צרפת: נתקשה לשמור על דירוג AAA ללא קיצוצי תקציב

הגרעון בתקציב של צרפת צפוי להגיע השנה לכ-8% מהתמ"ג, כשהמטרה היא לצמצם אותו עד לכ-3% ב-2013

האיגודים המקצועיים ברחבי אירופה מתכוננים לשבוע של עימותים, בעת שהממשלות ברחבי היבשת נערכות לקבלת החלטות קשות בנוגע לקיצוצים בתקציב והעלאות מיסים. זאת, במטרה להפחית את הגרעונות הגדולים ולשמור על גוש האירו. עם זאת, הממשלות הבהירו כי הן נחושות בדעתן שלא לתת למשבר היווני להתפשט למדינות נוספות.

שר האוצר הצרפתי, בגיבוי ממשלת צרפת והנשיא ניקולא סרקוזי, הזהיר אתמול (א') כי המדינה תתקשה לשמור על דירוג האשראי המושלם שלה, ללא החלטות קשות בנוגע לקיצוצים בהוצאות והגדלת ההכנסות בתקציב.

הגרעון בתקציב של צרפת צפוי להגיע השנה לכ-8% מהתמ"ג, כשהמטרה היא לצמצם אותו עד לכ-3% ב-2013.

בסוף השבוע איימו איגודי העובדים בספרד בשביתה כללית, במחאה על צעדי הקיצוץ ותוכנית הצנע שהושקו המדינה במסגרת הדרישה של האיחוד האירופי כתנאי לקבלת חבילת הסיוע של האיחוד וקרן המטבע. עם זאת, יצוין, כי אנליסטים מעריכים כי מחאה אלימה כמו זו שהיתה ביוון - לא סבירה, אך גם לא שוללים זאת לגמרי.

האיגודים מוחים על הצעדים של הממשלה הסוציאליסטית לקצץ במשכורות, בפנסיות, להטיל מיסוי ולצמצם כדי לצמצם הוצאות הממשלה להקטנת הגירעון. נזכיר, כי רק ביום חמישי האחרון אישר הפרלמנט בספרד את תוכנית הצנע על חודו של קול, תוכנית שצפויה לקצץ 15 מיליארד אירו מהוצאותיה של ספרד.

לספרד שיעור האבטלה הגבוה בגוש האירו, והוא עומד על 20% מכלל עובדי המשק. השיעור זינק מ-2007, אז עמד על 8% "בלבד", על רקע התפוצצות בועת נדל"ן וצניחה חדה בצריכה הפרטית, שהובילו מיליונים לאבד את מקום עבודתם. המשקיעים חוששים כי הממשלה הסוציאליסטית בספרד לא תוכל לצמצם את הגירעון הענק שלה, שעומד על 11.2% מהתמ"ג נכון לסוף 2009.

סוכנות הדירוג פיץ' הורידה ביום שישי את דירוג האשראי של ספרד לרמה של AA+, מהדירוג המושלם של AAA, על רקע ההערכה כי החוב של ספרד יצמצם במידה ניכרת את שיעור הצמיחה של כלכלתה בטווח הבינוני.