הוזלת החשמל גרמה לחברת החשמל הפסד של חצי מיליארד שקל

ההפסד הכולל ברבעון הראשון - 663 מיליון שקל ■ החברה צפויה לרשום הפסד כולל בסך 2-3 מיליארד שקל בגין קנסות ומחיקות כתוצאה משינויים שהכניסה רשות החשמל לבסיס התעריף למקטע הייצור

חברת החשמל סיימה את הרבעון הראשון של 2010 בהפסד נקי של 653 מיליון שקל, גידול של חצי מיליארד שקל לעומת ההפסד ברבעון המקביל אשתקד. כך עולה מדו"חות החברה שהוגשו אמש בחצות. כזכור, בפברואר האחרון הוזלו תעריפי החשמל ב-10-16%.

הכנסות החברה ממכירת חשמל צנחו בכ-30% והגיעו ל-3.611 מיליארד שקל, לעומת 5.166 מיליארד שקל ברבעון המקביל. ההכנסה הממוצעת לקוט"ש חשמל ירדה ב-13.9% ל-38.31 אגורות. כמות החשמל שנצרכה על-ידי צרכני החברה ירדה ב-1.21%.

לעומת זאת, חסכה החברה כמיליארד שקל בהוצאותיה לרכישת דלקים; אלה הגיעו לכ-1.5 מיליארד שקל עומת 2.5 מיליארד שקל ברבעון המקביל, ירידה של 42%. הירידה החדה בעלויות הדלקים נובעת מהמעבר לשימוש בגז טבעי זול, שהקטין את צריכת הסולר והמזוט היקרים יחסים ב-70-90%. החברה רשמה ברבעון תשואה שלילית על ההון של 3.91% לעומת 0.84% ברבעון המקביל אשתקד.

לטענת החברה, הגורם העיקרי להפסדיה הוא עדכון בסיס התעריף במקטע הייצור על-ידי רשות החשמל בחודש פברואר. עדכון זה הביא לטענת החברה לכך שרשות החשמל הפסיקה להכיר בחלק משמעותי מעלויות ההקמה של תחנות כוח חדשות ובנוסף הרחיבה והעמיקה את מנגנון הטלת הקנסות בגין עיכובים בהקמת תחנות כוח על-ידי החברה. ברבעון הראשון מחקה חברת החשמל כחצי מיליארד שקל, בגין השינויים בבסיסי התעריף. להערכתה, ההיקף הכולל של המחיקות יגיע ל-2-3 מיליארד שקל נוספים בעתיד.

בחברת החשמל טוענים כי היו משנים את תכניות הפיתוח לבניית תחנות כוח חדשות אילו היו יודעים מראש כי רשות החשמל לא תעניק לחברה הכרה מלאה בעלויות ההקמה של תחנות כוח שבהן נשאה. בחברה טוענים כי מדובר בשינוי רטרואקטיווי של כללי המשחק המנוגד לצדק הטבעי.