לא צריך כאן עוד סטארט-אפים

לפי מנקובסקי, אחד מתומכי חוק האנג'לים, ביזור טכנולוגי מרובה הוא המתכון הבטוח לכישלון

השבוע יגיע לכנסת חוק האנג'לים, שאמור לאפשר למשקיעים פרטיים בחברות סטארט-אפ צעירות להכיר בהשקעה כהוצאה מוכרת. התזמון הוא ודאי סמלי, בדיוק בשבוע בו יערך בירושלים כנס השנתי של ה-HTIA, הארגון שהקים אהרון מנקובסקי מקרן פיטנגו על חורבות איגוד קרנות ההון סיכון הישראלי, ה-IVA.

אין בישראל סטטיסטיקה ברורה על השקעות אנג'לים, כלומר - משקיעים פרטיים, שמשקיעים בין עשרות אלפי למיליוני דולרים בחברות סטארט-אפ בשלבי הרעיון. לכן כדאי להציץ בנתונים על פעילות אנג'לים בארה"ב. המרכז למחקר הון סיכון באוניברסיטת ניו-המפשיר מצא כי ההשקעות פחתו ב-2009 ב-8.3% ל-17.6 מיליארד דולר.

על-פי הנתונים, השקעות אנג'לים יצרו בארה"ב 250 אלף משרות ב-2009, כלומר 4.4 משרות להשקעה בממוצע, שהן כ-5% מכול המשרות שנוצרו בארה"ב אשתקד. עם זאת, לטענת עורכי המחקר, חלה ירידה בהשקעות בחברות חדשות, שהיוו רק 47% מכלל ההשקעות, בעקבות "המציאות הכלכלית הקשה, וחוסר התמיכה החקיקתי".

החוק בישראל אמור לספק תמיכה כזו, ולא מעט חברות סטארט-אפ יוכלו, תיאורטית, ליהנות מכספים נוספים. אלא שהמציאות הישראלית, ומרחב המחיה של האנג'לים בכלל, מתרכזים בחברות חדשות. כלומר, ביזמים בעלי רקע טכנולוגי שמגיעים עם רעיון ומבקשים מימון בסיסי. שם, מתחת לרדאר ההון סיכון, נמצא היתרון הגדול של המממנים הפרטיים, וסביר שגם לשם יגיעו רוב כספי האנג'לים שיחליטו להגדיל השקעות אם יאושר החוק.

בהיעדר סטטיסטיקה מעודכנת, ניתן להעריך כי ההשקעות בחברות חדשות מקרב האנג'לים אכן פחתו בישראל ב-2009. השאלה היא האם בישראל של 2010 יש צורך לדחוף להקמת חברות סטארט-אפ חדשות, במקום להתמקד בסיוע לאלו שכבר יצאו לדרך? התשובה הגנרית היא כן, בגלל עתיד ההיי-טק, המדינה, הקטר של המשק, ועוד שלל סיסמאות בנושא. אבל לחברות חדשות יש גם צד שלילי.

בישראל, בניגוד לארה"ב, כוח האדם הרלוונטי להיי-טק נמצא בתעסוקה מלאה, או קרוב לכך. עידוד להקמת חברות חדשות יקל על עובדים פוטנציאלים להקים חברות, וכך יקשה על גיוסם לחברות המבוססות יותר.

בנוסף, הביזור הטכנולוגי הנרחב ממנו סובל מרחב הסטארט-אפים בישראל - כלומר, סטארט-אפ לכל אפליקציה - נוצר בעקבות הנגישות הגבוהה לכספים בתחילת העשור. האם זה מה שהפך את ההיי-טק הישראלי למוצלח? לפי מנקובסקי, אחד מתומכי חוק האנג'לים, ההיפך הוא הנכון - זה המתכון הבטוח לכישלון.