האוצר: קבעתם תור לקופת-חולים ולא הגעתם? שלמו קנס

האוצר מתכנן ערוץ הכנסות חדש ■ חשיפה ראשונה של 18 סעיפים מטיוטת חוק ההסדרים, שחלקם מהווים מהפכה במערכת הבריאות ■ מסתמן כי הקופות יהיו מעתה "האיש הרע" ■ מבוטחים בריאים ישלמו יותר

קבעתם תור לרופא בקופת-החולים ולא הודעתם בזמן על ביטולו? ייתכן כי בעתיד הקרוב תיאלצו לשלם על כך קנס. כך לפחות על-פי טיוטת חוק ההסדרים שהגיעה לידי "גלובס". ההצעה אמורה להקל לכאורה על קופות-החולים, אך באותה נשימה מאיימת להפוך אותן ל"איש הרע". על-פי טיוטת החוק, ההצעה מחייבת את אישור ועדת הכספים, והיא צפויה לעורר התנגדויות רבות.

הטיוטה הזו כוללת 18 סעיפים בתחום הבריאות, שרובם נוסחו על-ידי אגף התקציבים במשרד האוצר ומעטים מהם על-ידי משרד הבריאות. בעוד הטלת קנס על מה שניתן לכנות "הברזה מהתור" עשויה להיתפס כקוריוז, ישנם לא מעט סעיפים משמעותיים מאוד, המצביעים על בשורה צרכנית של ממש. כך למשל, באוצר מבקשים להתיר את אחד החסמים הגדולים שעומדים כיום בפני מעבר בין קופות-החולים - הביטוח הסיעודי.

כיום, קופות-החולים מתקשרות עם חברות ביטוח בשיווק פוליסות קבוצתיות לביטוח סיעודי, ואלה כובלות למעשה את המבוטח לקופת-החולים שלו. ברגע שאותו מבוטח מעוניין לעבור לקופה אחרת הוא מאבד את הרצף הביטוחי בביטוח הסיעודי שלו. על-פי טיוטת חוק ההסדרים, כל מבוטח יוכל לעבור קופה ולשמור על הפוליסה הסיעודית שלו באותם התנאים.

אבל יש גם עוקץ: מתברר כי למרות התמיכה המובהקת של אגף התקציבים באוצר, קיימת התנגדות מצד אגף שוק ההון והביטוח באוצר, שסבור כי המהלך יקשה על חברות הביטוח בחינה אקטוארית. כך, למרות שבאוצר מטיפים להסרת החסמים העומדים בפני התחרות בין קופות-החולים, ייתכן כי אותו ויכוח פנימי בין האגפים במשרד יטרפד את המהלך.

מבוטחים בריאים ישלמו יותר

בשורה צרכנית נוספת קשורה לגובה ההשתתפויות העצמיות שמשלמים כיום מבוטחי קופות-החולים בגין תרופות וביקורים אצל רופאים שונים. הטיוטה קובעת כי יוקם לראשונה צוות שיבחן גבייה דיפרנציאלית של ההשתתפויות העצמיות. כלומר, מבוטח שנמצא בקבוצת סיכון או חולה כרוני ישלם פחות ממבוטח בריא. באוצר מציעים כי השתתפות עצמית מופחתת לקבוצות סיכון תהיה בכפוף לכך שאלה יעברו בדיקה תקופתית. גורמים במערכת הבריאות מזהירים כי התנאי הזה יערים קשיים על מבוטחים רבים.

טובה לרופאים, רעה לציבור

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית ועקבית בהיקף ההוצאות של בתי החולים בגין תביעות על רשלנות רפואית, מה שהגדיל בהתאם את הוצאות הממשלה. לכן טיוטת חוק ההסדרים מציעה לקצר את תקופת ההתיישנות: אדם בוגר יוכל לתבוע רופא בגין רשלנות רפואית בתוך 3-4 שנים מיום מקרה הרשלנות לכאורה, זאת לעומת 7 שנים כיום.

האוצר מציע עוד לאפשר לראשונה לרוקחים לנפק בעצמם מרשמים עבור חולים כרוניים, כדי שאלה לא יצטרכו לרוץ כל חודש לרופא המשפחה לחידוש המרשם. עוד כוללת טיוטת חוק ההסדרים סעיף שיחייב מוסדות רפואיים לפרסם לא רק את שמות התורמים שלהם (כפי שנהוג כיום), אלא גם את גובה התרומה.

אחרי שחוק ההסדרים לשנת 2008 אסר על הכללת תרופות מצילות חיים במסגרת הביטוחים המשלימים, ואחרי שהקופות כבר מצאו דרך להתחכם באמצעות שיתוף-פעולה עם חברות הביטוח, טיוטת חוק ההסדרים מנסה לסגור את כל הפרצות: אחד הסעיפים קובע כי ייאסר על חברות הביטוח להתבסס על "קריטריון ציבורי בתחום הבריאות". המשמעות ככל הנראה היא איסור מוחלט לשווק פוליסה שפונה למבוטחים של קופה מסוימת או לבעלי ביטוח משלים כזה או אחר.

האוצר מבקש לקרוא תיגר על מנהלי בתי החולים והוא כולל בחוק ההסדרים סעיף שלפיו מנהלי בתי החולים ייבחרו באמצעות ועדת איתור במקום מכרז, וכי משך כהונתם יוגבל. האוצר קורא תיגר גם על סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן. לאחרונה טען מנהל בית החולים החרדי מעייני הישועה כי ליצמן הבטיח להעניק לביה"ח היתר להפעלת יחידה להפריה חוץ גופית (IVF). כעת, אחד הסעיפים בחוק ההסדרים מבקש למנוע פתיחה של יחידה נוספת בארץ בשל קיומן של 24 יחידות קיימות.

טיוטת חוק ההסדרים כוללת גם השנה סעיף שלא מצליח לעבור אף פעם: גביית מס בריאות מעקרות בית. באוצר טוענים כי המהלך יגדיל את הכנסות המדינה ב-500-600 מיליון שקל בשנה, אולם ליצמן צפוי להתנגד.

11
 11