הצ'מפיונס ליג של הקייטנות

אלפי ישראלים נוסעים לראות מדי שנה כדורגל באירופה, כך שאין דבר יותר טבעי מלשלוח בקיץ את הילדים לקייטנות כדורגל של מנצ'סטר יונייטד, יובנטוס, מילאן או ריאל מדריד. הקייטנה של הגלאקטיקוס במדריד הכי יקרה, אבל היעד המועדף על הישראלים הוא הקייטנה באולד טראפורד כמובן

חופשת הקיץ אוטוטו כאן. ההורים שוברים את הראש מה לעשות עם הילדים. אם הצאצא שלכם בקטע של כדורגל - הנה רעיון למשהו לא שגרתי, שאמנם עולה הרבה יותר כסף מפעילויות הקיץ המוכרות, אבל יבטיח לו התנסות מדהימה. למיזם אותו מפעילה סוכנות "קולומבוס ספורט" (שותפה של חברת "אופקים נסיעות ותיירות") קוראים "קייטנות הכדורגל", אבל אין לו שום קשר לאותן קייטנות כדורגל המוכרות מחודשים יולי-אוגוסט בישראל.

כאן מדובר על הדבר האמיתי. 2,450 דולר יבטיחו לילד שלכם השתתפות של שבוע בקייטנות של מנצ'סטר יונייטד או יובנטוס, 2,350 דולר במחנה של מילאן, ו-3,800 אצל ריאל מדריד. הפער בין המחיר של ריאל לקבוצות האחרות לא נובע מהעובדה שסגנית אלופת ספרד היא קבוצה של גלאקטיקוס, אלא בגלל שהקייטנה שלה נמשכת שבועיים, בניגוד לאחרות שנמשכות שבוע.

בימים אלו מנהלת קולומבוס ספורט מגעים גם עם ראשי טוטנהאם, המפעילים קייטנה דומה. "אנחנו מאוד רוצים לסגור איתם, כי העובדה שמדובר בקבוצה מלונדון תהפוך אותה לאטרקטיבית עבור הישראלים", אומר צפריר שיפרוט, מנכ"ל קולומובוס ספורט.

כמה אנשים בישראל יכולים להרשות לעצמם את התענוג הזה? העובדה שהכדורגל האירופי נמצא היום בכל בית, עם משחקי ליגת האלופות, ואלפי ישראלים שמציפים במהלך העונה את אירופה בנסיעות כדורגל, מראה כי ישראל היא שוק טוב בסך הכל. "השאיפה שלנו היא להגיע ל-100 נרשמים בקיץ הנוכחי", אומר שיפרוט.

***‏

מי שנבחר לשמש כמנהל המקצועי של המיזם, המתאים לילדים בגילאים 10 עד 17, הוא זאב זלצר, לשעבר מאמן העל של הנבחרות הצעירות של ישראל, וכיום אחראי מחלקות הנוער בהפועל ת"א. זלצר מעיד כי עד כה אופי הנרשמים לקייטנה בישראל הוא של ילדים המשחקים בקבוצות נוער של מועדוני כדורגל ישראלים, "מלבד 2-3 ילדים שנרשמו ומשחקים רק ברמת המתנ"סים". מי שמושכת נכון לעכשיו את הילדים הישראליים הכי הרבה היא מנצ'סטר יונייטד. עד כה נרשמו ילדים לארבעה מחזורים שונים שמוציאה קולומבוס ספורט לקייטנות של סגנית אלופת אנגליה, ולמחזור אחד של ריאל מדריד.

מבין הקבוצות המפעילות את הקייטנות, יונייטד היא הוותיקה ביותר: מפעילה מחנה קיץ כבר שנה חמישית ברציפות. עבור ריאל זו תהיה השנה השלישית ברציפות. "המועדונים לא מפסידים מהפרויקטים האלו כסף, אבל גם לא מרוויחים יותר מדי", אומר זלצר. "המטרה שלהם היא לבנות את עצמם כמועדונים גלובאליים".

* מה הכוונה?

‎‏"את הילדים בקייטנה מחלקים ביום הראשון לפי היכולת שלהם שנבדקת במבחנים, ואז מפרידים אותם לקבוצות של 16 שחקנים. כל קבוצה תהיה מעורבת: בקבוצה אחת יכולים להיות 3 ישראלים, 3 ברזילאים, 3 אנגלים ו-3 פינים. הכדורגל הוא המוטיב המרכזי של הקייטנה, אבל גם העניין החברתי. במועדונים רוצים שייווצר קשר בין נערים ממדינות שונות. רוצים להבטיח שהילדים מרחבי העולם, גם אם לא יהיו שחקני כדורגל, ימשיכו להיות אוהדי הקבוצה".

אבל עם כל הכבוד למחשבות על גלובליזציה, הקייטנות האלו משמשות עבור המועדונים גם כמעין מקור נוסף לגילוי כישרונות. זלצר מגלה כי "שני ילדים מארה"ב כבר חתמו במנצ'סטר יונייטד בעקבות קייטנה שבה השתתפו. ריאל מדריד לקחו אליהם ילד אחד מקטאר וילד אחר מסין. אנשי מקצוע ממחלקות הנוער של המועדונים מלווים את הקייטנה לכל אורכה, ומעבירים את הרשמים שלהם הלאה אם צריך".

‏‏‏***

‏למרות שמדובר ב"קייטנה", היא מזכירה יותר מחנה אימונים מפרך של קבוצת כדורגל עם לו"ז מקצועני לכל דבר. הפעילות מתחילה כבר ב-7:30 בבוקר, ונמשכת עד 11 בערב. היא כוללת שני אימונים בכל יום - אימון בוקר שבו שמים דגש על הצד הפיזי והטכני של המשחק, ואימון נוסף אחה"צ שהוא יותר טקטי עם הרבה משחקים ומשחקונים. יש לציין כי הילדים שמגיעים במטרה להיות האיקר קסיאס הבא, נהנים מתוכנית אימונים מיוחדת ושונה לחלוטין עבור שוערים. בין לבין הנערים ייהנו מהפעלות פנאי דוגמת פילאטיס, טניס שולחן, טניס, גולף - "דברים שמפתחים את השחקן ויכולת הקואורדינציה שלו", לדברי זלצר.

האימונים שונים לחלוטין גם עבור קבוצות הגיל. המועדונים מפעילים תוכניות ייחודיות, למשל, לילדים בני 10, ותוכניות אחרות לגמרי לילדים בני 17. "האימונים שונים לחלוטין מבחינת העצימות", מסביר זלצר. "עם ילד צעיר אתה עובד הרבה יותר על החלק הטכני ויסודות המשחק, בעוד שילד בוגר יותר יקבל דגש על קואורדינציה, על טקטיקה ומנטאליות".

החיבור למועדון, מלבד העובדה שהחניכים לובשים לכל אורך הקייטנה את הבגדים הרשמיים של הקבוצה, הוא גם באמצעות "מורשות קרב": הילדים יקבלו הרצאות ומצגות על ההיסטוריה של המועדון. מעבר לזה, גם את הלילות יעבירו הילדים במתקנים המפוארים של המועדונים.

מנצ'סטר יונייטד גם דואגת לערוך את טקס הסיום של הקייטנה על הדשא באצטדיון אולד טראפורד המפורסם, בעוד יתר המועדונים מעדיפים לעשות זאת במתקני האימונים.

‏אף אחד לא בונה על השבוע הזה כמה שיהפוך ילד לשחקן כדורגל. "אבל מלבד החוויה", מבהיר זלצר, "שבוע כזה יכול לתת לילד חומר למחשבה וכלים לעבוד איתם. אם הילד רציני, הוא ישתמש בכלים האלו בעתיד".

זלצר עצמו מודה שגם עבורו מדובר בחוויה גדולה, הרבה מעבר לשכר כזה או אחר שהוא נהנה ממנו. "כשאתה עושה משהו שאתה אוהב, הכסף הוא לא הנקודה המרכזית. מדובר בחוויה מקצועית גם בשבילי, לעבוד עם אקדמיות הנוער המתקדמות בעולם".