למרות הירידות במאי המומחים נחושים: יש הזדמנויות בשוק

חודש אחרי שבכירי בתי ההשקעות המליצו להגדיל את הפוזיציה במניות, הירידות במדדים המקומיים מחריפות ■ על רקע זה - לא היה מפתיע לגלות, שהם דבקים בקריאתם להתמיד בהחזקות במניות

לפני חודש, בעיצומו של המשבר ביוון, שוחחנו עם שישה מומחים מקומיים על השלכות המשבר. קיבלנו מהם תחזיות והמלצות למשקיעים, שבעיקרן קראו להישאר בשוק המניות ואף להגדיל את הפוזיציה על רקע הירידות, שהיוו לטענתם הזדמנות.

החודש שחלף מאז הנחית עוד מספר מהלומות על השווקים, שהמשיכו את התיקון שהחל באפריל וירדו במהלכו ב-8%-10%. נכון להיום רחוק מדד המעו"ף מהשיא שרשם במהלך חודש אפריל ב-14%, מדד ת"א 100 ירד במהלך היום לראשונה מאז סוף נובמבר אל מתחת לרף 1,000 הנקודות. ובעיקר, המדדים מתקרבים בצעד מהיר לטריטוריה בה השוק מוגדר כ"שוק דובי" - ירידה של 20%.

בעקבות כך חזרנו אל חלק מהמומחים שלנו, על מנת לשמוע האם וכיצד השתנו הערכותיהם ביחס למתרחש בשווקים.

אלדד תמיר, תמיר פישמן:

"הפחד מהווה הזדמנות"

מה הוא אמר ב-2 במאי?

"אני לא חושב שהירידות הנוכחיות הן מפולת. זהו שלב בריא ביציאה מהמשבר".

מה הוא אומר היום?

"יש בשוק המון פחד, כשברוב המקרים הוא נע למעלה ולמטה לפי הערה של כלכלן כזה או אחר, באזור כזה או אחר. יום אחד השוק מרגיש שהמשבר מאחוריו, ויום אחרי זה שהוא בשיאו. התנהגות המשקיעים בשוק איננה הגיונית ואיננה רציונלית מכיוון שהיא מונעת מפחד. התנודתיות בשווקים תימשך באופן שבו דברים טובים יהיו בעלי השפעה קטנה לעומת דברים שליליים".

מה צפוי לקרות בהמשך?

"רמת המחירים לטווח של מעל שנתיים מאוד חיובית עבור המשקיעים. אפשר לקנות ני"ע במחירים אטרקטיביים. התנודתיות תהיה רכיב עיקרי בתהליך הזה. אנחנו לא בעיצומו של משבר דומה לזה שבו היינו לפני שנה וחצי - אנחנו ב'אפטר שוק' שלו, והפחד הזה מהווה הזדמנות. קשה להעריך איפה יהיה מדד המעו"ף בסוף השנה, אבל ניתן לומר שסקטורים כמו טכנולוגיה או שירותי בריאות יהיו במקומות יותר גבוהים".

שמיל קורצמן, מגדל שוקי הון:

"המעו"ף יעלה ל-1,200 נק'"

מה הוא אמר ב-2 במאי?

"יכול להיות שתהיה ירידה של 10%-15% בשוק המניות - לא משהו דרמטי ביחס לעלייה שעשו השווקים. קשה לתזמן את שוק המניות, ולכן לא כדאי להקטין חשיפה".

מה הוא אומר היום?

"הירידות באירופה נגרמו בעקבות נתונים כלכליים ולא מתוך פאניקה. אלו נתוני צמיחה פחות טובים, אבטלה יותר גבוהה ובעיות של הבנקים המקומיים. אצלנו, בישראל, הנתונים עדיין סבירים ואף יותר מכך. לכן, כמובן שאנחנו נגררים אחרי התופעות העולמיות, ואני רואה המשך ירידה אבל לא הידרדרות למשבר".

מה צפוי לקרות בהמשך?

"קשה לתזמן את השוק, אבל ההרגשה היא שככל שנתקרב לרף ה-1,000 נקודות במעו"ף, יהיה כדאי יותר לשקול להגדיל את רכיב המניות בתיק. אם הירידות ימשיכו, ללא ספק, יש מקום להגדיל את הרכיב המנייתי. בהחלט קיימת סבירות שהשוק יגיע לרמה של 1,000 נקודות ונמוך מכך, אבל אני מעריך שהמדדים בתל-אביב יעלו חזרה לרמות ה-1,150-1,200 נקודות עד סוף השנה".

עידן אזולאי, אפסילון:

"יותר עניין במניות מבאג"ח"

מה הוא אמר ב-2 במאי?

"בטווח הקצר אין ספק שיש פה תיקון, וסוף-סוף קיבלנו את התירוץ בשביל שתיקון כזה יקרה".

מה הוא אומר היום?

"מתוך הנחה שהאירועים אתמול בישראל לא מתפתחים למשהו מאוד לא סימפטי, המחירים רק הופכים ליותר מעניינים. באירופה אנחנו רואים כרגע גורם יותר חיובי מאשר שלילי. נוקטים שם בפעולות מאוד משמעותיות על מנת לתקן את הליקויים. לכן, היום יש קצת בלגאן מתוך חשש של מחיקות של הבנקים בעקבות אזהרת הבנק המרכזי, אבל זו רק אזהרה, ולא מעבר לכך".

מה צפוי לקרות בהמשך?

"אנחנו נראה את התנודתיות בשווקים עולה, אך זו רק יוצרת הזדמנויות. ההגדרות הטכניות של שוק דובי לא משמעותיות. אם השוק ירד בעוד 10% הוא יהיה עוד יותר אטרקטיבי.

"כל משקיע, לפי פרופיל הסיכון שלו, יכול למצוא יותר עניין במניות מאשר באג"ח".

אמיר איל, אינפיניטי:

"ריבאונד חזק בת"א 75"

מה הוא אמר ב-2 במאי?

"יש לשוק עוד לאיפה ללכת ואין טעם לצאת, כי השוק לא יקר".

מה הוא אומר היום?

"מבחינה כלכלית, המשק הישראלי מאוד חיובי בכל פרמטר שהוא. נכון להיום, במחירים של החברות ועל פי הביצועים העסקיים שלהן, ובסביבה המאקרו-כלכלית הנתונה, הירידות הללו פתחו הזדמנות קנייה. זו נקודת כניסה סבירה בהחלט להשקעה מנייתית. יש חברות לא מעטות, שגם בתקופה של האטה כלכלית, פורחות".

מה צפוי לקרות בהמשך?

"מי שהקצה לאפיק המנייתי את הסכום שהוא יכול ללכת איתו לאורך זמן, לא צריך לפחד מהירידות האלה. המפתח הוא הקצאת הנכסים הנכונה של כל משקיע בהתאם לאהבת הסיכון שלו.

"הבורסה בסוף השנה יכולה להיות גבוהה ב-10% לפחות מהנקודה הנוכחית, בהנחת המשך הריביות הנמוכות בשווקים. אם יש סיכוי לריבאונד כלפי מעלה, הוא יהיה חזק יותר במניות תל-אביב 75 מאשר במניות ה-25".