מספר 2 באאודי: הקונספט של בטרפלייס מעניין ומעורר שאלות

פיטר שוורצנבאוור, חבר הנהלת אאודי, מדבר על עתיד עולם הרכב, הגאדג'טים שילוו אותנו ומתרשם מהטכנולוגיות הישראליות ■ "אנשים רוצים להשתמש באמצעי הבידור שבבית שלהם ברכב" ■ אאודי אמורה להשיק את הרכב החשמלי הראשון שלה בסוף 2012

"אנשים רוצים להשתמש באמצעי הבידור שבבית שלהם ברכב". כך אומר פיטר שוורצנבאוור, חבר הנהלת אאודי הנחשב מס' 2 בחברה, שהגיע לישראל ביוזמת איגוד תעשיית ההיי-טק (HTIA) כדי להשתתף בכנס ההיי-טק שמקיים האיגוד בימים אלו בירושלים. שוורצנבאוור הגיע לישראל לביקור בזק של 24 שעות במטוסו הפרטי.

"בשנים הקרובות הרכב נהפך שלוחה של הבית, ואנשים רוצים להשתמש במחשב הנייד שלהם באוטו", אומר שוורצנבאוור. אאודי החלה לשלב בדגם הפרימיום שלה A8 נקודת גלישה אינטרנטית אלחוטית, שאליה יכולים להתחבר כמה אנשים עם המחשב הנייד שלהם, ולעבוד איתו בנסיעה. זהו מוצר שמתאים בעיקר לרכבי מנהלים, שבהם יש נהג, והנוסע מאחור הוא מנהל שרוצה להרוויח עוד שעת עבודה בפקקים.

הגיור בדרך

השימוש בכל מוצרי הבידור והתקשורת ברכב בעייתי מאוד להפעלה, מכיוון שהנהג צריך להיות מרוכז בנעשה בכביש - ולא להתחיל לנסות להבין איך שולחים מייל. הפתרון של שוורצנבאוור הוא הפעלה קולית בשילוב מערכות הפועלות באמצעות מגע.

"יש לנו כבר מערכת שנקראת טאץ' פאד, שמאפשרת לכתוב עם האצבעות על המסך, והמלים מתורגמות לפקודות", מסביר מ' 2 באאודי. למרות שמדובר במערכת שפועלת בשפות רבות, עברית עדיין אין כאן. ואולם שוורצנבאוור מגלה שבאאודי כבר עובדים על גיור שלה.

ההפעלה הקולית עדיין לא זכתה להצלחה, מכיוון שהמערכות מתקשות לזהות בפעם הראשונה או השנייה את הפקודה שנותן הנהג ברכב, מה שיוצר הרבה תסכול אצל המשתמשים. "אני חושב שזה ייקח עוד דור אחד קדימה, עד שההפעלה הקולית תשתפר. לפי מחקרים שלנו, אנשים עדיין לא מספיק משתמשים ביכולת הזו, אבל אני מאמין שבטווח הארוך נדבר לרכב שלנו ונכתיב לו מיילים".

לנסוע בלי לנהוג

הכניסה של שימושי האינטרנט לרכב לא נעלמה מעיני גוגל, שכבר הספיקה להכניס לחלק מהמכוניות שמייצרת אאודי את יישום הגוגל Earth שלה, המאפשר לחפש מקומות בכל כדור הארץ. "אנחנו בודקים את האפשרות להכניס עוד יישומים של גוגל לרכבים שלנו, אבל עדיין לא החלטנו לגבי זה. כרגע הפוקוס שלנו הוא לגרום לכל מה שהמשתמש עושה בבית, להגיע גם לרכב שלו", אומר שוורצנבאוור.

השילוב של כל הטכנולוגיה הזו בכלי רכב גורם לחששות רבים בכל הקשור בבטיחות. שוורצנבאוור אומר שהנהג צריך להשתמש בהם רק בהפעלה קולית - ואז לא מדובר בבעיה. "נראה בעתיד כלי רכב שיודעים לנהוג לבד באמצעות מערכות מיוחדות, שיהיו צריכות להיות מותקנות על העיריות בשטחים שלהם. הרכב ידע לקחת אותך מנקודה א' ל-ב', וככה הנהג יוכל לתפעל את כל אמצעי הבידור והתקשורת שלו, או אפילו לישון".

מדובר בחזון שאאודי הציגה כבר ב-2004 בסרט I Robot עם וויל סמית', אלא שעכשיו יש לה מוצר עובד בתנאי מעבדה באוניברסיטת סטנפורד בברקלי. "הרכב שלנו מסוג אאודי TT כבר נוסע ובספטמבר-אוקטובר יישתתף בתחרות של נסיעה בהרים ללא נהג".

הבעיה בתחום של כלי רכב ללא נהג היא שיטת העבודה שבה הם נוסעים, המתבססת על מצלמות בלבד. מדובר בטכנולוגיה יקרה מאוד שלא תאפשר לאנשים לקנות רכב הפועל רק בשיטה הזו. הפתרון הוא שילוב של טכנולוגיות אחרות המתקשרות עם עצמים שונים, כמו רמזורים שאומרים להם מתי לעצור.

מוצר לא משעמם

טרנד כלי הרכב החשמליים גם כן מעסיק את אאודי, שאמורה להשיק את הרכב הראשון שלה הפועל בטכנולוגיה הזו בסוף 2012. "נשיק רכב ספורט חשמלי, בגלל שאנחנו חושבים שנהיגה ברכב חשמלי צריכה להיות עם מוצר שאפשר להתחבר אליו בצורה רגשית - ולא משהו משעמם", אומר שוורצנבאוור.

אחת הבעיות המרכזיות בכלי רכב חשמליים היא הצורך לטעון אותן לעתים תכופות. "רוב האנשים לא נוהגים יותר מ-50 ק"מ ליום מהבית שלהם לעבודה ובחזרה. לכן אנחנו חושבים שטעינה שתספק 250 ק"מ של נסיעה נותנת פתרון. אני חושב שחברות יספקו מטענים שיאפשרו גם טעינה בחניה של הבית, ולכן אני לא רואה כאן בעיה כרגע".

שוורצנבאוור לא מתעלם מחברת בטר פלייס הפועלת בתחום כלי הרכב החשמליים. "אני חושב שהקונספט שלהם מעניין מאוד, אבל ברגע שמסתכלים יותר על המוצר הזה, עולות הרבה שאלות. למשל, איך הם יטמיעו את המוצר שלהם? איך הוא יעבוד? מה המודל העסקי שלהם? גם לנו יש קונספט משלנו, ובסופו של דבר יש תחרות למי יהיה את המוצר הכי טוב בשוק".

במשך הביקור הקצר שלו, שוורצנבאוור הספיק ללמוד קצת על תעשיית ההיי-טק הישראלית, והוא חושב שיש לחברות המקומיות מה להציע לעולם. "האינטנסיביות של חברות הסטארט-אפ בישראל היא הגדולה בעולם. יש לנו מה ללמוד מהם, ואנחנו מתעניינים גם בפרויקטים מסוימים".