מדד הביורוקרטיה: התמ"ת - המשרד הכי לא נוח לעסקים

על פי המדד, משרד התחבורה הכי נוח לעסקים ■ שיפור קל בביורוקרטיה של משרדי הממשלה ברבעון הראשון אבל המצב עדיין בעייתי

דווקא משרד התמ"ת, שעושה צעדים מהותיים להתייעלות ולקידום עסקים - בעיקר מאז פרוץ המשבר הכלכלי הגלובלי - הוא המשרד שנגוע בביורוקרטיה הכי מסורבלת. כך עולה ממדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ איכות השירות מקבוצת גיאוקרטוגרפיה, המתפרסם אחת לרבעון. ברף החיובי של המדד ניצב משרד התחבורה כמשרד הנוח ביותר לעסקים מבין משרדי הממשלה.

על פי המדד, ברבעון הראשון של 2010 אמנם נרשם שיפור בביורוקרטיה של משרדי הממשלה, אך עדיין לישראל אין מה להתגאות בביורוקרטיה שלה. מדד הביורוקרטיה בודק את איכות השירות וחוויית הלקוח במשרדי הבריאות, התמ"ת, האוצר, הפנים, התחבורה והמוסד לביטוח לאומי, ומורכב מזמינות נציגים, זמן הטיפול בפנייה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד הנוכחי בחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים, כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון ותשלומים למשרד האוצר.

המדד השתפר ברבעון המדווח לרמה של 6.79, מרמה של 6.5 כשפורסם בראשונה בספטמבר 2008, ואולם הציון עדיין רחוק מעמידה בסטנדרטים הנהוגים במשק. על פי ניסיונה המחקרי של חברת SQ איכות השירות, הנורמה הממוצעת של איכות השירות בקרב חברות פרטיות נעה סביב 8.15, ואילו הציונים הנמוכים בחוויית הלקוח במגזר העסקי נעים סביב 7.3.

מה זה "סביר"?

מהמדד עולה כי זמן הטיפול בפניות לגופים הממשלתיים עומד בפועל על פי שניים מאשר הזמן הסביר לטיפול, לתפיסת בעלי העסקים. להערכת העסקים - הזמן הסביר הממוצע לטיפול בפנייה הינו שבועיים, בה בעת שזמן הטיפול בפועל הינו ארבעה שבועות בקירוב.

ביורוקרטיית יתר נמדדה בפניות למשרד האוצר לטיפול במע"מ (זמן טיפול בפועל - 2.2 שבועות) וכשפונים לביטוח לאומי (זמן טיפול בפועל - 7.66 שבועות). בשני המוסדות, יחס זמן טיפול בתהליך בפועל לעומת זה שנתפס כסביר נאמד בפי 2.4.

המדד מצביע על ביורוקרטיה פחותה כשעסקים פונים למשרד הפנים להוציא/לחדש דרכון (זמן טיפול בפועל - 3-4 ימים בממוצע) ולמשרד הבריאות להוציא רישיון לעסק (זמן טיפול בפועל - 6.5 שבועות בממוצע). היחס בין זמן הטיפול בתהליך בפועל לעומת זה שנתפס כסביר נע בין פי 1.2 בהוצאת דרכון, לפי 1.4 ברישיון עסק במשרד הבריאות.

ממשרד התמ"ת נמסר בתגובה: "הנתונים אותם אנו מכירים בכל הקשור במתן שירות של המשרד לקהלים השונים לא עולים בקנה אחד עם מה שהוצג לנו בפנייה זו. נשמח לקבל את הסקר על מנת שנוכל להתייחס, ולא את ההודעה לעיתונות שלא אומרת דבר על הממצאים. אמירה ללא ממצאים אינה מאפשרת להתייחס באופן ענייני למדד בכלל ולליקוייו בפרט - אם אכן קיימים כאלה. לאחר לימוד הדו"ח נשמח להפיק לקחים ולהשתפר היכן שצריך".

עוד מציין התמ"ת, כי בדיקה שקיים מינהל מחקר וכלכלה במשרד ומתייחסת למדד הקודם שפורסם ב-2009 העלה כי מתוך 2,200 עסקים שנסקרו נמצאו 350 עסקים רלוונטיים לפעילות משרד התמ"ת בכל ארבעת רבעוני הסקרים.