וינשטיין: "רק אם קיים סיכוי סביר להרשעה - יוגש כתב אישום"

היועמ"ש בכנס הלשכה באילת: "הנחתי את הפרקליטות להתרכז בנאשמים שיש נגדם ראיות מוצקות בלבד; הגשת אישום היא אחריות אדירה, והתובע לא יוכל לגלגלה לביהמ"ש מתוך הנחה שזה יוציא עבורו את הערמונים מהאש"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, יוזם הצעת חוק שתאסור פרסום תמלילי חקירות ועדויות במשטרה בטרם העידו עדים אלה בבית המשפט.

הבוקר (ב') אמר וינשטיין בכנס לשכת עורכי הדין באילת: "מעצרים נוכח פני הטלוויזיה או פרסום תמליל עדותו של נחקר אינם עולים בקנה אחד עם זכותו של כל אדם לכבוד האדם, ואין סיבה שדינו של תמליל כתוב יהיה שונה מתיעוד קולי או חזותי בעניין זה".

וינשטיין הודיע גם כי הנחה את הפרקליטות להימנע מ"ניפוח" כתבי אישום בנאשמים ואישומים רבים, ולהתרכז באישומים המרכזיים ובנאשמים שיש נגדם ראיות מוצקות בלבד, וזאת בין השאר תוך בחינת שיקולי עלות-תועלת לפרקליטות. "אין צורך חיוני להפיל על הנאשם, כמאמר האנגלים, את כל הספר".

לדברי היועץ, הוא לא יאפשר "לגלגל" תיקים גבוליים לבית המשפט. "רק אם קיים סיכוי סביר להרשעה וקיים אינטרס ציבורי, יוגש כתב אישום", אמר, "זו אחריות אדירה, והתובע לא יוכל לגלגלה לחצרו של בית המשפט מתוך הנחה שזה יוציא עבורו את הערמונים מן האש".

בנאום ראשון מאז נכנס לתפקידו לפני 4 חודשים פרש וינשטיין תוכניות אחדות שבכוונתו ליישם במהלך כהונתו, בין השאר בנוגע למאבק בשחיתות. "יש להילחם בשחיתות השלטונית גם בחרב, גם ברומח וגם בכידון", אמר, "אך מי שבורא שחיתות מקום שזו אינה קיימת - סופו שאינו נלחם בשחיתות האמיתית".

וינשטיין הוסיף כי בפגישה שקיים לפני כחודש עם היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה השונים, ציין בפניהם כי עליהם להמשיך לשמש "שומרי הסף ושומרי החומות" של שלטון החוק במשרדיהם, אך זאת תוך שימוש בשכל ישר.

"השכל הישר והטוב הוא מצרך חשוב", אמר וינשטיין. "מלבד תפקידו של היועץ המשפטי למשרד כשומר סף, יש לו תפקיד מרכזי של העמדת הכלים המשפטיים ליישום מדיניות המשרד בדרג הנבחר".

עוד חשף היועמ"ש כי במשרד המשפטים עוסקים בגיבוש הנחיית יועץ חדשה, שתגדיר פרקי זמן לטיפול בתיק על-ידי המשטרה, התביעה המשטרתית והפרקליטות בטרם החלטה אם לסגור את התיק או להגיש כתב אישום.