שטייניץ א': להעלות התמלוגים; שטייניץ ב': תמלוגים גבוהים מדי

היום אמר שר האוצר כי אסור למדינה להיכנע ללחצים ועליה להעלות התמלוגים על הגז ■ באפריל כתב כי השיעור מקובל ואף גבוה ■ ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "להערכתנו העלאת התמלוגים יכולה לגרום לעלייה במחיר לצרכן רק אם לא תהיה תחרות"

האם שר האוצר יובל שטייניץ תומך בהעלאת התמלוגים למדינה על תגליות הגז או מתנגד לה? לפי הצהרותיו היום (ג'), בכנס השנתי של איגוד תעשיית ההיי-טק (HTIA), הוא תומך בהעלאה נחרצות וקובע כי המדינה חייבת ליהנות ממשאבי הגז. "אי אפשר להגיד שמשום שהמדינה נהגה בשלומיאליות ונכנעה ללחצים, היא חייבת להמשיך בכך", אמר היום השר בנאומו בכנס ההיי-טק. שטייניץ אף הבהיר לפני כמה ימים לחברי וועדת ששינסקי לבדיקת תמלוגי הגז שמינה, כי "המצב הנוכחי שבו התמלוגים נמוכים לעומת מקומות אחרים בעולם אינו יכול להישאר על כנו".

ואולם במענה לשאילתה שהגישה חברת הכנסת שלי יחימוביץ', ב-11 באפריל, יומיים לפני ההכרזה על מינוי ועדת ששינסקי, הביע שר האוצר דעה שונה לחלוטין. "שיעור התמלוגים בישראל הוא שיעור המקובל במדינות דמוקרטיות ואף נחשב מעט גבוה עבור מאגרים במים עמוקים אשר בהם תהליך הפיתוח וההפקה מורכב ביותר".

אז לאיזה שטייניץ להאמין? שטייניץ מודל יוני 2010 מבהיר כי העלאת התמלוגים תחול גם על רישיונות שכבר חולקו, ושבכוונתו להפסיק את "הרשלנות והשלומיאליות שבהם נהגה מדינת ישראל 62 שנה". שטייניץ מודל אפריל 2010 כי "שינוי רטרואקטיבי של השיטה עבור רישיונות שכבר ניתנו ובוצעו בגינם השקעות הוא בעייתי משפטית ועקרונית".

עוד נקודה מעניינת שמעלה שטייניץ "הישן" בתשובה ליחימוביץ' היא כי העלאת התמלוגים עשויה להתגלגל בסופו של דבר על הצרכנים באמצעות העלאת מחירי הגז. "יש לזכור כי העלאת שיעור התמלוגים תשורשר בחלקה למחיר לצרכן", כותב ליחימוביץ' שר האוצר ב-13 באפריל. לעומת זאת, שטייניץ "החדש" מאמין כי העלאת התמלוגים תביא לכך "שכל ישראל תיהנה מהתגליות".

"על האזרחים לצאת נשכרים"

בכנס השנתי של ההיי-טק היום מחזק שר האוצר את עמדת התמיכה בהעלאת התמלוגים "אי אפשר להגיד שמשום שנכנעו בעבר ללחצים בעבר צריך להיכנע ללחצים גם בעתיד" - אמר היום שטייניץ. לדבריו, הוא מעריך את איש העסקים יצחק תשובה, אך גם למדינה יש זכות ליהנות מתגליות הגז.

"אם אכן מדובר בהיקפים של מאות מיליארדי דולרים, זה אירוע מאקרו כלכלי בעל חשיבות עצומה ותרומה לעתיד המפעל הציוני. מדובר בסכומים בהיקפים בלתי נתפסים. אנחנו חייבים לוודא שמדינת ישראל ואזרחיה ייהנו מהמשאבים האלו. לא כפי שזה קורה בקובה, אבל לפני אותם הסטנדרטים שמקובלים במערב, באירופה ובמדינת מערביות אחרות. אני לא נכנס לאחוזים, הקמתי ועדה מכובדת שבודקת והיא אמורה לבחון את העניין במונחים בינלאומיים.

"ודאי שמי שהשקיע צריך להרוויח, רווח סביר כמו במדינות אחרות. מצד שני, גם המדינה ואזרחיה צריכם לצאת נשכרים מכך כמו במדינות דמוקרטיות אחרות. באוסטרליה למשל שינו עכשיו את שיטת המיסוי על משאבי טבע וגם בבריטניה. "אין לי ספק שכאן אנחנו צריכים להיות עם היד על הדופק. משאבי טבע אדירים יש בהם ברכה, אבל היו מדינות שבהן היו במשאבי הטבע גם תופעות שליליות. מדינת ישראל חייבת לנהוג במשאבים האלו בצורה חכמה וליהנות מהמשאבים האלו".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "להערכתנו העלאת התמלוגים יכולה לגרום לעלייה במחיר לצרכן רק אם לא תהיה תחרות. הדברים ייבחנו במסגרת הוועדה שתמצא את האיזונים הנכונים בין הדברים".

גורמים באוצר הוסיפו כי התשובה נמסרה לפני שנערכה בדיקה מקיפה של הנתונים וכי מאז השתנתה תמונת המצב הגורמים הדגישו כי "אף אחד לא סימן מראש מטרות לבדיקה".