דמי ניהול של כ-20 מיליון שקל למנהלי קרן המנוף בראשית

ל"גלובס" נודע כי קרן המנוף סיימה את הרבעון הראשון של 2010 עם רווח של 25.6 מיליון שקל, זאת לאחר הפסד של 7.9 מיליון שקל בשלושת הרבעונים שקדמו לו

לאחר כשלושה רבעונים של חימום מנועים עברה קרן המנוף בראשית - שהייתה הראשונה לפעול מקרב קרנות המנוף - לרווח נאה ברבעון הראשון של 2010. כך עולה מהדו"חות הכספיים של הקרן הנחשפים כאן לראשונה.

ל"גלובס" נודע כי הקרן סיימה את הרבעון הראשון של 2010 עם רווח של 25.6 מיליון שקל. זאת לאחר הפסד של 7.9 מיליון שקל בשלושת הרבעונים שקדמו לו.

בד בבד זרמו דמי ניהול בסכום עצום למייסדי-מנהלי הקרן - מני וסרמן, רן גרודצקי, צורי לביא וגבי פרל. בשלושת החודשים הראשונים של 2010 שילמה הקרן, שהחלה לפעול במהלך מארס 2009, דמי ניהול בהיקף של כ-5 מיליון שקל, וזאת בהמשך לדמי ניהול בהיקף של כ-15 מיליון שקל במהלך מארס-דצמבר 2009 - סה"כ כ-20 מיליון שקל. דמי הניהול שמשלמת בראשית עומדים כיום על 1% מסך התחייבויות המשקיעים לקרן, בהתאם לכללים שקבע האוצר.

קרן המנוף בראשית ושתי מתחרותיה, אוריגו (סנונית) ו-KCPS, החלו לפעול אשתקד ביוזמת משרד האוצר. משרד החשב הכללי באוצר, בראשות שוקי אורן, הוביל את הקמת הקרנות כאמצעי לשיקום שוק האשראי החוץ בנקאי בעקבות המשבר הכלכלי של 2008. במסגרת זו המדינה הפכה למשקיע מרכזי בכל אחת מהקרנות, כשהיא מספקת הגנה מסוימת ליתר המשקיעים המוסדיים החברים בהן.

ההחזר הרבעוני לשותפים: 4 מ' ש'

קרן המנוף בראשית מנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-2.02 מיליארד שקל, כשהיקף הנכסים בסנונית ו-KCPS עומד על כ-1.3 מיליארד שקל ו-1.2 מיליארד שקל בהתאמה. השתתפות המדינה, באמצעות כספי משלם המיסים, עומדת על כ-1.1 מיליארד שקל מתוך סך של 4.5 מיליארד שקל שגייסו הקרנות.

הכנסות בראשית ברבעון הראשון של 2010 הסתכמו בכ-31.9 מיליון שקל לעומת כ-7.7 מיליון שקל במהלך תקופת פעילותה ב-2009. ההכנסות ברבעון הראשון מורכבות מהכנסות מימון בסך של 7.7 מיליון שקל, וכן משינוי בשווי הוגן של מכשירי אקוויטי שניתנו לקרן במסגרת העסקאות שביצעה, שהסתכמו בכ-24 מיליון שקל. הללו מצביעים על עלייה בשווי ההוגן של האופציות והמניות שהקרן קיבלה במסגרת אותן עסקאות.

נציין כי הכנסות המימון נובעות מהריבית שמשלמים הגופים שקיבלו אשראי מבראשית, והן צפויות לגדול ככל שהקרן תמשיך לפעול ולהשקיע. במקביל, ההכנסות משווי הוגן נובעות משערוך השווי של הקיקרים שקיבלה בראשית לצד הריבית - המניות והאופציות, אך אלו עשויות, ואף צפויות, לסבול מתנודתיות. למעשה, ההכנסות משינוי בשווי הוגן הן שישפיעו על רווחיות הקרן במידה רבה.

המשבר באירופה יפגע ברבעון השני

בדו"חות הכספיים מזהירה הקרן, כי "במהלך הרבעון השני של 2010, בעקבות משבר בשוקי אירופה שהשפיע על בורסות ברחבי העולם, חלו ירידות משמעותיות במחירי המניות הנסחרות בבורסה בת"א. גורם זה עשוי להביא להוצאה משמעותית ברבעון השני בגין שינוי נטו בשווי ההוגן של מכשירי אקוויטי". כלומר, הקרן מציינת כי סביר להניח שהמשבר באירופה ברבעון השני יוביל להפסד רבעוני כתוצאה משינויים בשווי ההוגן.

בנוסף, בראשית מדווחת כי כבר החזירה עד כה לשותפים בה כ-18 מיליון שקל, מהם כ-4 מיליון שקל רק ברבעון הראשון השנה. נציין כי מבחינת קרנות פרייבט אקוויטי מדובר בהחזר מהיר.