דיווח: מיידוף נעזר במספר קרובים יהודים לביצוע הונאת הענק

לפי אתר פרופאבליקה (propublica) מספר מקורבים יהודיים של מיידוף ידעו על הונאת הענק, עזרו לו להמשיך אותה כשהיה על סף קריסה וגם הרוויחו ממנה הרבה מאוד כסף

פרשת הונאת הפונזי העצומה של ברנרד מיידוף כבר ירדה מזמן מהכותרות והאיש נשפט, הורשע, ונידון "לבלות" את שארית ימיו בכלה. ואולם, אולם מהתביעות האזרחיות וההתנהלויות השונות בבתי המשפט עולים לאחרונה פרטים מעניינים השופכים אור חדש על הפרשה.

כאשר נחשף מיידוף הוא התעקש על כך שהוא היה לבד ואפילו לא בניו, אשתו או עובדים בכירים בעסק שלו לא ידע על ההונאה. אלא שכעת מסתבר, ככל הנראה, כי מעגל מצומצם של אנשים עזר למיידוף, ידע על ההונאה המתרחבת וייתכן שגם נהנה ממנה יותר ממיידוף עצמו.

רשות ני"ע בארה"ב (SEC) והנאמן המופקד על השבת כספי הקרבנות של מיידוף טוענים שחלק מהאנשים השפיעו על הנוכל המורשע מעבר למקובל במקרה של משקיעים רגילים. המסמכים מצביעים על כך שלפחות במקרה אחד ואולי יותר מכך, אותם אנשים סייעו לשמור את ההונאה עם הראש מעל המים וסיפקו מאות מיליוני דולרים במזומן כאשר היא עמדה על סף התמוטטות.

אירווינג פיקארד, נאמן המופקד על החזרת הכסף, תבע חלק מהמוטבים הגדולים של מיידוף, וטען כי "הם ידעו או התעלמו מרצון" מכך שהשתתפו בהונאה. התביעות לא הרחיבו לגבי שאלת התיאום בין אותם מעורבים.

ככל הנראה, למעורבים היו תחומי עניין ורקע דומה ועניין משותף כמו העובדה שרובם הגיעו מניו יורק ומדרום פלורידה והסתובבו בחברה "צפופה" של בתי כנסת ומועדונים יהודיים לאמידים. הם פעלו ביוזמות פילנתרופיות דומות וישבו בהנהלות של מלכ"רים, אוניברסיטאות וישיבות. הדמויות שהוזכרו בתביעות הן בין היתר, קארל שפירו, בן 97, פילנתרופ מבוסטון שעשה את הונו מבגדי נשים לצד השקעות, רוברט יפה, בן 66, חתנו של שפירו, מוריס 'סאני' קון, בן 79, לשעבר שכן של מיידוף שהפך לשותפו העסקי.

אף אחד מהם לא הואשם בתביעה פלילית וכולם הכחישו כל מעורבות לפרשה ודבקו בגירסה כי היו קורבנות של מיידוף. חברי הקבוצה נהנו מרווחים של 10%-12% לשנה, נהנו מדיווחים מפורטים הרבה יותר משאר המשקיעים של מיידוף