להתנתק סופית מעזה

תנו לספינות להגיע לעזה, אבל בתמורה סיגרו את כל המעברים לישראל - אין יוצא ואין בא

אין כמו חוכמה לאחר מעשה, אך אין ספק כי התוכנית של צה"ל להשתלטות על אוניות משט הפרובוקציה היתה בדיעבד בחירה גרועה.

די לצפות בהיצף התבטאויות אנטי ישראליות בכלי התקשורת השונים, ובתגובתו המנומנמת של אחד מדוברי משרד החוץ באלג'זירה, כדי להיווכח כי גם הפעם "הצלחנו" להרים להנחתה מבול גינויים, דיונים במועצות או"ם שונות, החלטות כאלה ואחרות כנגד ישראל ללא הסברה ראויה.

אך נראה כי ההחמצה הגדולה ביותר במשבר הנוכחי היא ברמה האסטרטגית. היתה זו הזדמנות פז להיפטר מהאחריות על "המשבר ההומאני" המיוחס השכם והערב לישראל, המעבירה לתושבי עזה מדי יום למעלה ממאה משאיות עם מזון, תרופות ומוצרים אחרים.

ככל שישראל יוצאת מכליה כדי לסייע למצוקותיהם של תושבי עזה, הכולל גם טיפול בחולים ופצועים שלה, יודעים אנשי ההסברה של החמאס וגם ארגונים ישראליים כמו "רופאים לזכויות אדם" להציג זאת כפגיעה קשה בזכויות אנוש

השבוע יכולה היתה ישראל לצאת מאחריות כפוית טובה שמטילות עליה אומות העולם על "המשבר ההומינטרי בעזה". הספינה ששטה לחופי עזה, היתה מאפשרת לעשות זאת במהלך אסטרטגי אחד, שהיה יכול להכות גלים בכל רחבי העולם, ולהעניק לה נקודות זכות רבות.

ישראל יכלה להודיע חד וחלק כי היא לא תפריע לספינות להגיע לעזה, אך באותו רגע שהן יגיעו, ייסגרו לזמן בלתי מוגבל כל המעברים בין עזה לישראל, ובתום תקופת הסתגלות מסוימת תפסיק ישראל לספק לעזה חשמל ושירותים חיוניים אחרים.

נמל עזה ייפתח ליבוא ויצוא של מוצרים, כאשר כל אונייה שתגיע לנמל תיבדק קודם לכן על-ידי כוחות הביטחון, כדי לוודא כי אין בה חומרים המיועדים למטרות עוינות לישראל. שכן אחר הכל, איש אינו חולק על כך כי עזה היא ישות טרור ששמה לה למטרה לחסל את מדינת ישראל היהודית. כך יכולה הייתה ישראל להודיע באופן רשמי כי הסגר על עזה הוסר, וכי היא מסירה מעליה כל אחריות שהיא לתושביה.

עדיין לא מאוחר לעשות זאת.

אומרים כי התזמון (טיימינג) הוא שם המשחק בכל תהליך שהוא - עסקי, מדיני ואישי. כאשר אירוע כזה מתרחש יום לפני פגישה מתוכננת בין ראש הממשלה ונשיא ארה"ב, לא קשה להגדירו כתזמון גרוע במיוחד. אך ספק אם לשיטת פעולה זו יש בכלל תזמון נכון. שכן, ברמה הטקטית עדיף היה שלא לעלות כלל על האוניות, אלא לשתק את מהלכן על-ידי טיפול בהגה או במדחפים, ולגרור אותן לאשדוד.

לא שהיו פחות גינויים מצד אלה המחפשים בכל התנהגות ישראלית את ה"סיבה למסיבה", אך ניתן היה בהחלט להציג את עמדת ישראל באופן משכנע יותר, לעומת מצבנו עתה כאשר תמונות ויזואליות או טקסטואליות של עשרה הרוגים ומספר דומה של פצועים מוצגות כמעט בכל כלי תקשורת שהוא.

  • הכותב הוא יועץ לשיווק