הנכונות לרכוש דירה חזרה לטפס

מדד אמון הצרכנים: חודש מאי מחק את הירידות של אפריל, בניגוד לצעדי בנק ישראל; עלייה חדה במספר המתלבטים ■ עלה בשליש מספר הנשאלים שמעוניים לרכוש דירת יד שנייה

האם בבנק ישראל מצליחים המפקח חזקיהו והנגיד פישר לצנן את בועת הנדל"ן? אם נשפוט לפי מדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" בשיתוף קסלמן קסלמן PwC, הדעות על כך חלוקות; אם באפריל ירד שיעור הנכונות לרכוש דירה בחצי השנה הקרובה ל-6.1% בלבד מקרב הנשאלים, במאי כבר עלה שיעור הנכונות וחזר לרמתו בחודש הקודם - 8.5%.

לא מדובר רק במחיקה של הירידה באפריל, אלא בשינוי מגמה כלפי מעלה, לראשונה מאז פברואר האחרון (אז הגביל חזקיהו את הבנקים במתן אשראי לקבוצות רכישה), שהתרחש בחודש בו הטיל הגבלה אחרת - על מתן משכנתאות גדולות ביחס לערך הדירה.

נתוני המגמה, שיש שיגידו שהם מהימנים יותר (אך מתונים יותר) מהנתון החודשי גרידא, דווקא הגיבו הפוך - והמשיכו לרדת זה החודש השני. במאי ירדו הנתונים על בסיס ממוצע נע תלת-חודשי ל-7.7%, הרמה הנמוכה מאז אפריל 2009.

מה שבולט לעין הוא שבקרב הנכונים לרכוש דירה בזמן הקרוב, מספרם של המתלבטים גדל: חלה עלייה של למעלה מ-50% במספרם תוך חודש, והם מהווים 3.1% מהנשאלים כולם, כך שייתכן שמאמצי בנק ישראל מביאים להתלבטות מחודשת בדבר רכישת דירה.

גם במשרד הבינוי והשיכון, שם מתבססים על נתוני מס רכוש ומס שבח, לא נמצאה עקביות: לאחר שבחודשיים הראשונים של 2010 נרשמה ירידה במספר העסקאות, שבה וחלה עלייה במארס, החודש האחרון שלגביו עודכנו נתונים.

למעשה, מספר העסקאות במארס (9,122) הוא הגבוה מאז יולי, חודש לאחר שמספרם הגיע לשיא - 10,817 עסקאות. מתוכם, שיעור הדירות החדשות שנרכשו במארס עלה ל-24%, סמוך לקצה העליון של הטווח בו נע חלקם בעוגה בשנה החולפת, בין 19% ל-27% מכלל העסקאות.

בין אלו שאינם מתלבטים, חלה ירידה זניחה בלבד במתכוונים לרכוש דירה חדשה בחצי השנה הקרובה (1.5% מכלל הנשאלים). לעומתם, ב(ל-3.1% מ-2.3% מכלל הנשאלים), וייתכן שמכך ניתן להסיק כי בקרב הציבור מחלחלת ההכרה שרמת המחירים של בתים חדשים גבוהה.