הלך שר התשתיות אצל טייקון הגז

מה זו ההסתודדות החייכנית הזו, "הרמת כוסית" עם תשובה, בשעה שענייניו נידונים ברותחין?

"פראבדה"? "צ'ה גווארה"? מאיפה מביא שר התשתיות הלאומיות של ישראל, עוזי לנדאו, את רמת ההתבטלות הזו? מה זו ההסתודדות האישית החייכנית הזו, "הרמת כוסית" עם יצחק תשובה, כאשר בעצם הימים הללו דנה בעניין התמלוגים ועדה מקצועית שאליה שלח לנדאו עצמו שני נציגים?

בשביל מה שותף לנדאו לוועדה אם לא כדי לשמוע, קודם כל, את טיעוניה המקצועיים? אם אין לו עניין בזה, אם הוא יודע יותר טוב מכולם, אם הוא לא מצליח לעמוד בלחץ, אז שימשוך משם את אנשיו.

לפני כחודש הודיעה ממשלת אוסטרליה כי היא מבקשת להגדיל את המסים שמשלמות חברות הכורות משאבי טבע. בתוך פחות מיממה נשטף האי הגדול במסע לחצים מתוקשר, יחסי ציבור, לובי, ואיומי חברות מקומיות וזרות למשוך השקעות ולבטל את כל ההשקעות המתוכננות. העיתונות המקומית החלה לבדוק את עלויות העתק של מסע השתדלנות שכוון לאיומים ואזהרות על דעת הקהל האוסטרלית.

בתגובה החלה גם הממשלה האוסטרלית במסע הסברה משלה. ראש הממשלה קווין רוד אמר שממשלתו עומדת על דעתה לשנות את הכנסות המדינה ממשאבי טבע, כולם, כולל אלה שכבר בפעילות. מה הפתרון שמצאו באוסטרליה? הממשל האוסטרלי מקיים התחשבנות מס למשאבי טבע על פי הגדרת "רווחים סבירים". על כל רווח שמעל לרווח הסביר מוטל היום מס של 40%. בשנת 1987 הוגדר שרווח סביר הוא כל תשואה שמעל ל-11%, כך שבגין כל רווח שמעל לזה משלמים 40% מס. עכשיו מתכוונת הממשלה האוסטרלית להגדיר מחדש את הרווח הסביר ולהעמיד אותו על תשואה סבירה של 6%.

זה לא בישראל, לא במדינה שהוציאה פעם את "פראבדה" ולא במדינות שבהן חי צ'ה גווארה. זה באוסטרליה, מדינה מערבית מתקדמת לכל דבר. האוסטרלים לוקחים דוגמה מאירועים דומים שהיו לפני כמה שנים בקנדה.

הוועדה תהפוך לכלי ריק

שר האוצר יובל שטייניץ, מיוזמתו, ויש לציין את האומץ האישי שלו, הקים ועדה מקצועית. ראש הממשלה בנימין נתניהו נותן גיבוי, עיקר הלחצים עליו הם מהממשל האמריקני.

ההתלהטות הנוכחית החלה כי מסתמן רוב ברור בוועדה להגדיל את התמלוגים וגם להחיל את המסקנות הצפויות על קידוח לוויתן. בקידוח לוויתן אין עדיין גילויי נפט או גז - יש סקירה סיסמית המעלה הסתברות נאה, של 50%, למציאת גז. אם לנדאו יחריג את לוויתן, הוא הופך את הוועדה, בהשתתפותו, לכלי ריק.

ואם כבר רוצה השר לנדאו לדקדק אפשר להזכיר לו שההערכות על לוויתן התקבלו רק אחרי הקמת הועדה. משום כך, אין פה שינוי כללי משחק. מה גם שלתשובה יש גם את קידוחי ים תטיס, ובגובה התמלוגים שםה נראה שאף אחד לא הולך לגעת. בניגוד למה שקורה באוסטרליה. בניגוד למה שקרה בקנדה.