שומרות על הריכוז: 7 קבוצות מחזיקות בכ-45% משוק האג"ח

יתרות האג"ח של קבוצת אי.די.בי מסתכמות בכ-32 מיליארד שקל ערך נקוב, ומהוות 13.7% מסך יתרות האג"ח במשק הישראלי - שנייה רק ליתרות האג"ח של מדינת ישראל, שמהוות 13.8% מסך היתרות

על עוצמתה של קבוצת אי.די. בי שבשליטת נוחי דנקנר ניתן היה ללמוד היום מהנתונים שהציגה בפורום שוק החוב רו"ח מרב בן כנען-הלר, סמנכ"לית במידרוג, לגבי יתרות האג"ח של קבוצות העסקים המרכזיות הנסחרות בארץ. לפי הנתונים, יתרות האג"ח של קבוצת אי.די.בי מסתכמות בכ-32 מיליארד שקל ערך נקוב, ומהוות 13.7% מסך יתרות האג"ח במשק הישראלי - שנייה רק ליתרות האג"ח של מדינת ישראל, שמהוות 13.8% מסך היתרות.

לאחרונה הועלתה הצעה להפריד את ההחזקה של הגופים הריאלים מהפיננסיים, אולם לפי הבדיקה שערכה בן כנען-הלר, הדבר לא אמור לפתור את בעיית הריכוזיות. זאת, מאחר שבנטרול החזקות הבנקאות והביטוח, יתרות האג"ח של אי.די.בי מהוות 17.6%, לעומת 9.8% בלבד של המדינה (ללא בנק לאומי).

בסך הכול, 16 קבוצות העסקים הגדולות במשק מחזיקות בכ-56% מהערך הנקוב של האג"ח המונפקות, ושבע מתוכן מחזיקות בכ-45% מערכן הנקוב של האג"ח. הנתונים שהציגה בן כנען-הלר מעידים על רמת הריכוזיות הקיימת בישראל, ולפיהם בסוף 2009 שווי השוק של 16 קבוצות עסקים אלו היה כ-49% משווי השוק הכולל של החברות הציבוריות במשק, והגיע לכ-349 מיליארד שקל. כן נמצא, כי 10 קבוצות העסקים הגדולות מחזיקות בכ-30% משווי השוק. בן כנען-הלר ציינה כי מרבית המונופולים החלו את דרכם כחברה ממשלתית או בפיקוח ממשלתי.

[לאתר האג"ח]

22
 22