רשות ההגבלים בודקת את ההתקשרות בין איגוד השמאים ל-yad2

באחרונה מתקיים מאבק בין לוי יצחק לאיגוד סביב הכוונה לבסס מחירון רכב מתחרה עם אתר המודעות

מחריף המאבק האמוציונאלי בין איגוד שמאי הרכב לבין לוי יצחק סביב כוונת האיגוד לחבור ל"yad2", ולבסס יחדיו מחירון שיתחרה במחירון הרכב הוותיק של יצחק. בעקבות תלונה שהוגשה בעניין, הרשות להגבלים עסקיים פתחה בימים האחרונים בבדיקה ראשונית של ההתקשרות בין האיגוד ל"yad2". ככל הידוע, אנשי הרשות, בראשות רונית קן, שלחו באחרונה דרישות נתונים לגורמים הרלבנטיים להסכם האמור, לאחר שהתקבלה התלונה מגורם המתנגד להתקשרות וקשור בסוגיה.

לפי שעה מדובר בשלב מוקדם מדי בבדיקה מכדי להעריך להיכן תגיע, ואם תהפוך בכלל לחקירה. מקורות ברשות מציינים כי בדיקות מעין זו - בעקבות תלונות המגיעות לרשות מגורמים חיצוניים - נעשות כמה עשרות פעמים בשנה, וחלק ניכר מהן לא מבשיל לכדי חקירה.

ניסיונות תחרות שלא הצליחו

בהקשר זה ציינו היום (ב') באיגוד השמאים כי רשות ההגבלים העסקיים ביקשה בשלב זה מסמכים. "אנו סמוכים ובטוחים שאחרי שברשות להגבלים עסקיים יקבלו את המסמכים הם יבינו שאין כל פסול בפעילות האיגוד", נמסר מהאיגוד.

מוקדם יותר השנה הודיע איגוד השמאים, בראשות עזרא שוהם, כי ימליץ לחבריו לעבור לעבוד עם מחירון אתר "yad2" שעלה לאוויר בתחילת 2010, ולא עם מחירון לוי יצחק, כשהאיגוד ישתתף בקביעת כללי התמחור באתר. להערכת רבים, מדובר בצעד ראשון במהלך שיכול להבשיל בעתיד לפוטנציאל ממשי לשינוי יחסי הכוחות בעולם המחירונים בישראל, הנשלט מסורתית על ידי לוי יצחק.

במשך השנים ניסו גורמים שונים לפרסם מחירונים מתחרים ללוי יצחק, ואולם הם לא הותירו חותם כלשהו על השוק. עיקר השפעתו של המחירון של יצחק בא לידי ביטוי אצל חברות הביטוח, הקובעות על סמך מחירון זה את גובה הפרמיה שנשלם, וכפועל יוצא גם את גובה הפיצוי במקרי נזק.

נוסף על כך, וללא קשר לפרשה הנוכחית, נזכיר כי לפני כמה חודשים פתחה הרשות להגבלים עסקיים בחקירה כנגד איגוד השמאים, בעקבות תלונה אחרת שנגעה להיבטים של פעילות האיגוד כאיגוד עסקי.