פוטנציאל מיסוי ההשקעות בתאילנד

חב' ישראלית שתחזיק בחב' תאילנדית תוכל להפיק רווחים פטורים ממס בתאילנד ובישראל

תאילנד היא מדינה עם פוטנציאל צמיחה מדהים, וזאת למרות המחאה הפוליטית האלימה. שר האוצר של תאילנד, קורן צ'אטיקבאניג', הנהיג רפורמות נרחבות אשר הובילו את כלכלת תאילנד לצמיחה משמעותית ורציפה לאחר שנים של קיפאון כלכלי ושינויים ממשלתיים.

מיסוי יחידים: המס על יחידים הוא פרוגרסיבי, ומדרגת המס העליונה היא 37%. בתנאים מסוימים, יחול שיעור מס אחיד של 15% למשך 4 שנים.

מס חברות: שיעור מס החברות הוא 30% (קיים גם שיעורי מס נמוכים יותר לחברות קטנות ובינוניות). חברה נחשבת כתושבת תאילנד לענייני מס, אם התאגדה בתאילנד. חברה כאמור חייבת במס רק על הכנסות אשר צמחו בתאילנד. (שיטת מיסוי טריטוריאלית).

מס רווחי הון: מס רווחי הון נחשב, בדרך כלל, כחלק מההכנסה החייבת, וממוסה בשיעור המס הרלוונטי.

מס ערך מוסף: שיעור מס ערך מוסף הוא 7%. שיעור המס אמור להשתנות באוקטובר 2010 ויעמוד על 10%.

ניכוי מס במקור על דיבידנד: דיבידנדים המשולמים לחברה זרה כפופים בעיקרון לניכוי מס במקור בשיעור של 10%.

הטבות מס: בתאילנד, קיימת מערכת ענפה של הטבות מס לחברות וליחידים.

אמנות למניעת כפל מס: תאילנד חתומה על כ-52 אמנות למניעת כפל מס. אמנת מס בין ישראל לתאילנד נחתמה בשנת 1996. שיעור הניכוי מס במקור ביחס לדיבידנד הוא 10%- כאשר המקבל מחזיק ב- 25% מהון החברה המחלקת, ו- 15% בשאר המצבים.

תכנון מס למשקיעים מישראל: אחת ההוראות המעניינות באמנת המס עם תאילנד מכונה "חסך מס" (tax sparing). הוראה זאת מהוה חריג לשיטת הזיכוי, ולפיו מדינת המושב תאפשר זיכוי ממס גם במקרה שבמדינת המקור הוענקה הטבת מס או אפילו פטור ממס. במילים אחרות, מדינת המושב מעניקה זיכוי כנגד המס הרעיוני שעשוי היה להשתלם במדינת המקור, אילולא ניתנו ההטבות. הוראת חסך המס באמנה עם תאילנד מנוסחת באופן רחב מאוד, והיא כוללת את כל פריטי ההכנסה.

המשמעות היא כי בתנאים מסוימים, חברה ישראלית יכולה להחזיק בחברה תאילנדית ולהפיק ממנה רווחים אשר יהיו פטורים ממס גם בתאילנד וגם בישראל.

ד"ר אבי נוב, מומחה למיסוי ישראלי ובינלאומי, הוא עורך דין המייצג לקוחות מישראל ומחו"ל בתחום המיסוי ומרצה בבית הספר למשפטים, ובבית הספר למנהל עסקים של המסלול האקדמי המכללה למינהל. ניתן לפנות אליו במייל: avinov@bezeqint.net

מודגש כי האמור לעיל אינו בגדר יעוץ משפטי ואין בו המלצה לנקוט פעולה ו/או להימנע מנקיטת פעולה כלשהי.