מדד הביורוקרטיה: התמ"ת - המשרד הכי לא נוח לעסקים

הכי נוח לעסקים - משרד התחבורה ■ שיפור קל בביורוקרטיה של משרדי הממשלה ברבעון הראשון ■ לין: "צמיחת המגזר העסקי אינה מותנית בקבלת כספים מהמדינה אלא בצמצום הבירוקרטיה"

דווקא התמ"ת, שמבצע מהלכים מהותיים להתייעלות ולקידום עסקים, בעיקר מאז פרוץ המשבר הכלכלי הגלובלי, הוא המשרד שנגוע בביורוקרטיה הכי מסורבלת. כך עולה מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ איכות השירות מקבוצת גיאוקרטוגרפיה, שמתפרסם אחת לרבעון. ברף החיובי של המדד ניצב משרד התחבורה כמשרד הנוח ביותר לעסקים מבין משרדי הממשלה.

עפ"י המדד, ברבעון הראשון של 2010 אמנם נרשם שיפור בביורוקרטיה של משרדי הממשלה, אבל עדיין לישראל אין מה להתגאות בביורוקרטיה שלה.

באשר למדד הביורוקרטיה, הרי שהוא בודק את איכות השירות וחוויית הלקוח במשרדי הבריאות, התמ"ת, האוצר, הפנים, התחבורה והמוסד לביטוח לאומי, ומורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפנייה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד הנוכחי בחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים, כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרד האוצר ואחרים.

המדד השתפר ברבעון המדווח לרמה של 6.79, מרמה של 6.5 כשפורסם לראשונה בספטמבר 2008, אבל הציון עדיין רחוק מעמידה בסטנדרטים הנהוגים במשק. על פי ניסיונה המחקרי של חברת SQ איכות השירות, הנורמה הממוצעת של איכות השירות בקרב חברות פרטיות נעה סביב ה-8.15, ואילו הציונים הנמוכים בחוויית הלקוח במגזר העסקי נעים סביב 7.3.

משרד התמ"ת: "נפיק לקחים"

מהמדד עולה, כי זמן הטיפול בפניות בגופים הממשלתיים עומד בפועל על פי 2 מאשר הזמן הסביר לטיפול, לתפיסת בעלי העסקים. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו שבועיים, בעוד שזמן הטיפול בפועל עומד על כמעט 4 שבועות.

ביורוקרטיית יתר נמדדה בפניות למשרד האוצר לטיפול בנושא מע"מ (זמן טיפול בפועל עמד על 2.2 שבועות) וכשפונים לביטוח לאומי לטיפול בתאונות עבודה ו/או ביטוחים (זמן טיפול בפועל: 7.66 שבועות). בשני מוסדות אלו יחס זמן טיפול בתהליך בפועל לעומת זה שנתפס כסביר נאמד בפי 2.4.

המדד מצביע על ביורוקרטיה פחותה כשעסקים פונים למשרד הפנים להוציא/לחדש דרכון (זמן טיפול בפועל: 3-4 ימים בממוצע) ולמשרד הבריאות להוציא רישיון לעסק (זמן טיפול בפועל: 6.5 שבועות בממוצע). היחס בין זמן הטיפול בתהליך בפועל לעומת זה שנתפס כסביר נע בין פי 1.2 בהוצאת דרכון לפי 1.4 ברישיון עסק במשרד הבריאות.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "הנתונים אותם אנו מכירים בכל הקשור במתן שירות של המשרד לקהלים השונים לא עולים בקנה אחד עם מה שהוצג לנו בפנייה זו. נשמח לקבל את הסקר על מנת שנוכל להתייחס ולא את ההודעה לעיתונות שלא אומרת דבר על הממצאים. אמירה ללא ממצאים אינה מאפשרת להתייחס באופן ענייני למדד בכלל ולליקוייו בפרט אם אכן קיים כאלה. לאחר לימוד הדו"ח נשמח להפיק לקחים ולהשתפר היכן שצריך".

עוד מציין התמ"ת, כי בדיקה שקיים מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת ומתייחס למדד הקודם שפורסם ב- 2009, העלה כי מתוך 2,200 עסקים שנסקרו נמצאו 350 עסקים רלוונטיים לפעילות משרד התמ"ת בכל ארבעת רבעוני הסקרים.

המשרדים הביורוקרטים, מהקל אל הכבד

1) משרד התחבורה עם ציון 7.45

2) משרד הפנים - 7.21

3) משרד הבריאות - 6.74

4) ביטוח לאומי - 6.61

5) משרד האוצר - 6.38

6) משרד התמ"ת - 6.36