לדור נגד קיצוץ סמכויות היועמ"ש: "זהו מוסד מפואר וחשוב"

פרקליט המדינה בכנס לשכת עוה"ד באילת: "אי-אפשר להפריז בחשיבותו ובתרומתו של היועמ"ש" ■ שופט העליון אליקים רובינשטיין: "תפקיד היועמ"ש הוא מלאכת קודש; חלק מתומכי הפיצול מדברים ממניעים לא נקיים"

פרקליט המדינה, משה לדור, יוצא להגנתו של היועץ המשפטי לממשלה ותוקף את מי שמציעים לקצץ בסמכויותיו של היועץ או לפצל את התפקיד. "הרשויות זקוקות לייעוץ ולהכתבה מה מותר ולפעמים גם מה ראוי ומה לא ראוי, ולשם כך קיים המוסד שנקרא היועץ המשפטי לממשלה", אמר היום (א') לדור במושב הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין באילת, "זה מוסד מפואר במדינת ישראל, אי-אפשר להפריז בחשיבותו ובתרומתו".

"מהזווית שאני מתמודד עם הדברים היום, התמונה מדאיגה מאוד", אמר לדור. "במציאות כזו אי-אפשר להפריז בחשיבות המשפט, אי-אפשר להפריז בחשיבות הקברניט שעומד בראש מערכת האכיפה, הוא היועץ המשפטי לממשלה.

"היום אחת הסכנות הקשות היא הניסיון הנראה בשטח יום-יום של גורמים כאלה ואחרים, חלקם בכירים מאוד, שמנסים בכל דרך לפגוע ולהחליש את מערכת האכיפה, את היועץ המשפטי לממשלה, לפגוע בדימוי שלו. זה סיכון אמיתי שהחברה הישראלית עומדת בפניו.

"על סמך מה הם עושים את זה? כמה הם יודעים איך עובדת מערכת האכיפה במדינה? מנקודת ראותם הוא מחזיק כוחות רבים מדי. יש לו יותר מדי סמכויות. איזה סמכיויות יש ליועץ? הוא הרי לא קובע מדיניות, אלא בסך-הכל אומר לרשות המבצעת מה חוקי ומה לא. אם הממשלה חורגת מהגבולות, אין ספק שמישהו צריך לומר את זה, כי אם הוא לא יאמר את זה זו אשליה לחשוב שרק בתי המשפט יפתרו את העניין".

פרקליט המדינה גם התייחס לטענות על הצורך בהקמת גוף בקרה וביקורת על הפרקליטות ועל התביעה הכללית. "מי שמעלה על דעתו שהיועץ או המערכת שנתונה למרותו חושש מאיזושהי בקרה או ביקורת, פשוט לא מכיר את המערכת ולא יודע איזה גודש מגוון ועצום של דעות מושמעות בפורומים שבהם מתקבלים החלטות", אמר לדור.

"מלאכת קודש"

גם שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, קרא שלא לשנות את מבנה תפקיד היועץ המשפטי לממשלה ולא לפצל את התפקיד. רובינשטיין גם תקף את תומכי הפיצול ואמר כי חלקם מדברים ממניעים לא נקיים.

"תפקיד היועץ הוא מלאכת קודש", אמר רובינשטיין במושב הפתיחה של כנס לשכת עורכי הדין באילת. "אם התפקיד לא היה קיים במערכת הישראלית - היו צריכים להמציא אותו. זהו תפקיד מאוד חשוב, שומר סף, שומר חותם, הוא חיוני במערכת הממשל הישראלי".

לדברי רובינשטיין, "המדינה היא פיקדון יקר, ואנחנו צריכים לשמור עליו. אם היה יושב זבוב על הקיר בישיבות בלשכת היועץ המשפטי ורואה את המגוון ואת הדמוקרטיה של הדעות ואת המגוון של ההכרעות אחרי ליבון ועם סגל מצוין - הוא היה גאה בשירות הציבורי הישראלי ולא מטיל בו רפש".

"תפקיד היועץ הוא הכרח, וחבל שיש מי שרוצה להרים עליו יד ולפצל אותו", אמר רובינשטיין. "אני מאמין שחלק מהאנשים שאומרים את זה מדברים ממניעים נקיים, חלק עושים את זה ממניעים לא נקיים, ואני אומר להם - אל תשלח ידך אל הנער".