ביניש: "יש להעניק עצמאות ניהולית למערכת בתי המשפט"

בטקס הענקת תואר דוקטור של כבוד מהאוניברסיטה העברית קוראת נשיאת העליון להפרדת מערכת בתי המשפט ממשרד המשפטים ולכינון חוקה מלאה בישראל

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, קוראת שוב להפריד את מערכת בתי המשפט ממשרד המשפטים, ולהעניק לה מעמד של רשות עצמאית לגמרי. ביניש צפויה לשאת דברים הערב (א') בטקס קבלת תואר ד"ר לשם כבוד מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים בירושלים.

לדבריה, "יש להעניק למערכת בתי המשפט עצמאות ניהולית שתשלים ותחזק את עצמאותה השיפוטית-מהותית". היום נושא שר המשפטים בסמכויות הניהול של מערכת בתי המשפט וממנה בפועל את מנהל בתי המשפט, ממנה בשיתוף נשיא העליון את נשיאי בתי המשפט השונים, ועומד בראש הוועדה לבחירת שופטים.

עוד קוראת ביניש להשלים את מפעל כינון החוקה. "יש לפעול לכינונה של חוקה שלמה, תחילה על-ידי השלמת פרקיה שהם חוקי היסוד, אך בסופה של דרך בכינון חוקה שלמה שתבטיח את קיומם של המוסדות הדמוקרטיים בישראל ואת זכויות האדם. חוקה שעל עקרונותיה ועל ערכיה נוכל כולנו להישען, כדי שניתן יהיה להמשיך ולפתח את המשפט ואת ערכי החוקה החוק והמשפט בסביבה חוקתית ראויה".

לצד זאת, קוראת ביניש להגדיל את היקף תקצובה של מערכת בתי המשפט. "לא נוכל לאורך ימים להמשיך ולמלא את השליחות והמחויבות לציבור, לא הקצאת משאבים שיסייעו למערכת המשפט למלא את ייעודה ויאפשרו לה לקיים את מקומה הראוי, לשפר את יכולותיה ולהעניק לכל אדם בישראל ביטחון אישי, סעד משפטי ואכיפה יעילה", היא אומרת, "ראוי להגדיל באופן משמעותי את מספר השופטים במערכת, לתת לה כלים מעשיים לשם מימוש יעדיה, להנהיג רפורמה במבנה הערכאות השיפוטיות בישראל, שתאפשר לבית המשפט העליון למלא את תפקידו המובהק ולהקים מבנים ובתי משפט נוספים שיכבדו את הבאים בשעריהם".

נשיאת העליון קוראת גם להוציא את בית המשפט העליון מהמאבקים המתחוללים בזירה הפוליטית ולהימנע מהקמת בית משפט חוקתי ששופטיו ייבחרו על בסיס פוליטי: "נוכח התפקיד שיש לבית המשפט העליון בדמוקרטיה הישראלית, יש להוציאו מהמחלוקת המתחוללת בזירה הפוליטית, ויש להגן עליו מפני כוונת להפכו למוסד המבוסס על ייצוג פוליטי. מערך פוליטי כזה או אחר איננו חלק מההוויה השיפוטית. לשם כך קיימות זרועות שלטוניות אחרות שבהן הייצוג הפוליטי חיוני ומהווה את הכרעתו הדמוקרטית של הרוב. הזרוע השיפוטית נשענת על אמון הציבור, אך לא על פופולריות".