יחימוביץ': "הפכנו לאוליגרכיה, מונרכיה של בעלי הון וסכנה לדמוקרטיה הישראלית. יש להם יותר כוח מכולם"

יו"ר ועדת הכספים גפני בדיון על הריכוזיות במשק: "יש קבוצת אנשים לא גדולה שמחזיקה את כל המשק - ואין לממשלה ולכנסת מה לומר" ■ יחימוביץ': "במו ידינו אנחנו תורמים לריכוזיות במשק. כמה לחץ הופעל על מנת שלמשפחת עופר תהיה שליטה מוחלטת על משק החשמל?"

"מה שמשלמות חברות הגז למדינה זה מצחיק מאוד. אלה משאבים שניתנו לכולנו. אנחנו המדינה שגובה הכי מעט תמלוגים בגין משאבי טבע. יש כאן משאב משותף שניתן לאיש אחד - שזה דבר שאסור שיהיה" - כך אמר היום (ב') יו''ר ועדת הכספים משה גפני, בדיון בוועדה בנושא הריכוזיות במשק.

"אני מציע לשנות את השיעורים, אפילו רטרואקטיבית", אמר גפני. "חייבים לעשות רה-ארגון אמיתי. אז שיגידו שזה גזל של רכוש פרטי (אמירה של יצחק תשובה, מבעלי דלק קידוחים - א.פ)".

"ישנה קבוצת אנשים לא גדולה שמחזיקה את המשק כולו ואין לממשלה ולכנסת מה לומר. צריכים להתמודד עם הדבר הזה. אני לא יודע איך, אבל צריכים לדון בזה - כי זה נושא מרכזי. לדבר הזה עלולות להיות השלכות לא טובות".

יחימוביץ': "מונרכיה של בעלי הון"

"אני מודאגת מהריכוזיות אבל לא פחות מהדיונים על הריכוזיות", אמרה בדיון ח"כ שלי יחימוביץ'. "זה הפך ל'נפתור את הריכוזיות-נפתור את כל הבעיות'. אני שומעת שאומרים 'צריך לטפל בשכר הבכירים- אבל קודם לטפל בכל הריכוזיות. שכר הבכירים זה הפיצ'פקעס'. אז ברגע שאומרים לי לא לדון בנושאים קונקרטיים - זה כאילו שרוצים לברוח".

"הדיון בריכוזיות הפך ל'פתרון האולטימטיבי להימלטות מדיון על דברים קונקרטיים'", המשיכה יחימוביץ'. "אנחנו כבר לא מדברים על סכנה ליציבות המשק, אלא סכנה לדמוקרטיה הישראלית. שיהיה ברור: זה כבר לא קפיטליזם - זאת אוליגרכיה, זו מונרכיה של בעלי הון. לאנשים הללו יש יותר עוצמה מכולם - כולל חברי כנסת, למרות שהם לא עומדים לבחירה כל 4 שנים. בערוצים המסחריים לא יהיו לך לעולם תחקירים רציניים על המשפחות הללו - כי הם בעלי הזכייניות, או כי אין רצון להסתבך עם המפרסמים הגדולים".

"היה דיון על ערבויות לספקי חשמל פרטיים", הדגימה יחימוביץ'. "הגיעו המון לוביסטים ועורכי דין של החברה לישראל ואמרו - או לנו או לאף אחד. מה עמד מאחורי הקלעים? כמה לחץ הופעל על מנת שלמשפחת עופר תהיה שליטה מוחלטת על משק החשמל בישראל? זאת דוגמה קלאסית לאיך שאנחנו במו ידינו תורמים לריכוזיות במשק".

ירום אריאב: להפסיק עם ההתלהמות

ירום אריאב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר, אמר: "הסוגייה הזו מחייבת טיפול של הממשלה ושל הכנסת. אם לא נעשה כאן שינוי כיוון נהיה במקום אחר. מה שמחזק אותי בעמדותיי זה דווקא המשבר האחרון. כולנו אומרים איך טיפלנו טוב במשבר. המשבר הדליק נורות אדומות בדיוק בהקשר הזה. המשק שלנו נולד כמשק ריכוזי, בגלל הממשלה, בגלל ההסתדרות, החסמים. ב-20 שנים האחרונות רואים תהליכים של ביזור הכוח והגברת התחרות".

"במשק קטן כמו שלנו יש נטייה טבעית לריכוזיות. במבחן התוצאה כל המהלכים לא הושלמו. הרכוש עבר מידיים ציבוריות לחברות פרטיות, אבל אל מעט מאוד חברות או אנשים. יש סיבות כלכליות מאוד טובות להיווצרות מרכזי הכוח הללו. צריכים להוציא מהז'רגון את ההתלהמות. לא להשתמש במונח "משפחות", אין כאן משפחות, זה נשמע כמו 'משפחות פשע'. פשוט הרגולטור צריך להסדיר את זה".

עוד אמר אריאב: "הציבור ומי שרוצה בטובתו צריך ליצור מערכת רגולטורית, כי השאיפה הלגיטימית הזו פוגעת בציבור הרחב. ההשלכות הן פגיעה בתחרות - שתפגע בצמיחה במשק, כי זה מקצה מקורות בצורה לא יעילה. גם האלמנט של חדשנות נפגע. אגב, תראו מה קורה בהיי-טק שיש בו ביזור מקסימאלי. התחרות שם יוצרת חדשנות. יש גם סכנה ליציבות המערכתית. תמיד אמרו שהבעיה העיקרית היא בבנקים, אבל במשבר הזה ראינו את זה בכל המערכת".