על המניה שהמליץ לי השכן

משיחות המרפסת בין שכנים: האם להשקיע בסקטור הגז אחרי שהשלים זינוק מרשים?

לפי החישוב שלי, השכן ממול צריך להיות מיליונר. אמנם את הסובארו החלודה שלו הוא לא מחליף כדי לא לנקר עיניים, והעבודה במפעל היא בבחינת תרפיה של ממש, כך הוא טוען.

אבל בבורסה זה כבר משהו אחר, בבורסה הוא שחקן בליגה של גדולים. תמיד הוא יודע מתי לצאת ומתי להיכנס, וכשמניה זינקה לאחרונה, מסתבר שבחברה הזו הוא אוסף מניות כבר שנים. ככה זה כשיש לך 20 שנות ניסיון בהימורים.

האיש המרגיז הזה בעל מגע הזהב הוא השכן של כולנו, ותגלית הגז האדירה מסוף השבוע החולף הביאה אותו שוב לצאת בפזמונים. אלא מה, כשאחרים מרוויחים גם אנחנו רוצים, והינה שטף את הארץ גל של ספקולנטים טריים שזה עתה נולדו. את המהמרים החדשים לא מעניין כמה כסף באמת הפסיד השכן האומלל במשך השנים, ואלה מעדיפים דווקא להישען על הפנטזיות והסיפורים.

בסביבה דינאמית כמו שוק ההון תמיד תהיה איזו מניה תורנית שזינקה, ותמיד יהיה גם מי שהחזיק בה לפני שהתקבל המידע שהכפיל את שוויה. אבל על כל השקעה שהכפילה שווי ישנן עשרות אחרות שירדו לטמיון והסתיימו בלילות ללא שינה, ועליהן לא תזכו לשמוע.

ועדיין נשארנו עם השאלה, האם כדאי להשקיע במניה שזה עתה זינקה?

הפתרון לסוגיה מצוי במניע, התחושה שמציפה בנו את המוטיבציה הפתאומית להצטרף לחגיגה. רכישת שותפות בהונה של חברה צריכה להיעשות עפ"י תחזיותינו לגבי הרווחיות העתידית של אותה חברה והתמורה הצפויה לבעלי המניות. אם האנליזה שבצעתם היא זו שדוחקת בכם לקבל החלטה מושכלת ולרכוש המנייה, אז לא מעניין כמה היא זינקה אתמול, ושיהיה בהצלחה.

כשל המהמרים

לעומתו, רכישת המניה מתוך מטרה "לעשות מכה" ולהכפיל את הכסף בזמן קצר, היא אחת הטעויות הנפוצות ביותר של המהמר הקטן. המחשבה כאילו המהלך של אתמול ישחזר עצמו גם בתקופת ההימור שלנו, סטטיסטית, תיועד לכישלון במבחן התוצאה.

"כשל המהמר" כינה את התופעה הכלכלן היהודי לודוויג פון מיזס, לפיה קיימת בקרבנו הנטייה למצוא קשר בין מאורעות בלתי תלויים, כאלה שאין ביניהם קשר בפועל. מחקרו העלה כי אנשים יעריכו סבירות גבוהה יותר לנפילת מטבע הוגן על צד הפלי בהטלה הבאה, לאחר מספר הטלות רצופות שבהן נפל המטבע על צד העץ. טעות מרה, כל הטלה היא מאורע בפני עצמו וההטלות הקודמות לא ישפיעו על ההסתברות בהטלה הבודדת הבאה.

אך האם מדובר במאורעות בלתי תלויים גם בעולם ההשקעות הפיננסיות כמו בהטלת מטבע? מסתבר שלטווח הקצר לא, שכן המשקיעים הם אלה שיוצרים את הקשר בין שהתרחש אתמול למה שיתרחש מחר. והרי לא חסרים במחוזותינו שכנים ברברנים שמזינים את דמיונם של מהמרים קטנים, והם אלה שיביאו גם ביום שאחרי להמשכה של המגמה החיובית במניה שזינקה, גם אם לא תהיה הצדקה כלכלית או מתמטית למהלך.

חשק עז להסתכן

המסרים ששוגרו מכנס האנליסטים ביוסטון בסוף השבוע החולף פיזרו במעט את עננת אי הודאות לגבי פוטנציאל הגז הגלום במבנה לוויתן, ויחידות ההשתתפות של המחזיקות ברישיון זינקו בהתאם. אולם עדיין קיימת אי ודאות רבה ועד השלמת הקידוח המתוכנן לעוד חצי שנה, לא צפוי להתווסף מידע מהותי שיצדיק מהלך חריג נוסף. עד אז יש לצפות בעיקר לתנודתיות חריפה על בסיס שמועות. הסבלנות כנראה תשתלם, אבל ספק אם יש מקום לצפות ל"מכה" מהירה בזמן הקרוב.

אם תגלית הגז העירה אתכם משנתכם העמוקה וחפצה נפשכם בהשקעה בסיכון גבוה כך פתאום ביום בהיר אחד, עצרו וחישבו. השקעה במניות צריכה להיעשות בפיזור רחב ולאורך זמן, כדי להגדיל את הסיכוי להשגת התשואה הצפויה.

חכמים לימדו אותנו שהדשא של השכן לא באמת ירוק יותר, וההצלחות הפיננסיות שלו לא עולות על הכישלונות - הוא פשוט בחר שלא להציג אותם בפנינו. בוודאי תשמחו לדעת שהוא לא באמת התעשר בזמן שאתם נשארתם מאחור.

  1. אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  2. eldar@astrateginvest.co.il
  3. האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד