צרפת תודיע על קיצוצים לשם "שמירה על דירוג אשראי מושלם"

גרמניה שוקלת להעלות את המע"מ על פריטים מסוימים ל-19% ■ גוברים החששות שממשלת ספרד לא תצליח להשיג תמיכה בצעדי הקיצוץ שהיא מתכננת ■ שרי אוצר במדינות גוש האירו הבהירו שהם מוכנים לנקוט צעדים בלתי פופולריים

צרפת הודתה אתמול (א') כי היא תתקשה לשמור על דירוג האשראי שלה, שנמצא ברמה הגבוהה ביותר. ממשלת צרפת הודתה כי כדי להגן על עצמה מהפחתה של הדירוג המושלם AAA, היא תידרש להחלטות תקציביות קשות.

הגישה הזאת באה לאחר שגרמניה אותתה שהיא עשויה להעלות מסים כדי לצמצם את הגירעון התקציבי שלה. איגודי העובדים באיחוד האירופי מתכוננים לעימותים בימים הבאים, אם הממשלות ינסו לכפות באופן חד-צדדי צעדי צנע או רפורמות בשוק העבודה.

צעדים לא פופולריים

שרי אוצר במדינות גוש האירו הבהירו שהם מוכנים לנקוט צעדים בלתי פופולריים כדי למנוע ממשבר האג"ח היווני להתפשט לכלכלות שלהם, למרות שגוברים החששות שממשלת ספרד לא תצליח להשיג תמיכה בצעדי הקיצוץ שהיא מתכננת, הנדרשים כדי להחזיר את רמת החוב הממשלתית לרמה שנדרשת מן החברות בגוש האירו.

שר התקציב של צרפת, פרנסואה ברואן, אמר אתמול שצרפת אינה צריכה להתייחס כמובן מאליו לדירוג האשראי AAA שלה, שמאפשר לה ללוות כספים בעלות נמוכה יחסית בשווקים הבינלאומיים ולממן את הגירעון התקציבי הגדול שלה.

ברואן אמר בראיון לערוץ הטלוויזיה קנאל פלוס, כי "השמירה על דירוג AAA היא יעד קשה להשגה, ומדובר ביעד שלמעשה מעצב חלקית את המדיניות הכלכלית שבה אנו מעוניינים".

לאחר מכן הבהיר ברואן גם שהיעד הוא "יעד תובעני" שצרפת מחויבת אליו. צרפת מעריכה שהשנה יגיע הגירעון התקציבי לרמה של 8% מהתמ"ג, אך היא שואפת לצמצמו עד 2013 לרמה שאינה עולה על 3% מהתמ"ג, כנדרש במסגרת תקנות האיחוד האירופי.

כעת מתנהל מו"מ על רפורמה במערכת הפנסיה, ופריז הקפיאה את הוצאות הממשלה, במהלך שימנע תשלומי פנסיה וריבית בשנים 2011-2013.

הגיונית ומאוזנת

מקורות בקואליציה של גרמניה אמרו לרויטרס שממשלתה של הקנצלרית אנגלה מרקל שוקלת להעלות ל-19% את המע"מ על פריטים מסוימים, שכעת מוטל עליהם מע"מ של 7% בלבד.

שר האוצר הגרמני, וולפגנג שוובלה, אמר כי "אם יבוטלו הקלות המס, יהיו שיטענו כי מדובר בהעלאת מס. בסופו של דבר, מדובר במדיניות הגיונית ומאוזנת. בל נשכח שהקיצוצים בהוצאות הרווחה יפגעו באזרחים שאינם עשירים".