לחשוב מחוץ לקופסה: דו-גלגלי מסעיר במקום רכב יוקרה בן 10

לפניכם כמה מהיצירות המסעירות שמציעה תעשיית הרכב הדו-גלגלי העולמית ותוכננו עבור קהל בוגר, שכבר חווה כמעט את כל החוויות המקובלות על 4 גלגלים ומחפש יחס משופר של ריגושים-לכסף

טווח המחירים שבין 130 ל-180 אלף שקלים בשוק הרכב מרכז בתוכו בעיקר מכוניות יעילות, אמינות, בטוחות, אבל גם משעממות להפליא. בקצה התחתון של הטווח הזה יכולים לקוחות לרכוש לעצמם איזו פולקסווגן גולף חביבה או הונדה סיביק מאובזרת. במרכז ובקצה העליון עומד לרשות מאותגרי הסטטוס שלל "משפחתיות גדולות" ורכבי פנאי קומפקטיים לבחירה. מי שבכל זאת יתעקש להטביע את חותמו האישי על הכביש יצטרך להתפשר במחירים האלה על מכונית יוקרה בת 5 עד 10 שנים או על איזו ספורטיבית שחוקה היטב, ויזכה כבונוס בהיכרות על בסיס שמות פרטיים עם המוסכניקים ועם סוחרי החלפים בעיר מגוריו.

אבל מי שיחשוב "מחוץ לקופסה" וישקול אופציות דו-גלגליות יגלה כי בטווח המחירים הזה אפשר למצוא על מדפי היבואנים כמה מהיצירות המסעירות שמציעה תעשיית הרכב העולמית. רוב דגמי העל הללו מתוכננים מבראשית - כל אחד בתחומו - עבור קהל בוגר, שכבר חווה כמעט את כל החוויות המקובלות על ארבעה גלגלים ומחפש יחס משופר של ריגושים-לכסף.

המבחר של דגמי העל המיובאים ארצה באופן סדיר התרחב מאוד בחודשים האחרונים, ויתרחב בהמשך יותר ככל שיגדל הלחץ מכיוון היבוא האישי, ועוד יבואנים יבינו שכלים כאלה באולמות התצוגה ובקטלוגים יכולים לבנות תדמית של מותג אפילו אם מכירותיהם בפועל זניחות. הנה כמה אופנועים לדוגמה.

הונדה פיורי

הונדה פיורי
 הונדה פיורי

>> זעם מעוצב היטב

במחיר של סיביק ברמת אבזור בינונית או אקורד בת שנתיים (כ-139 אלף שקלים) מציעה הונדה את ה-Fury, או בשמו האירופי VT1300CX. מדובר בפסל קינטי שנראה כאילו תוכנן להרגיש בנוח בכל מוזיאון לאמנות מודרנית, ורק במקרה גם מסכים לקחת את בעליו לעבודה בבוקר או לטיולי סוף שבוע. ה-Fury מקצין ומחצין את כל מאפייני ז'אנר הקסטום; יש לו מרכב סופר ארוך עם מזלג שבקצהו חישוק 21 אינץ' מלוטש. מאחור ממוקם חישוק 18 אינץ', ובאמצע מסה אדירה ומוכספת של מנוע V טווין. כל העסק נתמך על-ידי שלדה דקיקה עם מכל דלק דמוי צרעה, ולמרות המראה נוסח שנות ה-50, הטכנולוגיות עדכניות בהחלט וכוללות גל הינע, הזרקת דלק ממוחשבת שמסייעת לעמידה בתקני הפליטה המחמירים, ואבזרי בטיחות מהשורה הראשונה.

אופציה נוספת: מי שיחכה לחודש הבא יוכל להניח את ידיו המיוזעות על ה-VFR1200 החדש והמרתק. מאחורי העיצוב נוסח אופנוע טורינג חבויות הרבה טכנולוגיות אקזוטיות וראשונות מסוגן בעולם, החל בתיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים וכלה בגל הינע ייחודי. למנוע ה-V4 גם לא חסר כוח: 174 כוחות סוס בריאים. היצירה עולה לצרכן האירופי כ-15 אלף אירו.

אפריליה RSVR-4

אפריליה RSVR-4
 אפריליה RSVR-4

>> פליט מסלול

בכמה אלפי שקלים פחות מהמחיר של מאזדה-3 שני ליטרים החדשה של השכן אפשר לרכוש בארץ, החל בחודש שעבר, את אחד הכלים הקרובים ביותר לאופנוע מסלול שקיימים כיום בשוק המסחרי. ה-RSV4-R הוא אמנם גרסה מעט יותר מתונה (והרבה יותר זולה) מגרסת הפקטורי חסרת הפשרות של האופנוע הזה, שהושקה אשתקד, אך מי שיוותר על כמה חלקי סיבי פחמן לטובת פלסטיק יגלה כי עדיין מדובר באופנוע סופר ספורט חסר פשרות, שקרוב מאוד באופיו ובתכנונו לאופנוע שהקנה לאפריליה את אליפות העולם בשנת ההשקה הראשונה של האופנוע. מעבר לעיצוב האיטלקי החושני מציע האופנוע יחס הספק/משקל של 180 כוחות סוס על 184 קילוגרמים ומנוע 1 ליטר, שיכול לטפס ל-14 אלף סל"ד בליווי מוזיקה, שאפילו הקסדה העבה ביותר לא יכולה לקלקל. למי שחושש (ובצדק) שאופנוע כזה גדול על יכולותיו כרוכב מציעה החברה בקרה אלקטרונית עם ברירה בין שלושה מצבי רכיבה, ששניים מתוכם מקטינים דרמטית את ההספק ואת התגובות הקיצוניות של המנוע, ומאפשרים רכיבה רגועה - יחסית - בתנאי יומיום. אז נכון שהמהירות המרבית של דגם ה-R מעט יותר נמוכה משל גרסת הפקטורי, שנמדדה ב-327 קמ"ש, אבל גם ב-300 קמ"ש יהיה לך מספיק זמן לחשוב על חטאיך.

אופציה נוספת: אם טכנולוגיה עושה לך את זה יותר מקמ"שים, המאנה של אפריליה, שכבר נחת בשלהי 2009, הוא אופציה רצינית. זהו אופנוע 850 סמ"ק נאה, שייחודו הוא בתיבת הילוכים אוטומטית ממוחשבת, המאפשרת לבחור בין שלל מצבי רכיבה על-פי מצב הרוח.

ב.מ.וו S1000RR

ב.מ.וו S1000RR
 ב.מ.וו S1000RR

>> יקה על סטרואידים

מה עושה הנץ יוזף פרידריך, חבר הנהלה משועמם של ב.מ.וו, כשנמאס לו מכל ה-M5, ה-Z4 ושאר הצעצועים שעומדים לרשותו כל השנה? הוא מתקשר ליואכים ממחלקת ההנדסה של הדו-גלגליים? ומבקש ממנו בנימוס לתכנן עבורו את אופנוע הסופר ספורט הקיצוני ביותר שקיים בשוק. אנחנו לא בטוחים שכך בדיוק התנהל התהליך, אולם אין ספק שמאחורי כל הנימוקים המלומדים ליצירת ה-S1000RR, הוא נועד בעיקר לספק לאנשי ב.מ.וו עצמם מקור לשעשוע, ותוך כדי כך להשפיל את היפנים ששלטו בפלח הזה ללא עוררין. המתכון פשוט: הנדסה גרמנית עם שיתוף פעולה הדוק במחלקת המחקר והפיתוח של קבוצת הרכב; מנוע 1 ליטר צנום וקליל, שמפיק לא פחות מ-193 כוחות סוס; דיאטה בסיוע מחשב על, שהפחיתה את המשקל הכולל ל-204 כוחות סוס; וכוח-עיבוד ממוחשב, בנפח שהיה יכול לשרת חברת סטרט-אפ ממוצעת. ה-S1000RR זכה להרבה מאוד פרסים ותארים מאז השקתו.

חברה אחראית כמו ב.מ.וו לא תשכח להכניס פנימה מספיק "שמרטפים" אלקטרוניים, שימנעו מרוכבים פחות מנוסים עשיית שטויות, ויש אפילו רשימה של אופציות יוקרה למי שממש צריך את זה. שישה אופנועים כאלה הוזמנו בישראל עוד לפני ההשקה הרשמית בינואר השנה, ויעד המכירות עד סוף 2010 הוא כעשרים יחידות. לא יומרני מדי אם מביאים בחשבון שב-160 אלף שקלים אי-אפשר לקנות בארץ אפילו ב.מ.וו 118 חדשה ובסיסית.

אופציה נוספת: מי שמעדיף אבק על אספלט ימצא עניין ב-R1200GS של ב.מ.וו, המתחרה הצמוד של סופר טנרה, שהגיע לאחרונה לארץ לאחר מקצה שיפורים מקיף ומנוע חדש. המתכונת מוכרת, אבל הסיסמה היא "יותר" - יותר הספק ומומנט, יותר נפח הטענה והרבה יותר פוזה. גם המחיר שייך ל"יותר" - באזור ה-170 אלף שקלים לדגם המאובזר ביותר.

ימאהה סופר טנרה

ימאהה סופר טנרה
 ימאהה סופר טנרה

>> לפירנאים של הגליל

למרות השם האפריקאי הקרבי רוב הסיכויים להיתקל בסופר טנרה הם באזורי האלפים, הפירנאים ושאר מעברים הרריים באירופה. הכלים הללו לדורותיהם חביבים מאוד הן על "הרפתקנים מקצועיים" והן על זוגות אירופים מבוססים בחופשה, שחלק לא מבוטל מהם כבר נמצאים בפנסיה. הימאהה סופר טנרה החדש, שנחת אצלנו החודש, ממשיך את מסורת "כל הבית על גלגלים" של קודמיו, ומציע נפח אחסון ענק בשורה של ארגזים ותאים מקוריים, כמו גם מכל דלק של 22 ליטרים, שיכול לאפשר לטייל המצוי בישראל הקטנטנה לנסוע במשך חודש-חודשיים בלי תדלוק. לדגם החדש יש גם מנוע 1,200 סמ"ק, שמייצר 110 כוחות סוס ומספיק מומנט כדי לאפשר ל-261 הקילוגרמים של הכלי לשייט בנחת במרחקים ארוכים ולסחוב בכל שיפוע. לסופר טנרה יש גם שלל מערכות אלקטרוניות עדכניות, שכוללות בין השאר בקרת משיכה עם התערבות תלת-שלבית בהתאם לתנאי השטח, מצערת אלקטרונית, מערכת בלימה ו-ABS משולבת, אופציה לניווט לווייני אינטגרלי, ומה לא. כל זה בכ-135 אלף שקלים, מחיר של לנדקרוזר משומשת בת 7 שנים פלוס-מינוס.

אופציה נוספת: מי שתדמית שטח לא עושה לו את זה, יוכל למצוא את מבוקשו ב-V-MAX, הקרוזר החדש והשערורייתי של ימאהה, שעיצובו יכול לגרום גם ליוצאי סיירות לעבור לדום מתוח. אם נוכחותו הפסיבית לא מייצרת את האפקט הדרוש, אפשר להניע את המנוע הסדרתי החזק ביותר שקיים כיום בדו-גלגלי סדרתי, ולתת למפלטים המעוינים להרעיד את השמשות בסביבה.

עוד כמה אופציות מרתקות

קוואסאקי GTR1400

יצירות כמו ה-GTR מיועדות לזוג רוכבים, שרוצים לחצות 600 קילומטרים של כבישים מהירים ביום במהירות של מאתיים קמ"ש פלוס, ועדיין לשמור על מספיק אנרגיה וגמישות פרקים לבילוי הלילי בפאב של פונדק הדרכים. אצלנו אין כבישים כאלה, אין מהירויות כאלה, ובקושי יש פונדקי דרכים. אבל ב-150 אלף שקלים ה-GTR הוא עדיין אופנוע טורינג שימושי נוח ומעורר כבוד, שבמודל 2010 גם נראה זורם, קרבי יותר ומצויד בעוד כמה גאדג'טים לנוחות, לבטיחות ולחיסכון בדלק.

סוזוקי היאבוסה

119 אלף שקלים הוא תג המחיר הכמעט אחיד של משפחתיות הליסינג 1.6 בישראל. אבל במחיר הזה מציעה סוזוקי את ה-GSX1300R, שידוע בכינויו "היאבוסה". העיצוב החלקלק מרמז על תכליתו של האופנוע - לשלוח אצבע משולשת לכל מגבלות המהירות המתחסדות של תעשיית האופנועים ולשבור שיאים. אופנועים סדירים כאלה נמדדו כבר ב-330 קמ"ש, ויש אגדות על יותר. הכלי כבר כשנה בארץ, אולם הוא עדיין מחזה נדיר. לפרטים לפנות למשטרת התנועה.

דוקאטי 1198 קורסה

מחירו הסהרורי של הקורסה בישראל - 389 אלף שקלים, לא פחות - חורג משמעותית מטווח המחיר שבו אנו עוסקים כאן. לאופנוע היקר ביותר בארץ יש 180 כוחות סוס על משקל נוצה, שלדה עם טכנולוגיה וחומרים של נאס"א, ורק במקרה גם פנסים ותקינה לנסיעה חוקית בכביש. הוא מיוצר בהיקפים מוגבלים מאוד, ומהווה פריט אספנים גם באירופה.