דין על נוהל דחיית הדיונים של נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, ולא מדובר ב"נקמה".

"משמעותו של הנוהל הוא שעורכי הדין אחראים במידה רבה לעיכובים ולסחבת במערכת המשפט", אומר ברזילי. "אני בטוח שלעורכי הדין יש חלק מסוים בעניין, אבל צריך לראות את התמונה בכללותה. לא צריך להיות מצב שיש גוף לא מפוקח, כולם צריכים להיות מפוקחים ,וכולם צריכים להשתפר כי כולם מעורבים במצב".

לדבריו, "צריך כמובן להפיק לקחים לגבי המשוב, כי בזמנו היו טענות שאמרו שזו דרך לחיסול חשבונות. צריך לחשוב איך מגיעים לתוצאה אופרטיבית טובה נכונה כדי להגיע למצב שהמשוב ייתן מענה לתחלואים הקיימים".

ההחלטה לקיים את הסקר האינטרנטי, שתוצאותיו המלאות אמורות להתפרסם כבר בימים הקרובים, התקבלה בימים האחרונים בוועד מחוז תל-אביב, בעקבות הדיון שהתקיים לפני שבועות אחדים בוועד המרכזי של הלשכה, בהשתתפות נשיאת העליון דורית ביניש, בנושא נוהל דחיית הדיונים שפרסמה לפני חודשים אחדים. על-פי הנוהל החדש, שנכנס לתוקף בכלל בתי המשפט לרבות בבית המשפט העליון, הצטמצם מאוד שיקול-הדעת של השופטים באשר לדחיות דיונים.

בדיון העלה עו"ד אפרים נוה, ממחוז תל-אביב, את ההצעה לקשור בין נוהל דחיית הדיונים של ביניש לבין ההצעה לחדש את משוב השופטים. "היא לא סופרת אותנו", אמר נוה בהתייחס לביניש, "אם השופטים חושבים שככה אפשר לנהל מערכת יחסים דו-צדדית, זה בלתי אפשרי. צריך להפסיק להיות נחמדים ולהתחיל קצת לנשוך, כי אנחנו יכולים לנשוך. אפשר להחזיר את המשוב על כל השופטים, ונראה בדיוק מי מעכב את הדיונים ומי מושך דיונים".