השקל נחלש: "האירועים באירופה כמעט לא ישפיעו על הצמיחה"

כך אומר שלמה מעוז בשיחה עם "גלובס" ■ האירו היציג התחזק ב-0.7% לרמה של 4.651 שקלים והדולר היציג התחזק ב-0.3% ל-3.884 שקלים

השקל נחלש היום (ד') מול הדולר וגם מול האירו, בשעה שבבורסות אירופה נרשמות עליות קלות וגם החוזים על וול סטריט מאותתים על צפי לעליות קלות. האירו היציג התחזק ב-0.7% לרמה של 4.651 שקלים והדולר היציג התחזק ב-0.3% ל-3.884 שקלים. בעולם נחלש האירו ב-0.2% לרמה של 1.195 דולרים.

בשיחה עם "גלובס" אמר הבוקר שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס, כי "הקיצוצים באירופה ישפיעו על הצמיחה הגלובלית ב-0.2% לכל היותר. ברזיל מגיעה לצמיחה שלא הייתה כבר 25 שנה. השווקים המתעוררים שועטים קדימה. המשבר באירופה הוא סתם רעש אנשים לא מודעים לנתונים והסיפור של הונגריה היה מאבק פוליטי. מי שמסתכל לטווח ארוך, המניות היום ללא ספק אטרקטיביות. בייחוד בארה"ב אך גם במדינות ה-BRIC, גרמניה והשווקים המתעוררים".

בזירת המאקרו המקומית, בנק ישראל דיווח היום כי הצמיחה בישראל ב-4 החודשים הראשונים של השנה התמתנה בעקבות משבר החובות באירופה, בהשוואה לקצב הצמיחה במחצית השנייה של 2009. בנק ישראל מציין, כי בחודשים ינואר-אפריל "נמשכה ההתאוששות של המשק הישראלי", אך באותה נשימה מזהיר כי "ניכרת התמתנות מסוימת של קצב הצמיחה ביחס למגמת העלייה ששררה במשק בסוף שנת 2009".

הסיפור המרכזי של היום באירופה הוא שמועות, שמתפשטות וגורסות כי הנציבות הכלכלית האירופית חוששת מפני איכות הדיווחים המאקרו כלכליים של בולגריה והיא מתכוונת לשלוח משלחת על מנת לבדוק את איכות הנתונים ולבקר אותם. שוקי אירופה עצמם, שהחלו את היום בעליות שערים, מוותרים על חלק מהם כשהפוטסי הבריטי נמצא כבר בטריטוריה האדומה.

באסיה הסיפור העיקרי היה הדרמה בסין. בשוק המתינו לפרסום 2 נתוני מאקרו חשובים במיוחד - נתוני הייצוא ומתן האשראי. הנתונים הרשמיים טרם פורסמו, אך הם דלפו לסוכנות הידיעות רויטרס באופן בלתי שגרתי, כאשר רויטרס עצמה מציינת כי הנתונים הודלפו מבכיר בממשל הסיני.

הסוכנות דיווחה, כי הייצוא מסין זינק ב-50% בחודש מאי (בהשוואה למאי אשתקד) וכי מתן האשראי על ידי הבנקים הסתכם ב-92.2 מיליארד דולר במאי (630 מיליארד יואן). בחודש אפריל הסתכם מתן האשראי ב-774 מיליארד יואן, מה שמראה כי מאמצי הממשל לרסן את חגיגת האשראי במדינה במסגרת ההתמודדות עם בועת הנדל"ן מתחילים להניב פירות.

בזירת המאקרו, היום ינאם נגיד הפדרל ריזרב, בן ברננקי, בוושינגטון בפני ועדת התקציב של הסנאט, בנוגע להתפתחויות האחרונות במשק האמריקני. ברננקי צפוי לומר לחברי הועדה כי יש לקצץ בהוצאות על מנת לכנס לתואי של צמצום בגרעון הענק שצפוי להביא לעלייה בריביות בטווח הארוך.

לאחר מכן יתפרסם ספר הבז', הדו"ח החודשי על ההתפתחויות בכלכלת ארה"ב.

איתות אזהרה הגיע היום מבכיר ב-IMF. הסיכונים להמשך הצמיחה של הכלכלה העולמית עלו "בצורה משמעותית" וקובעי המדיניות "מוגבלים מאוד" ביכולתם להמשיך ולתמוך בכלכלות, כך אמר היום (ד') נאיוקי שינוארה, בכיר בקרן המטבע הבינלאומית. שינוארה דיבר בכנס בסינגפור. מרבית הכלכלות עוברות תהליך התאוששות אולם הוא מתון, אמר Shinohara והוסיף כי "הדאגה הגדולה היום היא מזה שהממשלות ובנקים מרכזיים כמעט מיצו לגמרי את הצעדים שהם יכולים להפעיל על מנת לעודד את הצמיחה".

[לאתר המט"ח]