תשובה: "בנוסף לגז טבעי יש סימני נפט בעומקים מתחת לגז"

בעל השליטה בקבוצת דלק מתייחס לתוצאות הראשוניות של הסקר ב"לויתן": "הסיכוי למציאת גז ב'תמר' היה 35% בלבד ואילו ב'לויתן' יש סיכוי של 50%" ■ דוחה טענות המדינה בדבר העלאת התמלוגים

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, מפגין אופטימיות באשר לסיכויים לתגלית גז ענקית נוספת בישראל באתר "לויתן", וטוען כי תגלית זו תשנה את מיצובה הגיאו-פוליטי של ישראל בעולם. תשובה אמר את הדברים לאחר פרסום התוצאות הראשוניות בסקר הסייסמי התלת-מימדי שערכה נובל אנרג'י ב"לויתן".

"הסיכוי למציאת גז ב'תמר' היה 35% בלבד ואילו ב'לויתן' יש סיכוי של 50%", אמר תשובה בראיון לגלי צה"ל. "המשמעות היא שהסיכוי הוא מאוד מאוד מאוד גבוה".

תשובה חזר על המילה "אדיר" מספר רב של פעמים בהתייחסו לפוטנציאל תגלית הגז החדשה שעשויה להיות גדולה מ"תמר", והדגיש גם את השינוי במעמדה הגיאו-פוליטי של ישראל בשל כך.

"אנחנו יכולים להגיד בלב שלם ושקט שהפוטנציאל הוא אדיר וזה אחרי בדיקות של סייסמיקה תלת-מימדית", אמר תשובה. "הגענו להישגים אדירים שיהפכו את ישראל לשחקן חזק וגדול בשוק הבינלאומי".

"לחזק את ישראל"

כאשר נשאל על סוגיית העלאת התמלוגים שדורשת המדינה מתגליות הגז, התייחס לכך תשובה בביטול ואמר כי יש לכבד את סיכומי העבר, וכי שינויים בשלב זה, לאחר התגליות, עלולים להרחיק משקיעים זרים מסקטור חיפושי הגז.

"אנחנו לא צריכים להגיע לסיכום עם האוצר", אמר תשובה. "כשקודחים, קודחים על פי רישיון ואנו פועלים עפ"י אותו רישיון ואותם תנאים. היו בישראל 500 קידוחים עקרים; אותם אנשים שהפסידו את כספם לא יכולים לבקש אותו בחזרה מהאוצר כי הם עבדו לפי רישיון שאמר שאם ימצאו יקבלו ואם לא אז לא. אסור לנו לאבד את המשקיעים האלה ואת המשקיעים הבאים. צריך להמשיך במומנטום החיפושים. זה כוח גיאו-פוליטי שמדינת ישראל זקוקה לו היום יותר מתמיד. מדינת ישראל תהפוך לשחקן גדול בינלאומי ויהיה לה כוח גיאו-פוליטי מול הרבה מדינות".

תשובה נשא דברים זהים בכנס של הפניקס שהתקיים היום, ואמר כי "זהו יום חג לכל אזרחי ישראל. היום מדינת ישראל עצמאית לחלוטין באנרגיה כחול-לבן. התוצאות (של הסקר הסייסמי) מעל ומעבר. בזכות התגלית, ישראל תהפוך לשחקן בשוק האנרגיה העולמי ותספק אנרגיה להרבה מדינות נוספות.

"התוצאות יחזקו את כלכלת ישראל ויבטיחו את חוסנה. בימים קשים אלה המדינה צריכה חיזוק מול מדינות העולם וכולנו צריכים לשמור עליה. רובת ימות השנה יתנוסס דגל ישראל מעל מלון הפלאזה בניו יורק; יש מי שלא אוהב את זה אבל אנו גאים".

מלבד גילויי הגז הטבעי במעמקי הים, תשובה ציין כי ישנם גם סימנים לגילויי נפט. לדבריו, "בנוסף לגז טבעי יש סימנים של נפט בעומקים מתחת לגז".