מאז השקת ה-iPhone הראשון של אפל מניית נוקיה התרסקה

בשלוש השנים האחרונות אפל עקפה את נוקיה בסיבוב, כשעל הדרך היא גונבת לה נתחי שוק משמעותיים בשוק הטלפונים החכמים ומעמידה בסימן שאלה את יכולתו של הענק הפיני לחזור לימי גדולתו

את שלוש השנים האחרונות אולי פקה קלאסבו לא ישכח, ולאו דווקא בהקשר חיובי. קלאסבו, מנכ"ל יצרנית הסלולר הפינית נוקיה, נאלץ במהלך תקופה זו לראות כיצד אפל האמריקנית, תחת השרביט של המנכ"ל סטיב ג'ובס, עוקפת אותה בסיבוב עם השקת ה-iPhone הראשון, כשעל הדרך היא גונבת לה נתחי שוק משמעותיים בשוק הטלפונים החכמים ומעמידה בסימן שאלה את יכולתו של הענק הפיני לחזור לימי גדולתו.

ההכנסות ירדו

אם לא די בכך, ההצלחה המסחררת של האייפון, וכפועל יוצא הזינוק בהכנסות וברווח הנקי של אפל, נתנו את אותותיהם גם במחיר מניית נוקיה. בעוד מניית אפל הכפילה את שווייה במהלך שלוש השנים האחרונות, והחברה נסחרת כיום לפי שווי של 228 מיליארד דולר, נוקיה ראתה רק את הדרך מטה.

המניה של נוקיה איבדה במהלך אותה תקופה שני שליש משווייה והחברה נסחרת כיום לפי שווי 35 מיליארד דולר. במקרה או שלא, אתמול התרסקה המניה למחיר שפל חדש, ולא נופתע אם להשקת הגרסה הרביעית במספר של האייפון הייתה יד בדבר.

העליונות של האייפון לא באה לידי ביטוי רק במחיר המניה, ומבט על תוצאותיה הכספיות של האחרונה מוכיח זאת. אם בשנת 2007 עמדו הכנסות החברה על 51 מיליארד אירו, אשתקד הן התרסקו לרמה של 41 מיליארד אירו. במקביל, רווח נקי של 7.2 מיליארד אירו בשנת 2007 נחתך אשתקד לרמה של 891 מיליון אירו בלבד.

אם לא די בכך, המצב הנוכחי של נוקיה מקשה על חלק ניכר מהאנליסטים המכסים את החברה להאמין בעתידה. שני שליש מהם מעניקים למניה המלצת "החזק", משמע - לא להגדיל את הפוזיציה במניה.