ת"א סיימה בירידות חדות: המעו"ף איבד 1.6% וצנח 7% במאי

מדד הנדל"ן נפל ב-19% בחודש מאי ■ הבורסה בת"א ירדה בשל השתלטות חיל הים על המשט לעזה ■ בורסות אירופה במגמה מעורבת והחוזים בוול סטריט עולים בכ-0.4% ■ שלמה מעוז: "מי זו טורקיה? כרגע לא צריך למהר ולמכור"

יום המסחר האחרון לחודש מאי בבורסה בת"א (ב') ננעל בירידות שערים חדות בשיעור מירבי של 2.6%, על רקע המתיחות הגיאו-פוליטית - האירועים בלב הים, עם ההשתלטות של חיל הים על המשט לעזה, השפיעו לרעה על המסחר.

בסיכום חודש מאי המדדים המובילים באחד-העם צנחו בשיעורים חדים: המעו"ף רשם ירידה של 7%, מדד הבנקים איבד 5.7%, מדד הנדל"ן נפל ב-19.6% ומדד הביומד צנח ב-19%. מחזור המסחר הסתכם בכ-1.92 מיליארד שקל, והמשקיעים התרכזו באירועים המקומיים והתעלמו ממגמה מעורבת עם נטייה לעליות הנרשמות בחלק מבורסות אירופה ועליות של כ-0.4% בחוזים העתידיים בוול סטריט. היום לא יתקיים מסחר בוול סטריט לרגל יום הזיכרון שם, אך מתקיים מסחר בחוזים העתידיים.

תחילה למתרחש בעולם. בבורסות המרכזיות של מזרח אסיה נרשמה היום מגמה מעורבת. מדד הניקיי בטוקיו ננעל בעלייה קלה בעקבות פרסום נתוני מאקרו חיוביים ביפן ואילו בהונג קונג שמר מדד ההנג סנג על יציבות. בסיאול נרשמו עליות קלות. לאחר פתיחה שלילית בבורסות אירופה, שהתחלפו לעליות שערים, המסחר מתנהל כעת במגמה מעורבת שבין עלייה לירידה של 0.3%. בורסת ספרד מגיבה בירידה להורדת הדירוג ע"י פיץ', וצרפת יורדת לאחר שהזהירה כי תתקשה לשמור על דירוג האשראי המושלם שלה, ללא החלטות קשות בנוגע לקיצוצים בהוצאות והגדלת ההכנסות בתקציב.

בחזרה לתל-אביב. המסחר, כאמור, הושפע בעיקר מההתפתחויות הדרמטיות בלב ים. רשתות הטלוויזיה הטורקיות מדווחות היום על 20 הרוגים ועשרות פצועים בזמן שלוחמי חיל הים הישראלי עלו על הספינות והשתלטו עליהן. מדובר צה"ל נמסר כי נשקו של אחד החיילים נחטף ונורו יריות לעבר החיילים, מה שגרם לחיילי צה"ל להשיב אש. בשידור החי מהספינה ניתן לשמוע בבירור את קולות הירי.

שלמה מעוז: הכל תלוי בארה"ב

"יש מתיחות ביטחונית ואנו רואים ירידות שערים טבעיות על רקע ההתלהמות הזו", אמר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה. "טורקיה תפתח עוד מלחמה? לא. טורקיה לא יכולה לעשות שום דבר. הכל תלוי בארה"ב. השאלה היא האם ארה"ב תתמוך בישראל או תמשיך בקו של התרופפות התמיכה, אשר אפשר מלכתחילה את ההתלקחות במזרח התיכון".

מעוז קורא למשקיעים לא לבצע פעולות פזיזות בבורסה ולהביט על הנעשה בבורסות העולם. לדבריו, "המסר שלי הוא כזה: המשקיעים צריכים לבחון מה תהיה התגובה האמריקנית. לא ישראל ולא טורקיה - אף אחד לא קובע מה יקרה במזה"ת אלא ברק אובמה. ברגע שהאמריקנים יגידו שהם תומכים בישראל - כל הנושא יירגע. כרגע לא צריך למהר ולמכור. בורסות אירופה עולות והחוזים העתידיים בארה"ב עולים ולכן לא צריך להתרגש. מי זו יוון ומי זו טורקיה? כל הסיפור תלוי בארה"ב".

אריה טל, מנהל המחקר של אלומות ספרינט, אומר כי "הירידות בשוק המניות הישראלי נובעות מההתפתחויות השליליות והחשש מהסלמה בעקבות תקריות הירי בהן נהרגו מספר משתתפים במשט לעזה. עיקר החששות בקרב המשקיעים הן מתגובת נגד של ארגוני טרור, הפגנות המוניות, והחרפת ביחסים הדיפלומטיים והעסקיים של ממשלת ישראל עם תורכיה, אשר גם כך עלו על שרטון, ועם העולם הערבי בכלל ותגרום להמשך ירידה בדעת הקהל העולמית לגבי ישראל".

"אם אכן תחול הסלמה הדבר עשוי לפגוע בהשקעות זרות, דבר אשר יתבטא במכירות של זרים בשוק המניות והאג"ח הישראלי - דבר אשר יתמוך בהמשך ירידות בטווח המיידי-קצר. בנוסף, הדבר עשוי לגרום להמשך תיסוף של הדולר לעומת השקל. המשך ההשפעה השלילית על שוק ההון הישראלי תלויה בהתפתחויות הקרובות בעקבות הירי במשט. אנו מעריכים כי השפעה זו תקבל ביטוי בטווח המיידי-קצר בלבד".

עונת הדו"חות מסתיימת

אפריקה ישראל הרוויחה 9.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2010, לעומת רווח של 647 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הסיבה לירידה היא בעיקר בגלל רווח חריג שרשמה החברה ברבעון המקביל, בשל שערוכים שהיא נאלצה לרשום בספריה ערב תיקון חשבונאי (IAS 40).

קבוצת דלק דיווחה הבוקר כי הרוויחה 205 מיליון שקל ברבעון, לעומת 157 מיליון שקל ברבעון הראשון של שנת 2009 - עלייה של כ-31%. השיפור ניכר ברווחים של מרבית ממגזרי פעילות הקבוצה וזאת בהשוואה לרבעון הראשון של שנת 2009. המגזרים הבולטים בשיעור הגידול ברווח הינם מגזר הרכב, המגזר הפיננסי וכן פעילות חיפושי נפט וגז והפקת גז.

סקטור הנפט והגז הטבעי המשיך לרכז עניין רב לקראת פרסום תוצאות הסקר הסייסמי של "לווייתן" וההתפתחויות באתר קידוח "מגד 5" של גבעות . גבעות, אשר מעוררת עניין רב בקרב המשקיעים על רקע הודעותיה בימים האחרונים על זרימת נפט בקידוח, פרסמה אמש את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של שנת 2010.

חברת אלביט הדמיה של מוטי זיסר הציגה הבוקר את תוצאותיה לרבעון הראשון של השנה. הכנסות אלביט הדמיה הסתכמו בכ-162 מיליון שקל לעומת כ-216 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. עיקר הקיטון בהכנסות נובע מרישום הכנסה חד פעמית ברבעון הראשון של שנת 2009 בסך של כ-78 מיליון שקל בגין שינוי בשיעור החזקה בחברת פלאזה סנטרס ובאינסטייק ובקיזוז גידול בהכנסות.

חברות בולטות נוספות שפרסמו אמש דו"חות לאחר סיום המסחר בתל-אביב: אזורים , ברן, אימקו וסאני .

חברת המתכות סקופ דיווחה כי הרווח הנקי ברבעון הראשון הסתכם בכ-9.9 מיליון שקל לעומת כ-1.9 מיליון שקל ברבעון הקודם. ברבעון המקביל אשתקד רשמה החברה הפסד של כ-14.4 מיליון שקל. הרווח התפעולי ברבעון הסתכם בכ-16.6 מיליון שקל לעומת כ-12.9 מיליון שקל ברבעון הקודם, גידול של כ-29%. ברבעון המקביל אשתקד רשמה החברה הפסד תפעולי של כ-2.8 מיליון שקל.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]