אפריקה הרוויחה 10 מיליון שקל ברבעון: "נציף ערך לבעלי המניות"

כך מבטיח המנכ"ל איזי כהן ■ ברבעון הראשון הורגשה יציבות בפעילות החברה ■ מתכננת לממש נכסים בהיקף של יותר מ-1.2 מיליארד שקל עד אמצע 2012

רגע לפני שהסדר החוב המפורסם במדינה הושלם לחלוטין, אפריקה ישראל של לב לבייב הציגה היום (ב') רווח של 9.6 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2010, לעומת רווח של 647 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הסיבה לירידה היא בעיקר בגלל רווח חריג שרשמה החברה ברבעון המקביל, בשל שערוכים שהיא נאלצה לרשום בספריה ערב תיקון חשבונאי (IAS 40).

את הרבעון הראשון של השנה ניתן בהחלט להגדיר כיציב. החברה לא ביצעה שערוכים בשווי ההוגן של נכסי הנדל"ן שלה - לטובה ולרעה. נתון זה עולה בקנה אחד עם המסר שהעבירה החברה הבת אפי פיתוח בעת פרסום דו"חותיה בסוף השבוע, אז היא אמרה כי שוק הנדל"ן במוסקבה התייצב.

לאחר שברבעון המקביל אפריקה הפחיתה 302 מיליון שקל במלאי קרקעות ובניינים, ברבעון הראשון של 2010 לא נרשמה שום הפחתה בסעיף זה. אפריקה הפחיתה 11 מיליון שקל בלבד מירידה בשווי נכסי הנדל"ן שלה, לאחר שברבעון המקביל נרשמה עלייה של 1.9 מיליארד שקל בשווי נכסיה (בשל התיקון החשבונאי).

היום שאחרי ההסדר

אפריקה, כידוע, השלימה לאחרונה את הסדר החוב המורכב בתולדות המשק הישראלי. השלכות ההסדר יבואו לידי ביטוי רק בדו"חות הכספיים הבאים, של הרבעון השני, אולם אפריקה מציינת בדו"חות הנוכחיים כיצד היו נראים נתוני המאזן שלה אם הסדר החוב היה נכנס כבר לתוקף: חוב של 3.82 מיליארד שקל (לעומת 7.6 מיליארד שקל לפני ההסדר) והון עצמי של 8 מיליארד שקל (לעומת 4.1 מיליארד שקל לפני ההסדר).

"אנו רואים בהשלמת התהליך המורכב (הסדר החוב - ע.ב.י) מאין כמותו את האות ליציאתה של אפריקה לדרך עסקית חדשה", אמר המנכ"ל איזי כהן בתגובה לדו"ח. "עם התייצבות בשווקים בהם פועלת החברה והציפייה להגברת ביקושים, בעיקר בתחום נדל"ן מסחרי ומשרדים, החברה צופה גידול בפעילות ובהכנסות בשנים הקרובות והנהלת החברה תפעל להשבחת נכסיה והצפת ערך לבעלי מניותיה ולבעלי אגרות החוב שלה".

ברבעון הראשון רשמה אפריקה הכנסות של 1.33 מיליארד שקל, לעומת 3 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד (שוב, בשל היעדר שערוכים). עיקר הכנסות החברה הגיע מעסקאות בנייה ומקרקעין (716 מיליון שקל, צמיחה של 47%) והכנסות החברה מהשכרה והפעלת נכסים ירדו ב-21% ל-113 מיליון שקל. בסעיף ההוצאות מפגינה אפריקה ריסון, שכן החברה הורידה ברבעון הראשון את הוצאות ההנהלה שלה ב-15% ל-68 מיליון שקל.

כהן חזר על הבטחתו לממש נכסים בשנתיים הקרובות על מנת לעמוד בהתחייבויות החברה. מהדו"חות עולה, כי אפריקה מתכננת לממש נכסים בהיקף של 1.1 מיליארד שקל במחצית הראשונה של 2012, וזאת בהמשך למימושים של 124 מיליון שקל במחצית השנייה של 2010 ו-56.3 מיליון שקל בשנת 2011. עיקר מאסת פירעון החובות של אפריקה יגיע ב-2012, אז היא צריכה לפרוע חובות לבנקים ולמחזיקי האג"ח בהיקף של יותר ממיליארד שקל.