הפגנות בשטח ישראל: נחסמה הכניסה לאום אל פאחם

(עדכון) - יו"ר הכנסת רובי ריבלין קרא לערביי ישראל לאיפוק ■ במשרד לביטחון פנים נערכים לאפשרות של הפרות סדר ■ גינוי חריף בכנסת לח"כ חנין זועבי שהשתתפה במשט

חשש מאינתיפאדה שלישית? יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, קרא לאזרחי ישראל הערבים לשמור על איפוק ולא להיגרר לפרובוקציות. "האירוע הוא מספיק חמור. בואו לא נכנס לפרובוקציה נוספת. יש בינינו ויכוחים אך גם בשעה הזו יש לזכור שנועדנו לחיות יחד. אסור לנו לתת לטרור להשיג את מבוקשו - להנציח את הסכסוך", אמר ריבלין בתדרוך עיתונאים בפתח ישיבתה השבועית של נשיאות הכנסת. "האירוע הזה החל כפרובוקציה, כפעולה שנועדה לעודד את הטרור העזתי, וחובתנו העליונה והמיידית הייתה ונותרה למנוע כל אפשרות לפגוע בישראל ולהסלים אל המצב", הוסיף.

בשעות אחר הצהריים החלו התפרעויות בכניסה לאום אל פאחם, כשצעירים החלו ליידות אבנים לעבר מכוניות חולפות וצומת הכניסה לעיר נחסם.

עם זאת, במשרד לביטחון פנים נערכים לאפשרות של הפרות סדר. השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', אמר בתום הערכת מצב שערך עם בכירי המשטרה כי "יש להיערך להתפתחות גדולה יותר של הפרות סדר" בעקבות המשט לעזה. "נעשה הכול כדי לשמור על הסדר ועל השקט, אך יחד עם זאת כוחות הביטחון ורשויות האכיפה ערוכים להתמודד עם כל תרחש". כמו כן, הועברה הוראה לרענן ציוד לפיזור הפגנות ולהשלים ציוד חסר לשוטרים ברחבי הארץ.

בתשובה לשאלה אודות יחסי ישראל-טורקיה אמר ריבלין, כי הללו תלויי בטורקיה בלבד. "היא זו שבחרה ליטול חלק פעיל במחאה נגד ישראל. לישראל אין עניין ליצור משבר ולהחריף את היחסים בין המדינות. חברי כנסת שביקרו לאחרונה באנקרה התרשמו כי אין לטורקים ענין לשבור את הכלים, ויש לקוות שכך יוסיף להיות".

גינויים לזועבי בכנסת

בכנסת גינו היום את השתתפותה של ח"כ חנין זועבי (בל"ד) במשט. ריבלין סיפר כי בני משפחתה פנו אליו הבוקר על מנת שיברר מה מצבה. "היא בריאה ושלימה", אמר ריבלין, " לצערי, היא בחרה ליטול חלק בפעולה המכוונת נגד ישראל ולניגוחה. הכנסת תיתן דעתה לכך, אך אין מקום להשוות מקרה זה לביקור בלוב". ח"כ דני דנון (ליכוד), אמר כי "מקומה של זועבי בתא המעצר". דנון פנה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה שזועבי תחקר ותיעצר. "אני מזהיר שלא יקרה ה שקרה עם ח"כ עזמי בשארה. צריך לשלול לה את כל הזכויות בכנסת", אמר. גם יו"ר הקואליציה, ח"כ זאב אלקין (ליכוד) הצטרף לדברים: "אני מגנה את השימוש שעושים חברי כנסת בזכויות שלהם ובמעצד שלהם. ועדת הכנסת תידרש לדון בסוגייה", אמר אלקין.

תגובות בכנסת

יו"ר הכנסת גיבה את פעילות צה"ל ואמר כי "האירוע הבוקר היה התקפה מכוונת של גורמי טרור בסיוע קבוצות הנושאות את שם השלום לשווא. הכוחות נתקלו בהתנגדות אלימה וצה"ל נקט הגנה עצמית ברמה הלאומית והאישית. אנחנו מעניקים גיבוי מלא לצה"ל, שמנע את פריצת המצור ופעל על פי החוק הבינלאומי".

בכנסת זכתה פעולת צה"ל לתגובות שונות. ח"כ זבולון אורלב, אמר כי ישראל הצליחה במשימה אבל נכשלה בהסברה. "החלטת הממשלה ראויה לגיבוי מלא. לצה"ל מלוא ההערכה על פעילותו הנחושה. הכישלון המתמשך בזירה ההסברתית לאחר כל ניצחון צבאי גורם נזק עצום למדינה", אמר. ח"כ עתניאל שנלר (קדימה), אמר כי "במבחן המוסר והחוק הבינלאומי ישראל ניצחה. שוב הוכח הבוקר כי ישראל פועלת באיפוק ועל פי המוסר והחוק הבינלאומי, אך מצער שבעוד ישראל התחייבה להעביר את כל הציוד ההומניטארי לעזה ולהימנע מכל עימות אלים, ניתנה העדפה של תומכי טרור לחטיפת נשק וירי על חיילי צה"ל בכוונה להקריב את דמם של אזרחים לשם יחסי הציבור של הטרור". שנלר הוסיף כי זו שעת מבחן למנהיגי הציבור הערבי בישראל. "עליהם לבחור בין תמיכה ועמידה לצד ארגוני הטרור, לבין עמידה לצד מדיניותם הנלחמת בטרור".

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, שוחחה ראש הממשלה בפועל, משה יעלון, עם שר הביטחון, אהוד ברק, ועם שר החוץ, אביגדור ליברמן ואמרה להם כי היא נכונה לסייע לממשלה בטיפול המדיני וההסברתי באירוע.

לדבריה, "בהגנה על צה"ל ועל הכוחות הלוחמים לא יהיו קואליציה או אופוזיציה". לבני הבהירה כי בכוונתה להבהיר את הנושא גם אל מול כלי התקשורת הזרים והגורמים הבינלאומיים שאיתם תדבר בנושא.

מנגד, במרצ, יצאו נגד הפעולה הישראלית. "דרך ההתמודדות של ממשלת ישראל עם המשט הביאה לתוצאה טראגית וברוטאלית שאין לקבלה. יש לבדוק את דרך קבלת ההחלטות באירוע קשה זה ולפרסמם בהקדם גם אם יש לישראל זכות ריבונית לעצור את המשט אסור היה בשום אופן לפעול בדרך שהביאה לנפגעים רבים כל-כך", נמסר ממרצ.

ח"כ דב חנין (חד"ש) וח"כ לשעבר ויושב ראש הנהלת מרצ, מוסי רז, כינו את פעילות צה"ל "השתלטות האלימה". חנין אמר כי הפעולה "מבטאת אובדן דרך מוחלט של ממשלת נתניהו ברק. המדיניות הימנית וההרפתקנות של הממשלה עלולה להצית תבערה באזור כולו". הערב תתקיים משמרת מחאה של "מחנה השלום" מול הקרייה בתל אביב תחת הסיסמאות: לא לממשלת הפירומנים המציתה את האזור! לא למלחמה הבאה! כן להידברות ולפתרון: שתי ירושלים - שלום אחד.

מאמצים בזירה הדיפלומטית

שר החוץ, אביגדור ליברמן, עורך סבב שיחות עם עמיתיו ממדינות שונות. ליברמן שוחח עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, הברונית קתרין אשטון ועם שר החוץ של גרמניה, גידו וסטרוולה ואמר להם כי על הספינה לא היו לוחמי חופש אלא תומכי טרור שפתחו באש על חיילי צה"ל ברגע שאלה הגיעו לסיפון האוניות.

ליברמן הבהיר בשיחות עם עמיתיו כי כל הניסיונות להגיע עם מארגני המשט להידברות מוקדמת ולהבנה נדחו על ידם כפי שנדחתה הבקשה שאותם "אבירי זכויות אדם" יבקשו מאנשי החמאס לאפשר לנציגי "הצלב האדום" לבקר את גלעד שליט. זו היתה אלימות מתוכננת מראש ואנו לא מתכוונים לאפשר פגיעה בריבונות הישראלית על ידי קבוצות של תומכי טרור ואנרכיסטים למיניהם.

ליברמן אמר לשרים אשטון ווסטרוולה כי אנו מצפים לגישה אובייקטיבית ולא לשחק לידי אלה שתכננו את הפרובוקציה והאלימות מראש והם האחראיים הבלעדיים לתוצאות המצערות.

ח"כ ד"ר נחמן שי (קדימה) קרא הבוקר לראש הממשלה לסיים באופן מיידי את ביקורו בקנדה וארה"ב ולשוב לישראל. "המצב בחזיתות המדינית, הביטחונית וההסברתית הוא נפיץ ומקומו של ראש הממשלה הוא בישראל. ברגע הזה נדרשת הערכות רב מערכתית שבמסגרתה יתגייס מערך החוץ של ישראל לצרכי הדיפלומטיה הציבורית. ראש הממשלה חייב להוביל את המאמץ הזה ולוותר על הפגישה עם אובמה".

הכנסת משנה את סדר היום

על רקע האירועים היום, השתנה סדר יומה של הכנסת. סיעות האופוזיציה משכו את הצעת האי אמון שהגישו, למרות העדרו של ראש הממשלה מהארץ, וסיעת העבודה ביטלה את ישיבתה השבועית לנוכח העובדה ששר הביטחון, אהוד ברק נאלץ לפנות את סדר יומו לטובת הטיפול בפרשה. גם ועדות הכנסת הודיעו על ביטול ישיבות "לנוכח המצב".